• Anonym (Lisa)

Hur använder man desutan?

Jag ska använda Desutan innan en kirurisk abort dan innan och på morgonen innan.

Men på paketet står det ska inte användas på :

i leder, på senor, hjärnan, ryggmärgshinna eller på perforerade trumhinnor eftersom Descutan är giftigt för nervsystemet.

Men vad menas med senor och leder? Typ handleden? *Känner mig helt borta*

Om man har tydliga blodkärl då?

• Svar på tråden Hur använder man desutan?
  • Fjärilslarv

Du ska tvätta hela kroppen, inklusive underliv utvändigt och hår. Tänk på att borsta ut håret efteråt, för det blir som svinto. Du får heller inte smörja in dig med något, eller använda balsam. Du ska även ha nybytt sänglinne i sängen och sovkläder som är nytvättade. Efter operationen får du inte duscha området där du opererats på två veckor. Lägg en inpckning i håret när du kommer hem om du kan och låt dn verka i någon timme. Jag tvättade håret över badkarskanten, och duschade i badkaret med mitt opererade ben utanför badkaret när jag opererat knät.

• Fjärilslarv

Eftersom detta amvänds utvändigt så är det nog ingen fara. På operationsdagens morgon när du duschar så tar du en nytvättade handduk och nytvättade kläder.

• Anonym (i)

Du ska inte skära hål på huden och hälla in descutan, typ. Huden går bra att tvätta även om det är senor och leder under den.

• Anonym (Lisa)

Okej.
    Men hur är det om man har hårsäcksinflammation på vissa ställen på kroppen?

Kommer descutan irritera området så det rödare och göra så klådan blir värre?

• Fjärilslarv
    Anonym (Lisa) skrev 2014-09-11 23:51:49 följande:

Okej.
    Men hur är det om man har hårsäcksinflammation på vissa ställen på kroppen?

Kommer descutan irritera området så det rödare och göra så klådan blir värre?

Det vet jag inte, men jag vet att om du inte är tvättad eller har sår på kroppen, så kan kirurgen vägra att operera dig.
  • Anonym (kräm)

Hej, ursäkta om jag trådkapar men jag måste bara fråga: Kan någon förklara för mig varför man inte får använda hudkräm ens i ansiktet när man ska göra en operation som inte är i närheten av ansiktet? På vilket sätt kan det påverka någonting alls?

Jag har så torr hud i ansiktet att jag var fullständigt krackelerad när jag kom hem från en abort jag gjorde en gång...

/ärlig undran

• annaba

Jag misstänker att instruktionen om att inte använda hudkräm är en generell för att undvika minsta missförstånd och för högsta möjliga säkerhet för dig som patient.

Sannolikt (och här spekulerar jag) så är en eventuellt försämrad effekt av det bakteriedödande medlet lokal där du har satt på hudkräm och möjligen med en viss spridning i närområdet. Men, för att människor ska undvika att spekulera i hur nära det område som ska opereras man kan sätta hudkräm så sätter man ett blankt förbud.

Sen kan det ju också hända under operationer att man behöver sätta nålar eller göra ingrepp utanför det direkta området man tänkte operera. T ex att en bukoperation behöver ett utvidgat snitt, eller att man behöver kolla lymfkörtlar i närheten, eller att man (Gud förbjude) får ett hjärtstillestånd där man behöver gå in med kanyl och nålar för att få igång hjärtat igen.

Att då ha ett område som är otillräckligt steriliserat äventyrar säkerheten för den som opereras. Så vitt jag vet är det ju även ur den aspekten som du tvättar hela kroppen inför en operation, även om det bara är en mindre del som faktiskt berörs av ingreppet och det sannolikt skulle räckt med att steriltvätta just det området.

• Fjärilslarv
    Anonym (kräm) skrev 2014-09-12 13:08:08 följande:

Hej, ursäkta om jag trådkapar men jag måste bara fråga: Kan någon förklara för mig varför man inte får använda hudkräm ens i ansiktet när man ska göra en operation som inte är i närheten av ansiktet? På vilket sätt kan det påverka någonting alls?

Jag har så torr hud i ansiktet att jag var fullständigt krackelerad när jag kom hem från en abort jag gjorde en gång...

/ärlig undran

För att descutan ska desinficera kroppen, det är ju därför man använder den. Kräm får man inte använda för att hela kroppen ska vara ren från bakterier osv. För att förklara enkelt. Det är också därför som man ska använda nytvättade handdukar, sänglinne, sovkläder och kläder, för att descutan är desinficerande.
  • Anonym

Wow, det låter avancerat. Jag behövde inte tvätta mig med något sådant när jag opererades sist. Inte gången innan det heller.

• Fjärilslarv
    Anonym skrev 2014-09-12 13:39:08 följande:

Wow, det låter avancerat. Jag behövde inte tvätta mig med något sådant när jag opererades sist. Inte gången innan det heller.

Hm var det en akut operation? Annars känns det som att de har agerat fel i ditt fall.
  • Anonym
    Fjärilslarv skrev 2014-09-12 13:44:42 följande:
    Hm var det en akut operation? Annars känns det som att de har agerat fel i ditt fall.
    Nej, det var det inte. Och jag tror de vet vad de gjorde. Det är väl olika på olika ställen.
  • Fjärilslarv
    Anonym skrev 2014-09-12 13:59:34 följande:
    Nej, det var det inte. Och jag tror de vet vad de gjorde. Det är väl olika på olika ställen.
    Hm ja kanske. Den enda gången jag har sluppit descutan är när jag opererat muffen.
  • Anonym (kräm)
    annaba skrev 2014-09-12 13:21:54 följande:

Jag misstänker att instruktionen om att inte använda hudkräm är en generell för att undvika minsta missförstånd och för högsta möjliga säkerhet för dig som patient.

Sannolikt (och här spekulerar jag) så är en eventuellt försämrad effekt av det bakteriedödande medlet lokal där du har satt på hudkräm och möjligen med en viss spridning i närområdet. Men, för att människor ska undvika att spekulera i hur nära det område som ska opereras man kan sätta hudkräm så sätter man ett blankt förbud.

Sen kan det ju också hända under operationer att man behöver sätta nålar eller göra ingrepp utanför det direkta området man tänkte operera. T ex att en bukoperation behöver ett utvidgat snitt, eller att man behöver kolla lymfkörtlar i närheten, eller att man (Gud förbjude) får ett hjärtstillestånd där man behöver gå in med kanyl och nålar för att få igång hjärtat igen.

Att då ha ett område som är otillräckligt steriliserat äventyrar säkerheten för den som opereras. Så vitt jag vet är det ju även ur den aspekten som du tvättar hela kroppen inför en operation, även om det bara är en mindre del som faktiskt berörs av ingreppet och det sannolikt skulle räckt med att steriltvätta just det området.

Ja, jo, du har säkert rätt. Det bara känns som att ansiktet och håret på huvudet är så otroligt långt borta från det aktuella operationsområdet att jag tycker det verkar lite hysteriskt och överdrivet. :S
  • Anonym (kräm)
    Fjärilslarv skrev 2014-09-12 14:25:45 följande:
    Hm ja kanske. Den enda gången jag har sluppit descutan är när jag opererat muffen.
    Det känns som att man (jag) skulle få svampinfektionen från helvetet om man var tvungen att skrubba underlivet med ett så starkt medel! :S Det har hindrat mig från att sterilisera mig för jag har läst operationsinstruktionerna och vill verkligen inte tvätta mig där nere med den lösningen.

Som tur är krävdes ingen Descutan när jag gjorde min kirurgiska abort. Såvida de inte tvättade mig när jag var i narkos, förstås...
  • Fjärilslarv
    Anonym (kräm) skrev 2014-09-12 15:41:04 följande:
    Det känns som att man (jag) skulle få svampinfektionen från helvetet om man var tvungen att skrubba underlivet med ett så starkt medel! :S Det har hindrat mig från att sterilisera mig för jag har läst operationsinstruktionerna och vill verkligen inte tvätta mig där nere med den lösningen.

Som tur är krävdes ingen Descutan när jag gjorde min kirurgiska abort. Såvida de inte tvättade mig när jag var i narkos, förstås...
    Ja jag har också fått svampinfektion i luffen de gånger jag har använt descutan, men eftersom det varit ett krav för att få genomföra operationerna så har jag inte haft något val.
Svar på tråden Hur använder man desutan?