• Anonym (TS)

Lulebo - I vilket skede tar de kreditupplysning?

Hej.
    För några dagar sedan ringde Lulebo mig ag en lägenhet. Jag har betalningsanmärkning sedan tidigare och har redan fixat en som kan gå i borgen för mig. När de ringde sa de inget om att de behövde någon borgensman och idag kom kontrakten på posten.
    Upptäckte då att de inte skrivit under och ringde dem för info. Fick då veta att jag först ska skriva under och sedan komma in med kontrakten så skriver dem under efter att jag visat upp studieintyg & att jag tecknat hemförsäkring.
    Tar de kreditupplysning då?
    Det var flera före mig som tackat nej. Vill de kanske bara få hyrt ut lägenheten?
    Jag har ju ordnat med adressändring, sagt upp elen & internet i min gamla lägenhet. Jag har även tecknat hemförsäkring för den nya lägenheten. Kan de komma i detta skede och säga att jag inte får lägenhet?

• Svar på tråden Lulebo - I vilket skede tar de kreditupplysning?
  • Anonym (nope)

Jag vet inte vad lagen säger men mitt hyresbolag får iaf inte ta kreditupplysning innan någon tackat ja till lgh, men när man gjort det så tar de kreditupplysning på den som står först i kön. Har man då skuld på mer än 2000 kr (har jag för mig deras gräns var) så får man inte lgh. Däremot om den är betalt, men att man fortfarande har anmärkningen kvar, då får man den.

Men det är mitt bolag, hur Lulebo gör vet jag inte så ring och fråga. Du kan ju säga att du har ordnat en som kan gå i borgen för dig. Det är ju lite dumt att ändra adress mm innan man fått kontraktet påskrivet men gjort är gjort.

Har flera tackat nej så kan det vara så att de bara vill få det uthyrt eller som sagt att anmärkning är en sak, obetalda skulder en annan.

• Anonym (TS)

Okej.

På henne lät det typ som att allt var klart.

Hon frågade om jag fortfarande de ville ha lägenheten. Om jag sett på den osv. Sedan sa hon att hon skickar kontrakten och vill ha tillbaka det inom 7 dagar. Tycker det är onödigt mycket jobb om de ska neka en pga betalningsanmärkning. Alltså att de skickar ut färdigifyllt kontrakt samt elanmälan en hel bunt med broschyrer och bra att veta och sen ska de neka en?

De lät konstigt.

• Anonym (nope)
    Anonym (TS) skrev 2014-09-12 09:35:41 följande:

Okej.

På henne lät det typ som att allt var klart.

Hon frågade om jag fortfarande de ville ha lägenheten. Om jag sett på den osv. Sedan sa hon att hon skickar kontrakten och vill ha tillbaka det inom 7 dagar. Tycker det är onödigt mycket jobb om de ska neka en pga betalningsanmärkning. Alltså att de skickar ut färdigifyllt kontrakt samt elanmälan en hel bunt med broschyrer och bra att veta och sen ska de neka en?

De lät konstigt.

Ja jag tror inte de gör så utan när vi har fått se en lgh så får man tacka ja och så meddelar de sen den som får den.
    De går efter turordning så den som står först får den om denne inte har några skulder hos krono eller skulder som understiger 2500 kr (var rätt summa, kollade upp det haha) Betalningsanmärkning får man ha. De skickar alltså inget kontrakt eller så innan de kollat.

Får man väl ett kontrakt även om det inte är underskrivet så är det ju minimal risk att man inte får den, det vore ju rent sinnesslött att lägga ner det arbetet och sen neka.
  • Anonym (nope)

Googlade och hittade detta:

Bostadsföretaget Lulebo har JO-anmälts av en kvinna som anser att företaget agerar felaktigt när bolaget vägrat lämna ut uppgifter till henne.

Kvinnan förvägrades hyra en lägenhet trots att hon hade en så kallad borgenär som skulle gå in och betala hyran om hon missade. Enligt kvinnan har Lulebo hänvisat till att företaget har regler som inte tillåter någon att teckna hyresavtal om personen har fler än tre betalningsanmärkningar under det senaste året. Kvinnan har nu anmält hela ledningen för Lulebo och även kommunalrådet Yvonne Stålnacke.

• Anonym (TS)

Jag har inte någon betalningsanmärkning de senaste året.

Där emot har jag en betalningsanmärkning på hyra sedan snart 3 år sen tillbaka. Den försvinner om ca 3 månader eller nått sånt. Men den kanske också räknas in under de senaste året?

Har inga skulder.

• Anonym (nope)
    Anonym (TS) skrev 2014-09-12 14:13:54 följande:

Jag har inte någon betalningsanmärkning de senaste året.

Där emot har jag en betalningsanmärkning på hyra sedan snart 3 år sen tillbaka. Den försvinner om ca 3 månader eller nått sånt. Men den kanske också räknas in under de senaste året?

Har inga skulder.

Du har ju bara en, det verkar som om gränsen för att få hyra går vid max tre. Din försvinner ju dessutom snart så antagligen anser de att det är lugnt.
Svar på tråden Lulebo - I vilket skede tar de kreditupplysning?