Förklaringen på minskad lust
(skrivet av en man så inlägger kan tryggt kastas undan om det inte passar den egna världsbilden)
Kvinnors minskade lust när ett förhållande blir äldre är så vanligt att det börjar närma sig en klisché. Man behöver bara se på det här forumet, här finns skilda "minskad lust" och "när man inte vill", endast som fattas är "min lust är 75% slut" och det här används ofta som förklaring av kvinnor: "det är ju så överallt, läs fast i damtidningarna".
Jag tror att det finns några orsaker till fenomenet, en är kanske att samhället och media kör med en sexfixeringsnivå som är anpassad till männens nivå (generaliseringsvarning) och kvinnorna hänger med när för att inte förlora mot sina medsystrar i konkurransen.
En annan (mindre populär) förklarning till minskad lust är helt enkelt "kvinnan behöver inte ha sex längre". Sex kan leda till barn och barnabörd har tidigare varit en mycket stor risk för kvinnan. Å andra sidan har ett barn varit ett mycket "behändigt" sätt för kvinnan att få mannen att stanna i ett förhållande - fortfarande är skilsmässa mycket vanliga bland par utan barn. Mannen anses fortfarande för en stor skitstövel om han skiljer sig (kallas: överger barnen och familjen) bara för att frun inte vill ha sex längre. Och om mannen efter barnen snällt hämtar hem pengar och sex kan användas som straff/belöning istället så det funkar ju finfint. Såklart tycker få kvinnor att det är helt OK så det kallas istället för "happy wife, happy life". Så egentligen är väl rika, sterila män dom som har det bästa sexlivet(?)
Att tjata på mannen och att bete sig som en storasyrra kan ju hjälpa till att "minska" på mannens närmanden och kanske flundresex sen när det verkligen gäller. Det går också att stressa upp sig både hemma och på jobb och martyrmatriark-rollen stöds av media - om kvinnan inte vill ha sex så ska du göra så här och så där och gör bara inte i misstag så där. Sen hör det ju till att man "vill villa ligga med sin man" för inte kan ju kvinnan säga att "behöver inte ha sex längre".
Så om du är en kvinna som verkligen, på riktigt vill ha sex med din man och är villig att försöka nåt så ber jag såklart om ursäkt men till resten av 90% säger jag att i ett parförhållande har man antingen sex (sjukdomsfall såklart undantagna) eller så har man det inte och vill jobba på det. Vill man inte så kanske man ska sluta kasta bort bådas tid med att försöka hitta på hur synd det är om en själv och varför det andra inte gör såhär eller sådär.