• Caer89

Kommer jag in på högskolan??

Hej alla!

Hittade ingen bra kategori att lägga detta i, men uppskattar om någon skulle kunna ge mig några svar.. för just nu känner jag mig rätt lost.

Tyckte jag läst upp mina gymnasiebetyg bra med endast MVG/A, men alla gamla G:n ligger och skvalpar kvar och drog ner hela meritvärdet nå sjukt... till 14,6. Är det ihuvudtaget möjligt att jag skulle komma in på någon ekonomlinje?

Gävle högskola, ekonomutbildning på distans, låg på 16,6 vt-14.. är den helt körd?

Tänkte även söka in några fristående kurser inom området ekonomi på distans. Har någon med mitt meritvärde kommit in på någonting gällande ekonomi, eller måste jag helt enkelt panik söka in någonting nu och bara råplugga upp resultaten på en månad?

Tacksam för svar!! :)

• Svar på tråden Kommer jag in på högskolan??
  • snedtak

Kan du söka något just nu? Jag tror att den lättaste vägen in är högskoleprovet. Mindre attraktiva utbildningar brukar ha väldigt låga HP-poäng.

• Caer89
    snedtak skrev 2014-09-10 23:07:11 följande:

Kan du söka något just nu? Jag tror att den lättaste vägen in är högskoleprovet. Mindre attraktiva utbildningar brukar ha väldigt låga HP-poäng.

Det är bara det att jag bor utomlands i 3månader till, så kommer inte ha möjlighet att skriva det. Och skulle behöva en sysselsättning då jag kommer hem, därav lite halv kris :p

Men meritvärdet som står på utbildningarna är alltså det lägsta som en person kommit in på? Så det finns ingen möjlighet alls att jag kommer in med lägre, då meritvärdena på de utbildningarna jag kollar på ständigt ökat varje år :/
  • snedtak
    Caer89 skrev 2014-09-10 23:26:21 följande:
    Det är bara det att jag bor utomlands i 3månader till, så kommer inte ha möjlighet att skriva det. Och skulle behöva en sysselsättning då jag kommer hem, därav lite halv kris :p

Men meritvärdet som står på utbildningarna är alltså det lägsta som en person kommit in på? Så det finns ingen möjlighet alls att jag kommer in med lägre, då meritvärdena på de utbildningarna jag kollar på ständigt ökat varje år :/
    Ja, meritvärdet som står är det lägsta någon har kommit in på i ordinarie antagning det året. Däremot kan man inte säkert säga vad det innebär för vårens intagning. Kanske har man ökat antalet platser, kanske har man minskat dem. Dessutom tas troligen några in som reserver efter andra antagningen också. Däremot är 14,6 inte ett jättebra värde så det kan vara svårt.

På vissa orter i Europa kan man skriva HP även utomlands:
    www.studera.nu/hogskoleprovet/hogskoleprovet/skrivahogskoleprovetutomlands.5.27d86368130216405a680006439.html
  • LängtansBlåaBlomma

Du har höjt dina betyg säger du - har du skickat in dem till antagningen så de kan lägga in dom bland dina meriter?? Låter som att de inte registrerats.

kampenmotpco.blogg.se/ - äntligen gravid! BF 1/1 2015
  • Greta22

När jag läser din text så tänker jag mest på att du ska läsa ekonomi.
    Finns det inte massor utav människor idag som läser ekonomi eller läst den linjen och som är arbetslösa. Känns som att datorerna kommer ta över allt sådant så småningom. 

Vet inte, men det känns så osäkert att läsa ekonomi bara.

• Caer89
    Greta22 skrev 2014-09-10 23:51:52 följande:

När jag läser din text så tänker jag mest på att du ska läsa ekonomi.
    Finns det inte massor utav människor idag som läser ekonomi eller läst den linjen och som är arbetslösa. Känns som att datorerna kommer ta över allt sådant så småningom. 

Vet inte, men det känns så osäkert att läsa ekonomi bara.

Jo, det är väl inte den bästa utbildningen just nu, men så är det bara ekonomi jag är intresserad utav och har läst ett flertal ekonomikurser på gymnasie och matematik upp till E, så har väldigt lätt för mig gällande siffor, så för mig känns det valet rätt självklart.

Känner inte att jag studerar för att få ut fetaste lönen, utan för att få arbeta med någonting jag gillar och ha en utbildning att stå på med chans till en fast tjänst.. även om det blir på det lilla företaget utanför stan :p
    LängtansBlåaBlomma skrev 2014-09-10 23:48:22 följande:

Du har höjt dina betyg säger du - har du skickat in dem till antagningen så de kan lägga in dom bland dina meriter?? Låter som att de inte registrerats.

Jo, de är registrerade. Studerade upp 9 MVG:n och 5VG:n från G. Trodde det skulle höja meritvärdet mer, men det verkar krävas att man ska läsa upp alla G:n till minst VG:n för att få ett "okej" meritvärde :/

• Caer89
    snedtak skrev 2014-09-10 23:31:56 följande:
    Ja, meritvärdet som står är det lägsta någon har kommit in på i ordinarie antagning det året. Däremot kan man inte säkert säga vad det innebär för vårens intagning. Kanske har man ökat antalet platser, kanske har man minskat dem. Dessutom tas troligen några in som reserver efter andra antagningen också. Däremot är 14,6 inte ett jättebra värde så det kan vara svårt.

På vissa orter i Europa kan man skriva HP även utomlands:
    www.studera.nu/hogskoleprovet/hogskoleprovet/skrivahogskoleprovetutomlands.5.27d86368130216405a680006439.html
    Vad ligger ett "okej" meritvärde på?

Tusen tack, ska in och kika där! :)
  • Caer89
    Men kollade lite med "extra" meritpoäng, iallafall då jag räknande från områdesbehörighet 4.

Områdesbehörighet 4

(Civilekonom)

Du får 0.5 meritpoäng från Matematik D
    Meritkurser

Du får 0.5 meritpoäng från Företagsekonomi B
    Du får 0.5 meritpoäng från Redovisning och beskattning
    Du får 0.25 meritpoäng från Rättskunskap
    Du får 0.5 meritpoäng från Småföretagande A

Kan man plussa på sånt bara? För isåfall skulle jag iallafall få 16,6 i meritvärde?
  • snedtak
    Caer89 skrev 2014-09-11 09:56:15 följande:
    Men kollade lite med "extra" meritpoäng, iallafall då jag räknande från områdesbehörighet 4.

Områdesbehörighet 4

(Civilekonom)

Meritkurser

Kan man plussa på sånt bara? För isåfall skulle jag iallafall få 16,6 i meritvärde?
    Man kan plussa på, men man kan få max 2,5 hp i extra meritpoäng. Så då borde det gå.
  • Caer89
    Nu är jag lite förvirrad igen.. läste nämligen att man kan lägga till meritpoäng (multiplicera poängen med 1,2) på de kurserna man läst på komvux, stämmer det?
    Skulle någon bara kunna skumma igenom mina uträkningar och se om mitt slutgiltiga meritpoäng ens stämmer?
    MVG, Komvux: 700 * 20 = 14000 *1,2 = 16800
    VG, Gymnasiet: 300 * 15 = 4500
    VG, Komvux: 200 * 15 = 4500 *1,2 = 5400
    G, Komvux: 750 * 10 = * 1,2= 9000
    G, gymnasiet: 300 * 10 = 3000
    16800 + 4500 + 5400 + 9000 + 3000 =38700
    38700 / 2350 = 16,46 
    Sedan extra meritpoäng för områdesbehörighet 4:
    Meritkurser
    Det skulle alltså ge mig 16,46+2= 18,46
    Tycker själv det verkar helt orimlig att det ska kunna stiga så mycket? Hur fungerar det egentligen??
  • snedtak
    Caer89 skrev 2014-09-15 19:36:12 följande:
    Nu är jag lite förvirrad igen.. läste nämligen att man kan lägga till meritpoäng (multiplicera poängen med 1,2) på de kurserna man läst på komvux, stämmer det?
    Skulle någon bara kunna skumma igenom mina uträkningar och se om mitt slutgiltiga meritpoäng ens stämmer?
    MVG, Komvux: 700 * 20 = 14000 *1,2 = 16800
    VG, Gymnasiet: 300 * 15 = 4500
    VG, Komvux: 200 * 15 = 4500 *1,2 = 5400
    G, Komvux: 750 * 10 = * 1,2= 9000
    G, gymnasiet: 300 * 10 = 3000
    16800 + 4500 + 5400 + 9000 + 3000 =38700
    38700 / 2350 = 16,46 
    Sedan extra meritpoäng för områdesbehörighet 4:
    Meritkurser
    Det skulle alltså ge mig 16,46+2= 18,46
    Tycker själv det verkar helt orimlig att det ska kunna stiga så mycket? Hur fungerar det egentligen??
    Var har du läst att man kan lägga på poäng om man läst på Komvux? Det har jag aldrig hört förut.
  • Caer89
    snedtak skrev 2014-09-15 19:38:45 följande:
    Var har du läst att man kan lägga på poäng om man läst på Komvux? Det har jag aldrig hört förut.
    www.antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/Utlandsk-gymnasieutbildning/Hur-raknas-betygen1/For-dig-som-ocksa-last-pa-komvux/

Men såg nu att det stod "utländsk gymnasieutbildning". Men läste en tråd att man skulle få extra meritpoäng om man kompletterat upp betyg, eftersom det oftast är högre meritvärde på de uttagning-grupperna?
  • snedtak
    Caer89 skrev 2014-09-15 20:08:49 följande:
    www.antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/Utlandsk-gymnasieutbildning/Hur-raknas-betygen1/For-dig-som-ocksa-last-pa-komvux/

Men såg nu att det stod "utländsk gymnasieutbildning". Men läste en tråd att man skulle få extra meritpoäng om man kompletterat upp betyg, eftersom det oftast är högre meritvärde på de uttagning-grupperna?
    Jag tror inte att det är så, och om man inte söker de allra populäraste utbildningarna kan det mycket väl vara lägre snitt i BII-kvoten än i BI-kvoten.
Svar på tråden Kommer jag in på högskolan??