• Sebbe

Köpa före visning??

Hej!

Vi har hittat ett hus vi är väldigt intresserade av, vi har 300 000 i marginal mellan acceptpriset och vårt lånelöfte.

Mycket möjligt att jag tittat för mycket på million dollar listing och hängt för mycket på hemnet. Men hur bär man sig åt för att köpa huset RAKT AV? Förstår att det inte alltid är lämpligt dock.

När det finns en bokbar visning planerad, får man lov att be om en privat visning innan?
    Får man lov att buda direkt?
    Hur fungerar detta och hur vanligt är det?

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Köpa före visning??
  • faithfully

Jag har köpt lägenhet så. Jag ringde mäklaren och sa: Säljaren får xxx xxx om vi får titta på lägenheten idag. Mäklaren återkom och sa att vi fick se den före visning. Vi ville ha den och mäklaren plockade bort den från Hemnet dagen innan planerad visning. Vi skrev kontrakt och betalade vad vi erbjudit. Vi gjorde en väldigt bra affär när vi sedan sålde den.

• Sebbe

Hej! Har lite följdfrågor, hoppas du har lust att svara? Verkade det som om att du inte skulle få privat förhandsvisning. Om du inte gav ett belopp? Hur mycket över begärt pris erbjöd du? Vet du om säljaren hade bråttom att bli av med lägenheten?

• faithfully
    Sebbe skrev 2014-09-11 22:15:48 följande:

Hej! Har lite följdfrågor, hoppas du har lust att svara? Verkade det som om att du inte skulle få privat förhandsvisning. Om du inte gav ett belopp? Hur mycket över begärt pris erbjöd du? Vet du om säljaren hade bråttom att bli av med lägenheten?

Vi lade budet först och bad att få se lägenheten sedan. Budet vi lade gällde före offentlig visning. Att få se lägenheten innan visning utan bud vet jag inte om vi hade fått. Vet dock att bekanta fått komma på annan tid pga arbetstider och liknande.
    Det var i en mindre stad så det är inga stora summor, men vi dubblade nästan utgångspriset (vi pratar under 500 000).
    Säljaren hade inte bott i lägenheten på något år så jag antar att det inte var så bråttom...
    Säljaren var nöjd med affären - hade svårt att dölja att vårt överbud var tillfredsställande.
    När vi sålde fick vi ut det dubbla vi köpte den för... Men då är det bostadsbrist å andra sidan :)
  • sandlilja

Lägenheter går ofta före första offentliga visningen just för att någon eller några bett om visning innan, bjudit och fått den. Är man intresserad av en bostad så är det absolut läge att tala om det för mäklaren, ni behöver inte lägga ett bud innan ni sett den. Säljaren avgör om de vill sälja snabbt och enkelt och slippa offentlig visning och bud. Men de kan ju vilja ha budgivning för att få bästa pris.

Att ni redan har ett lånelöfte är till er fördel, säljaren slipper tjafs.

• Sebbe

Hej sandlilja!

Mm, dethär var ju ett bra tips att bara säga att vi har ett lånelöfte som är till fördel, och att vi gärna vill ha en privat visning, helst innan den stora.

Jag har ju sett flera gånger att det står "borttagen innan visning" både på hus och lägenheter men inte vetat hur det ligger till. Enda nackdelen är väll att ägarna inte bor i huset, har inte gjort det på länge så de lär inte ha bråttom att sälja det...

Tror ni att man vågar fråga typ: vad kan säljarna tänka sig för pris för att sälja innan visning?

• Borgarbracka

Vi ringde och sa att vi var beredda att ge x antal kronor omgående om vi fick se huset idag. Vi åkte dit, förälskade oss i huset och kort därpå var affären klappad och klar. Säljaren var bara glad att bli av med huset.

• sandlilja

[quote=73978605][quote-nick]Sebbe skrev :

....

Tror ni att man vågar fråga typ: vad kan säljarna tänka sig för pris för att sälja innan visning?[/quote]

Ja det kan man absolut. Eller själv lägga ett bud lagom över utgångspriset. Tillräckligt högt för att säljaren ska tycka det låter bra ihop med seriös kund, lånelöftet, kanske flexibel i fråga om tillträdesdagen.

Däremot skulle jag aldrig lägga ett bud innan jag hade sett lägenheten. Först visning sen bud.

• zZzZz

Det gjorde vi, vi såg prospektet, fastnade på bilderna, fick en privat visning och det första vi sa när vi steg in genom altandörren i vardagsrummet var, här ska vi bo.. så vi sa till mäklaren, vi köper det.. hon typ.. jaja tänk igenom det så hörs vi, vi hörde av oss dagen efter och skrev papper några dagar senare, bott här i snart ett år, och aldrig någonsin känt mig så hemma som i vårat hus ute i skogen med stooora tomt :)

• sandlilja

Jag håller med om att man kan se planlösning osv på nätet eller prospektet, om det är en bostadsrätt kan man kolla upp brf:s ekonomi. Men man har ju ändå en undersökningsplikt så om det finns en fuktskada eller ett hål i taket som man kunde se om man tittat ordentligt så står man där med ett påskrivet kontrakt. Vi har köpt ett hus till fast pris på stående fot vid en förhandsvisning men då fanns det en nygjord besiktning gjord.

Finns det en sådan utförd så kan man bestämma sej snabbt men jag skulle inte lägga ett bud utan att titta och lukta på stället. Jo kanske på en hyfsat ny bostadsrätt om det var nödvändigt.

• bylocal

Hej,

Vi jobbar med att köpa lokaler, vindar och fastigheter som vi bygger om till lgh.

Vi får ofta frågan om vi vill sälja innan visning och har inga problem att visa den för de som vill köpa innan.

Ibland säger vi vad vi är beredda att släppa den för och ibland får vi budet av köparen innan vi sagt va vi kan tänka oss och säger då ja eller nej och säger vad vi vill ha.

Nu jobbar vi ju i Sthlm och det är väldigt olika från objekt till objekt, en del vet man är väldigt attraktiva och då säger vi ett ganska högt pris utöver utgångspris då vi vet att trycket blir stort medan ett mindre attraktivt objekt lägger vi på mindre.

Sen spelar ju tillträdet stor roll och väger in priset för våran del.

En köpare som kan tillträda snabbt värderar vi högre då vi får in kapitalet fortare.

Lycka till!

Svar på tråden Köpa före visning??