• Heroa

Varför sover de inte? 15mån +3år

Vår 3,5åring har alltid samsovit med oss och då sovit bra. Nu sover han i egen säng i eget rum sen 1,5år och vaknar varje natt, skriker efter mamma men somnar ganska lätt när man lägger sig brevid. Han vill dock alltid ligga halvt på mig så jag sover risigt. Går jag tillbaka till vår säng vaknar han alltid igen. Normalt jag vet. Men så har vi ju....
    Minstingen. Har vägrat napp o snuttade på mig varannan timme hela natten till 11mån. Var sen okej han vaknade typ 4 o fick då sova mellan oss. Men snart dög inte det han låg o sparka, gick ur sängen. Nu vaknar han med två timmars mellanrum de värsta nätterna. Han har börjat skrika o är bara lugn om man bär på hans 11kg tunga kropp. Vägrar spjälsängen men vill inte gärna sova nellan oss heller. Verkar inte ha ont, är mest arg. Nu har jag gått upp så han inte ska väcka alla till ett rum i andra änden på huset. Sitter m honom i knät o låter han skrika tills han blir lugn ca 10min. Sen lägger vi oss ihop o kör sådär genom natten. När han sover som bäst efter kl 3 vaknar storebror i rummet intill. Vi försöker dela på oss o stora accepterar oftast bara mig. Nu har mannen varit sjuk o jag har tagit båda hela veckan. Jag är totalt slut. Vet inte vad vi ska göra. Ibland vill han ha välling men oftast inte. Jag har spänningshuvudvärk jämt, ont i ryggen o börjar känna mig deppig. Jag vet att vissa aover såligt i många år men fan, ingen vi känner har det såhär! Jag orkar snart inte jobba. Maken som nu är pappaledig tar oftast lillen men jag hör honom skrika o kan oftast inte sova ändå. Vad gör man???

• Svar på tråden Varför sover de inte? 15mån +3år
  • Flickan och kråkan

Ni har inte plats att ställa en vanlig 90-säng bredvid er dubbelsäng? Vi hade våra äldsta så tills de var 5 respektive 6 år gamla. Nu sover de i egna rum. Någon enstaka gång vaknar de och vill att man ska komma. När de var yngre vaknade de till ofta men eftersom vi låg bredvid så somnade de om. Vi breddade vår dubbelsäng med en 90- och en 120-säng så vi hade ju inte ont om utrymme. Yngsta är snart 15 månader och sover oförskämt bra.....nu. Det har gått väldigt uppochner. För ett par veckor sedan vaknade han massor. 

• Heroa

Ja det kanske är aå måste göra även om det känns som att gå tillbaka ett steg så att säga. Men mest vill jag att minstingen ska sova bättre. Förstår inte vad han vaknar av och varför han inte somnar om lättare. Jag vet att det är normalt men det är ändå väldigt jobbigt o han är förstås på så mkt bättre humör när han sovit bra.

• Flickan och kråkan
    Heroa skrev 2014-09-12 20:42:00 följande:

Ja det kanske är aå måste göra även om det känns som att gå tillbaka ett steg så att säga. Men mest vill jag att minstingen ska sova bättre. Förstår inte vad han vaknar av och varför han inte somnar om lättare. Jag vet att det är normalt men det är ändå väldigt jobbigt o han är förstås på så mkt bättre humör när han sovit bra.

Jag tycker inte att ni ska känna det som att ni går tillbaka ett steg. Det viktigaste är ju att alla får sova. Perioder då de behöver mer närhet och är lite oroliga kommer och går. Det bara är. Min äldsta blir snart 7 och började drömma läskigt för någon vecka sedan och kom traskande flera gånger på nätterna. Det löste sig genom att vi har taklampan tänd i hans rum hela nätterna. Någon annan liten lampa hjälpte inte. Din äldsta är ju bara tre .

Nej, det är jobbigt med de riktigt små när de inte sover. Vår yngsta är ju jämngammal med din och runt året så var hans sömn katastrofal. Bara sista månaden som han plötsligt börjat sova väldigt bra (kanske man inte ska säga ). Vi har inte ändrat någonting alls på något vis utan det har bara kommit. Det enda som kanske förändrats är att han börjat äta väldigt mycket. Han har varit väldigt måttligt intresserad av mat och inte gått upp i vikt knappt alls, ammat mycket och inte velat ha så mycket annat....en del trugande. Sista veckorna äter han det mesta och äter som en häst. Kanske mättare.....eller så har det med utveckling att göra. Man kan bara gissa. Vänder säkert snart. Galet jobbigt bara när man är mitt i det. Våra andra två har sovit som kartor runt 1,5 och närmandefasen så inväntar den med "spänning" .
  • mammalovis

Hur länge har du jobbat? Går den äldsta på förskolan eller är han hemma med pappa hela dagarna? Sover barnen något på dagen? Hur mycket tid får barnen av dig när du kommer hem från jobbet?

Min yngsta började sova sämre några nätter när hon började förskolan. Sedan märker vi ju att hon nog kommit in i närmandefasen. Hon vill INTE bli lämnad av den som tagit upp henne i sängen efter vilan. Likaså blir hon ledsen vid lämnandet på förskolan och när pappan gick i morse före oss till jobbet.

• Heroa

Jag har bara jobbat några veckor. Stora går på förskolan några timmar/vecka. Vi träffas varje kväll efter jobbet ca 3 tim o då är jag med dem hela tiden. Lillen har dock hållit på såhär sen innan jag började jobba. Han sover nog lagom på dagen för han är jättetrött på kvällen o somnar lätt då. Stora sover inte middag alls. Ja vi får väl vänta och se om han plötsligt byter fas o äntligen sover bra. Åh va jag längtar efter att bli pigg!

• mammalovis

Det är inte så att minsta tror att han bara ska sova middag och därför är förbannad för att ni inte tar upp honom? Har ni tydliga läggningsritualer, så han förstår att det är dags att sova för natten? Har han någon nalle eller snuttefilt som trygghet, så han lättare somnar om på egen hand? En del barn lider ju av nattskräck. Sedan har ju en del barn svårt att somna om på egen hand. Är han van vid att somna själv? Vår 15-månaders får rumstera om i sängen tills hon somnar, men då lägger vi ju henne när hon börjar bli trött för kvällen. Nu det sista sedan hon började förskolan har det mer och mer blivit att hon sover efter lunch och vid halv åtta/åtta.

Min första dotter är knöligare med sömnen. Hon kan vakna med jämna mellanrum eller tycka att det är morgon vid halv ett ibland, som tur är sambon nattmänniska så det drabbar inte mig .... Nu är hon snart fyra så henne går ju att skicka tillbaks till sängen igen, ibland blir hon skitsur och ibland utan protest.

Svar på tråden Varför sover de inte? 15mån +3år