• Ulrikaholm

Hur flaskmatar ni? Avbryter ni för att det ska gå långsamt?

Hej!
    Jag undrar hur lång tid det ungefär ska ta att ge sin bebis ersättningen? Rekommendationen på Babysemp är att man ska ge långsamt. Våran lilla tjej som nu är 9 veckor vill gärna äta massor på en enda gång, men vi har hittills gett litet i taget vilket innebär att vi tar ut flaskan/nappen gång på gång och hon bli irriterad och skriker för att hon vill ha mer. Om vi inte avbryter äter hon säkert 200 ml på ca 10 minuter. Vi har esska anatomisk dinapp med litet hål. Har ni tips och råd till mig?
    Tackar så mycket på förhand!
    Ulrika

• Svar på tråden Hur flaskmatar ni? Avbryter ni för att det ska gå långsamt?
  • lcln

våran son fick äta i sin egen takt....oftast ganska fort (7-12 min/måltid)...fast när man ammar så äter dom ju ganska fort också...på ammningsmottagningen sa dom till mej att en bebis äter (aktivt äter) klart på 5-10 min per bröst....det är ju också snabbt....

• madebyinferno

nackdelen är ju om man avbryter titt som tätt så äter de ännu snabbare nästa gång då de tror maten ska "försvinna"

Vi har låtit lillan äta i sin takt, vill hon rapa mitt i visar hon det tydligt fast det är sällan det sker, även när hon är mätt märks det, vänder bort huvudet och nu slår hon nästan flaskan ur handen på en (5 mån) Äter 200ml på en max 10min!

Tänk dig själv sitta vrålhungrig och glufsa i dig maten, hipp som happ kommer någon och tar bort tallriken för att sen ställa tillbaka den igen, du glufsar vidare och vips försvinner tallriken igen. Hungrig som du är äter du ju ännu fortare för man vet ju aldrig när tallriken kanske försvinner igen och då kanske du inte ens får den tillbaka!

• Viran

Va glad för att det går snabbt!! Våra tjejer åt 60 ml på minst en timma i början. Men de var lite prematura....

Tror att barnet själv kan bestämma hur snabbt det kan gå, inget man behöver oroasig för!!

• solstraalen

Oj vad snabbt :)

Saga som är två månader äter oftast 10ml/minut.
    Ibland tar de längre tid.

• nina80

Vad händer om hon får bestämma själv? Får hon ont i magen då? Annars skulle jag låta henne äta i sin egna takt och ta upp för att rapa om det behövs. Hur ofta äter hon? Hinner hon kanske bli vrålhungrig innan hon får mat nästa gång?
    Jag skulle inte vara så orolig. Skönt med en bebis som inte äter i evigheter.

• nina80

Jag kan tipsa om Avents flaskor med anatomisk napp. De är super för vår lilla tjej. Men olika nappar passar olika barn bättre och sämre.

• Toadette

Min son åt väldigt snabbt i början, han drog i sig 200ml på nån minut bara. Sen köpte vi DR. Browns nappflaskor och nu äter han långsamt. Det är verkligen jättebra flaskor, de enda som fått vår son att äta sakta!

Svar på tråden Hur flaskmatar ni? Avbryter ni för att det ska gå långsamt?