• Kejkej91

Hjälp med affärsplan/skola/webshop/budget.

Todilo. 

Håller på att göra en affärsplan då jag läser företagsekonomi, hittade på ett fiktivt företag som skall vara en webbshop med kläder. Nu har jag dock fastnat lite, vill att det skall bli så bra som möjligt och så "riktigt" som möjligt så behöver tips.

Det är själva ekonomin som jag inte riktigt vet. Det som skall göras är egentligen en resultatbudget och en likviditetsbudget, jag vet hur man gör budgetarna men behöver lite tips om kostnader som kan uppstå under ens "första verksamma år med webshop"

Samt om det är lönsamt att köra dropship-lager eller om det är enklare att ha eget lager? Tänker att dropship kan vara bra till en början? 

• Svar på tråden Hjälp med affärsplan/skola/webshop/budget.
  • fredasmys

Jag har liten erfarenhet av lagerhållning men desto mer om kostnaderna för webbshop. Där beror det på vad man vill satsa tid på. Jag tror att en förutsättning för att lyckas när man börjar i liten skala är att man tycker det är kul att hålla på med själva webbshopen. I ett större företag så lämnar man kanske bort en del av det jobbet och betalar för det. Men medan du är "liten" så tror jag det är en stor fördel om du utvecklar en entusiasm för att jobba med shopen, eftersom så mycket av marknadsföringen idag handlar om hur du lyckas prmesentera produkterna högt på sökmotorerna. Då kan man inte lämna bort det till någon "paketlösning" som inte funkar precis som du vill ha den.

Slutsatsen om man går den väg jag beskriver blir att man helst väljer en webbshop byggd på öppen källkod. Det kostar ingenting förutom webbhotell och domän, 50-100 kr/mån. Däremot kostar det ganska mycket i tid. Men jag tror det är tid som betalar sig, jämfört med att välja en paketlösning med höga månadskostnader där du inte har full koll på hur produkterna presenteras på Google och sociala medier.

Sen tillkommer förstås kostnad för Pay-Per-Click marknadsföring vilket kommer att vara nödvändigt till dess du nått stor respekt på nätet. På Google kostar ett klick för:
    kläder ca 11 kr
    jeans ca 12 kr
    blus ca 11 kr
    klänning ca 11 kr
    skjorta ca 17 kr
    Du sätter en budget vad du vill betala per dag. Facebook PPC tar lite längre tid att kolla upp :)

Nu har du lite underlag att räkna med i alla fall. Lycka till!

Svar på tråden Hjälp med affärsplan/skola/webshop/budget.