• ninatiina

sjuk igen

Hej
    Jag är sjukskriven för gravid o födsel komplikationer. Det har nu blivit så många dagar tyvärr att jag inte har rät till sjukpenning längre snart.
    Så jag kommer jag friskförklara mig då min sambo måste återgå i arbete samt jag vill klara detta själv utan möten på arb förm då jag ju har ett jobb.
    Hur länge ska man ha varit frisk, dvs föräldraledig i mitt fall, innan man har rätt till sjukpenning på startnivå igen?

• Svar på tråden sjuk igen
  • Försäkringskassan

Hej
    På den här sidan kan vi bara ge generella svar angående sjukförsäkringen. Har du frågor om vad som gäller just dig kan du kontakta din handläggare eller kundcenter på 0771- 524 524. Vi har öppet
    Måndag-fredag 8-21
    Lördag 8-15
    Söndag 15-21.

Gennerellt så gäller följande om du blivit utförsäkrad
    Du som har fått sjukpenning i maximalt antal dagar kan få sjukpenning igen när du har haft ett tillräckligt långt uppehåll utan sjukpenning, rehabiliteringsersättning eller någon annan ersättning som räknas som sjukpenning. Uppehållet måste vara så långt att det finns högst 363 sjukpenningdagar kvar inom ramtiden. Det innebär att uppehållet måste vara minst 87 dagar. (450 ? 363 = 87) Om du har haft ett uppehåll utan sjukpenning i 87 dagar i följd före den nya sjukperioden kan du alltså få upp till 364 nya dagar med sjukpenning utbetalda.

Hälsningar
    Elisabeth handläggare.

Svar på tråden sjuk igen