• Anonym (AnonymaAlice)

Kärlek vid första ögonkastet? eller vad?

Har de senaste veckorna börjat fundera på det här med kärlek vid första ögonkastet och sådant...

Det är nämligen så att jag är i en trygg, sund och bra relation sen nio år tillbaka.

Men här om veckan, då jag pga lite småstrul med min gamla bil och behövde fara på verkstad, så hände det något.
    Redan då jag pratade med han som jobbar på det stället i telefonen, så kändes det som bra. Jag tänkte, att det var magkänslan som sa att det här blir bra med bilen.
    Men sen då jag varit där och träffat personen som den där rösten hörde till... det var som att jag svävade på moln i typ två veckor. 

Vad hände, liksom?Jag har aldrig varit med om det förut, så starkt. 
    Och den här killen, jag vet inte om han egentligen, om vi ska prata utseende, är den "typen" jag brukar falla för... 
    Men något fanns där. Röstläget, leenden och blicken... jag vet inte hur jag ska förklara det... jag blir som kollrig... 
    Ska om nån dag fara tillbaka för att då lämna in gammbilen, känner mig lite spänd inför mötet då.Jag vet ju inte om han upplevde samma sak. 
    Ringde ju dit för att boka in tiden, för någon dag sedan. Och jag blev alldeles till mig. Och det var så trevligt att prata med honom... även om det bara var bilsnack så blev det lite skoj och skratt... och både mina kinder och öron började blossa...

Och jag vet inte vad jag egentligen vill med den här tråden... kanske få ur mig det.
    Har inte kunnat berätta för någon... Som sagt, har aldrig upplevt något sådant här tidigare.

Är det kärlek vid första ögonkastet?

• Svar på tråden Kärlek vid första ögonkastet? eller vad?
  • Anonym (AnonymaAlice)

Känner att jag inte fick sagt allt som jag ville säga.

Jag vill verkligen veta om den här killen på verkstaden kände/känner som jag gör.

Men varför?

Hur kommer sig denna så starka attraktion?

Kan tillägga att vi är alla tre (jag, sambon å bilkillen) är mellan 30-35 år i ålder.

Jag har aldrig någonsin varit otrogen, inte i något förhållande jag har haft.

Kan inte sluta tänka på honom.

Tar mer än gärna emot åsikter och erfarenheter!

• Anonym (AnonymaAlice)

Ja. Helt rätt!

Har samma tråd där.

Men har inte fått den respons jag hoppats på, typ.

Så tänkte försöka här istället, tänkte nu att det kanske är mer rätt forum.

Får man göra så? Eller tänkte jag fel då? :)

• Anonym (Asimovaren)

Vill bara be dej att tänka dig för innan du gör något oåterkalleligt.
    Har du och mannen/sambon barn?
    Att du blir tänd på en annan är inte konstigt, vad som är frågan är hur du agerar
    Tycker också att du tänker på vad du lägger i potten, ditt förhållande eventuella barn, kanske boende etc. du kan säkert föreställa dig vad som händer om du skulle ha en affär på sidan om.
    Vad du kan göra är att kanske berätta för din kille att du är attraherad av en annan.
    Till sist, om du tänker inleda något med mackkillen, gör slut med din man/sambo,

• Anonym (***)

Man kan nog bli förälskad många gånger under livet, men det blir oftast inte mer än så.
    Jag har träffat många karlar som är väldigt charmiga o har leendet o blicken.
    För ett ögonblick känner man sig speciellt.
    För inte så länge sen så trodde jag mig vara betutad i vaktmästaren här i området.
    Kanske inte så snygg men händig o som är väldigt trevlig o lätt att prata med.
    Jag hade många fantasier om honom innan det liksom rann ut i sanden med tiden.
    Jag tittar fortfarande lite extra på honom o drar en liten suck men inte mer.

Visst kan man bli kär vid första ögonkastet.
    När jag träffade min särbo första gången.....vi var sambo under några år.....så hade jag bara pratat med honom i telen en gång o ingen av oss visste hur den andra såg ut.
    Jag var egentligen inte så intresserad från början men träffade honom som en kul grej.
    En blick o jag var fast. Han likaså.
    Året efter vart vi förlovade o bodde ihop.
    Fick barn, men sen så kom vi på att vi funkar bäst som särbos.
    12 år tillsammans varav 4 som särbos.

• eslah

Äh, kärlek vid första ögonkastet finns bara på film. Kemi och attraktion är en annan sak, kanske inte det svar du ville höra?

Såg att du var upptagen, för att få ner dig på jorden lite så kan jag iallafall trösta dig med att bilmekaniker ofta juckar mot det mesta som inte är väggfast.

• Fool
    Anonym (AnonymaAlice) skrev 2014-09-12 00:09:00 följande:

Ja. Helt rätt!

Har samma tråd där.

Men har inte fått den respons jag hoppats på, typ.

Så tänkte försöka här istället, tänkte nu att det kanske är mer rätt forum.

Får man göra så? Eller tänkte jag fel då? :)

Vad menar du med att du inte fick den respons du hoppats på ?

Ang ditt problem så drabbas nog de flesta av kåtslag / förälskelse någon gång i ett långvarigt förhållande. Man slutar ju inte vara en människa bara för att man gifter sig eller lever med någon så känslorna i sig är kanske inte så konstigt.

Däremot skiljer det nog väldigt mycket i hur man väljer att hantera dessa känslor , vissa väljer att rida ut dem , många ggr lägger de sig efter ett tag om man låtyer bli att ge dem näring. Andra väljter att ge dem näring och låta dem växa sig stora och det är nog då man får problem i förhållandet.

Hur du väljer att hantera dina känslor är upp till dig , jag skulle rokommendera tt rida ut stormen utan att ge efter för dem , dvs att avstå från att undersöka den andre mannen närmare och inse att det innebär en risk för ditt nuvarande förhållande.

Vad du än väljer att göra så glöm inte att det här inte bara handlar om dig ,  att (speciellt om ni har barn) finns fler som drabbas av det du väljer att göra och att eventuella beslut är oåterkallerliga. Plus att känslor är irrationella och att blint följa dem kan leda till något du absolut inte tänkt dig från början
  • Anonym (***)
    taquine skrev 2014-09-11 23:48:43 följande:
    Hade du inte samma tråd i KR och fick bra svar där?
    Vad är kr?
  • Johan75

Det här verkar vara något som är relativt vanligt bland kvinnor. Både män och kvinnor attraheras av andra än sin partner då och då (kanske inte alla, men på ett generellt plan). Vissa väljer då att vara otrogna, fundera på att vara otrogna eller bara spinna vidare lite på denna attraktion. 

Skillnaden ligger i att, som jag uppfattar det, män i mycket större mån bara erkänner omständigheterna. "Hon var så snygg", "jag var kåt", "hon bekräftade mig", och så vidare. Kvinnor verkar ha ett behov av att göra dessa känslor större och på något vis mer berättigade. De pratar om "ödet" och "kärlek vid första ögonkastet". 

Själv tror jag inte på varken ödet eller kärlek vid första ögonkastet. Jag tror på attraktion och respekt. Sen är det säkert vanligt att några attraheras av varandra vid första ögonkastet, passar för varandra och sedan ser tillbaka på hur de träffades med känslan att de var "menade för varandra", ofta säkerligen i kombination att man glömt bort alla de där andra gångerna när man attraherats direkt av någon som sen inte riktigt visade sig tilltala en i det långa loppet. 

Behold, i come as a thief.
  • Anonym
    Anonym (***) skrev 2014-09-12 11:48:43 följande:
    Vad är kr?
    Troligen "känsliga rummet".
Svar på tråden Kärlek vid första ögonkastet? eller vad?