• EllaKlara

Trånga näsgångar och rosslande andnin, vid vilken ålder blev det bättre/bra?

Vår pojk på tre månader har enligt läkare trånga näsgångar och rosslande andning. Inget att göra, det kommer att växa bort. Jag undrar när era barn blev bättre/bra?

Det är störst problem när han ska sova. Ofta sover han bra i min famn, mer upprätt, i en dryg timme. Värst är det nattetid då han bökar och bökar pga den täppta näsan. Det blir bara bättre när han ammar, så det gör han varje eller varannan timme under natten. Jag måste ligga bredvid honom och snabbt ge honom bröstet, annars vaknar han, blir ledsen och behöver mat/tröst ändå för att kunna somna om. Vi har försökt allt. Min fråga är alltså, hur länge behöver vi stå ut ;) ?

• Svar på tråden Trånga näsgångar och rosslande andnin, vid vilken ålder blev det bättre/bra?
  • Anonym

Men är det svårigheten att andas som gör att han vaknar mycket och sover bättre i din famn? Menar inte att vara dum men att vakna var och varannan timme nattetid och bli ledsen om han inte får bröstet....och att sova bättre i famnen....det låter som ett helt vanligt barn utan nästäpp-problem i den åldern. Rosslar och låter och bökar runt i sömnen brukar de också göra.

Min äldsta son har opererat bort delar av mandlarna och skrapat bort körteln bakom näsan. Han hade framför allt mycket apnéer under nätterna från tidig ålder. Opererades när han var 4,5.

• EllaKlara

Tack ditt svar! Det måste ha varit jobbigt för er med sonen och andningsuppehållen. Fick ni någon hjälp? Precis, det är nästäppan som gör det svårt för honom att sova. Dagtid har han i stort sett sovit i min famn sedan han föddes då han vill vara nära, men nu blir han alltså täppt även sovandes i famnen. Än värre alltså nattetid, säkert för att han ligger ner. Det är jobbigt att se honom ha svårt att komma till ro och sova, han kämpar allt vad han kan.

Svar på tråden Trånga näsgångar och rosslande andnin, vid vilken ålder blev det bättre/bra?