• Anonym (Ledsen)

Gravid med Borderline och mår fruktansvärt dåligt.

Som rubriken lyder är jag gravid i vecka 23 och mår fruktansvärt dåligt. Jag har konstant ångest, gråter hela tiden, känner mig ensam och är utmattad. Sömnen fungerar inte heller och nu den senaste veckan har jag även börjat drabbas av panikattacker. Jag har tidigare lidit av svåra depressioner, självskadebeteende och panikångest som jag även ätit starka mediciner för men efter en lång kamp (som höll på att sluta i katastrof) så började jag äntligen må bättre, jag tog tag i mitt liv, började ta hand om mig själv, sökte hjälp och plötsligt var jag så stabil och mådde såpass bra att jag kände att jag kunde sluta med mina mediciner vilket även det gick över förväntan. Fick under dessa år även diagnosen Borderline. I slutet av förra åter bestämde jag och sambon oss för att börja försöka skaffa barn, det tog sig på första försöket men slutade i ett tidigt missfall. Hade en mens mellan och blev sedan gravid igen men även den gången slutade i missfall, självklart tog detta hårt på mig men var ändå inget jag deppade ner mig totalt över även om jag hade en oro över att jag kanske helt enkelt inte var kapabel till att fullfölja en graviditet. Fick ännu en mens och blev gravid igen efter det, var direkt inställd på att även denna gången skulle sluta i missfall och var fruktansvärt orolig redan från dag ett men veckorna gick och är idag i vecka 22+3. Självklart har jag hela tiden vetat om att jag med tanke på min bakgrund löper större risk för både graviditets och förlossningsdepression men ärligt talat så trodde jag ändå inte riktigt det skulle drabba mig. I vecka 13 någon gång började jag kunna glädjas riktigt ordentligt åt det lilla livet i min mage och oron för missfall har ju sedan minskat. Men nu mår jag som sagt allt annat än bra, orkar inte göra någonting annat än att ligga och glo in i väggen och precis ALLT gör mig stressad, mitt i allt så håller vi även på att flyttar och jag har börjat skolan. Vet inte om det kanske ställer till det lite. Sambon som var en av dom stora anledningarna till att jag tidigare orkat ta tag i mitt liv är plötsligt helt oförstående. Han blir arg och irriterad när jag gråter, bett mig sluta gråta flera gånger som om det vore något jag väljer själv. Förklarat på ett ganska okänsligt sätt att jag minsann inte har något att må dåligt över och att han inte alls förstår vad jag mår dåligt över, detta har lett till många bråk och jag känner att jag inte har något stöd över huvud taget. Har en samtalskontakt men hon har självklart varit långtidssjukskriven nu när jag behövt henne som mest. Fick nog i helgen och ringde förtvivlat upp min läkare på måndagen, fick en tid redan dagen efter men känns snarare som att jag bara har ännu mer bekymmer och stress nu. Han kunde erbjuda mig två alternativ. Det första var att börja med en medicin, ett antidepressivt som i längden även skulle dämpa min ångest, problemet med denna medicin är bara att det verkar rätt vanligt att bebisen det första dygnet efter förlossningen kan behöva lite extra hjälp i form av respirator vilket känns jättehemskt och inte alls lockande. Andra alternativet som även var det han rekommenderade var att lägga in mig två-tre dygn i hopp om att bryta det dåliga måendet och konstant ha personal runt omkring mig att prata med. Problemet med det alternativet är att dels har jag fått för mig att det inte alls kommer se bra ut i mina papper att jag varit inlagd och att soc då skulle kopplas in även om min läkare hävdar att han inte alla tvivlar på min lämplighet som mamma och att ingen från psykiatrin kommer göra någon orosanmälan men ändå har jag blivit så fruktansvärt paranoid angående att någon ska vilja ta barnet ifrån mig. Det andra är att jag varig inlagd som icke-gravid och då var det minsann ingen som hade tid att varken ge mig stöd eller prata med mig, så skulle jag nu gå emot min största rädsla och lägga in mig så hade det gjort mer skada än nytta om det sen skulle visa sig att ingen skulle ha tid med mig för då kan jag lika gärna sitta hemma och må skit istället för där. Det tredje alternativet är att avvakta och fortsätta må skit men med tanke på hur fort det eskalerat känns det ju verkligen inte som någon höjdare. Jag måste verkligen ta mig ur detta omgående, men hur? Har sådant dåligt samvete med gentemot min älskade bebis, detta är ju ändå en tid då man "ska" njuta och vara glad. Älskar mitt ofödda barn och ångrar inte graviditeten men känner mig så jäkla dum på något sätt, vi bestämde oss ändå för att skaffa barn för att jag var stabil och mådde bra och sedan så rasade allt nu för någon vecka sedan. Vet inte riktigt vad jag vill med inlägget, kanske få lite stöd och råd eller bara få höra liknande erfarenheter och hur det gick för er sedan. Ser så jäkla mörkt ut just nu så vet inte riktigt vad jag ska ta mig till. Ber om ursäkt för långt och rörigt inlägg, skriver från mobilen.

• Svar på tråden Gravid med Borderline och mår fruktansvärt dåligt.
  • Anonym (P)

Jag har varit inlagd, inte under graviditet men för en förlossningsdepression som blev väldigt allvarlig. Det läkaren där gjorde angående soc var att ha ett möte med mig och min man där min man berättade om hur vardagen funkade för honom med alla barn när jag var på sjukhus och också hur det såg ut runt omkring vår familj med nätverk av släkt och grannar. Eftersom allt var ok så gjordes ingen orosanmälan till soc. 

Min poäng är väl lite att soc går inte in och tar barn hursomhelst, i synnerhet inte om det är du själv som har sökt hjälp. Däremot har de olika stödinsatser som kan vara bra. Exvis finns där vi bor en stödgrupp för barn med en förälder med psykisk sjukdom och där har våra stora barn gått. Det har varit helt frivilligt men väldigt skönt för dem att få träffa andra barn som också har en förälder som är/var sjuk. 

TS, jag tycker att du ska lägga in dig ett par dagar. Berätta vid inskrivningen att du är orolig för att ingen ska ha tid att hjälpa dig därinne så kan ni kanske lösa det. 

Eftersom du är tveksam till medicinering så tycker jag att du ska lägga in dig. Du behöver hjälp, den erbjuds dig så ta den! Sedan kan det vara så att du ändå kommer behöva medicinering men prova inläggning först!

Jag förstår verkligen att du mår apa just nu så jag skickar alla varma tankar jag kan. Ta hand om dig!

• Gummsan

Jag har ätit fluoxitin och sertralin under mina grav. Tror ja de va. Inget fel på bebis. Be också att få liv att gå DBT helst två år. Hjälpte mig jätte mycket. Har Borderline och ADHD. Vet vilket helvete du går igenom.

/Nu mera mamma till 5egna och 2bonus. Kram på dig

• Anonym (Ledsen)

Tack så jättemycket för era svar! Känner att det blir fel hur jag än gör, som att jag sitter fast. Jag vill verkligen ha hjälp, och jag vill ha hjälpen angående men ingen av de alternativ jag fått känns bra alls. Hade jag inte varit gravid så hade det inte varit någon tvekan alls, då hade jag antagligen både lagt in mig OCH börjat med medicinen men nu är jag så fruktansvärt rädd för att på ett eller annat sätt skada mitt barn, men väljer jag att inte göra någonting alls åt situationen så går ju även det ut över bebisen. Förstår inte heller varifrån min paranoia för soc kommer ifrån, ingen har ens nämt att dom skulle försöka ta barnet ifrån mig men ändå var det det som kom upp i mitt huvud direkt när läkaren nämnde inläggning. Var hos min terapeut idag med, äntligen. Hon har varit sjukskriven i nästan 3 veckor så deg var jätteskönt att äntligen få prata med någon och att om så bara för en kort sekund inte känna sig lika ensam. Hon tyckte dock inte alls att inläggning kändes som ett bra alternativ då hon höll med om att personalen på avdelningen har fullt upp och är väldigt stressade så hon befarade att det skulle bli precis på det sättet jag oroar mig för, att ingen riktigt skulle ha tid för mig. Hennes förslag var att åka hem till mamma en vecka istället (hon bor 20 mil härifrån) Jag och min mamma har fruktansvärt bra kontakt och det är hon som fått lugna ner mig över telefon varje dag det senaste och hon jag ligger och gråter efter mitt i natten och mamma säger att jag är välkommen så på så sätt är förslaget inte det dummaste men är ju detta med att vi håller på att flytta som ställer till det, har tusen saker att stå i just nu och skolan jag måste gå till efter att äntligen tagit tag i den efter flera år. Men å andra sidan orkar jag ändå inte ta tag i något när jag mår såhär. Den här ensamheten tar kål på mig, behöver ha någon vid min sida omgående

• Anonym (hopp)

Du har en psykisk känslighet som du måste ta i beaktande. Du ska snart bli förälder och det absolut viktigaste är att du mår bra så du kan vara en bra mamma.

Jag skulle faktiskt råda dig att börja medicinera igen om det behövs.

• Anonym (Ledsen)
    Anonym (hopp) skrev 2014-09-12 01:47:25 följande:

Du har en psykisk känslighet som du måste ta i beaktande. Du ska snart bli förälder och det absolut viktigaste är att du mår bra så du kan vara en bra mamma.

Jag skulle faktiskt råda dig att börja medicinera igen om det behövs.

Ja det verkar ju inte som att jag har så mycket till val, mår sämre och sämre för varje dag som går. Men kan inte slå bort tanken på att min bebis eventuellt skulle få bekymmer med andningen efter förlossningen samtidigt som jag fattar att det inte är hälsosamt för honom att jag mår såhär heller. För tillfället äter jag lergigan mot ångesten, problemet med den är att jag inte kan hålla mig vaken och just nu när vi är mitt i en flytt har jag inte "tid" att sova hela dagarna. Det värsta är att jag trots att jag mår slut hela tiden är rädd för att besvära och vara i vägen för min sambo som enbart bara verkar tycka jag är löjlig. Han verkar inte tåla att jag gråter så jag har i princip isolerat mig i sovrummet för att slippa bråk jag inte orkar med. Känns verkligen som att jag inte har någon i hela världen, ingen att prata med, ingen att krama, ingen som säger att allt kommer bli bra. Allting gör så j*kla ont och jag känner mig både förvirrad och osäker på mig själv. Älskar mitt ofödda barn fruktansvärt mycket och är så rädd att jag ska skada honom genom att må såhär. Jag bara undrar hur det kunde gå så snett, bara för två månader sedan mådde jag toppen, var lycklig och nöjd med livet och nu känns allt bara .. Hopplöst på något vis.
  • Anonym (Ledsen)

Puffar upp tråden lite.

Har åkt till mina föräldrar i hopp om att "bryta" det negativa vilket har fungerat fram tills idag då ångesten slagit till igen. Känns som att jag sakta håller på att dö av ångest och ensamhet.

• Anonym (hopp)
    Anonym (Ledsen) skrev 2014-09-17 16:47:32 följande:

Puffar upp tråden lite.

Har åkt till mina föräldrar i hopp om att "bryta" det negativa vilket har fungerat fram tills idag då ångesten slagit till igen. Känns som att jag sakta håller på att dö av ångest och ensamhet.

Försök att inte känna efter för mycket utan lev bara. Skulle det kunna funka?
  • Fjädrar

Jag var tvungen att uppta mitt medicinerande efter 2/3 av graviditeten. Äter Topimax som funkar för mig, blir rent "normal" med den. Dock bör man inte äta den i nörjan av grav då det ökar risken för läpp-gomspalt.... det viktigaste är ju att du får känna dig stabil o lugn för då gör bebisen det med, så "dumtjuras" inte med att vara utan medicin för för oss BPD:are är dt inte värt det...... kram och hoppas du får hjälp med det här. /Fjädrar med bordeline

Svar på tråden Gravid med Borderline och mår fruktansvärt dåligt.