• Anonym (Plop)

Förklaringen på minskad lust

(skrivet av en man så inlägger kan tryggt kastas undan om det inte passar den egna världsbilden)

Kvinnors minskade lust när ett förhållande blir äldre är så vanligt att det börjar närma sig en klisché. Man behöver bara se på det här forumet, här finns skilda "minskad lust" och "när man inte vill", endast som fattas är "min lust är 75% slut" och det här används ofta som förklaring av kvinnor: "det är ju så överallt, läs fast i damtidningarna".

Jag tror att det finns några orsaker till fenomenet, en är kanske att samhället och media kör med en sexfixeringsnivå som är anpassad till männens nivå (generaliseringsvarning) och kvinnorna hänger med när för att inte förlora mot sina medsystrar i konkurransen.

En annan (mindre populär) förklarning till minskad lust är helt enkelt "kvinnan behöver inte ha sex längre". Sex kan leda till barn och barnabörd har tidigare varit en mycket stor risk för kvinnan. Å andra sidan har ett barn varit ett mycket "behändigt" sätt för kvinnan att få mannen att stanna i ett förhållande - fortfarande är skilsmässa mycket vanliga bland par utan barn. Mannen anses fortfarande för en stor skitstövel om han skiljer sig (kallas: överger barnen och familjen) bara för att frun inte vill ha sex längre. Och om mannen efter barnen snällt hämtar hem pengar och sex kan användas som straff/belöning istället så det funkar ju finfint. Såklart tycker få kvinnor att det är helt OK så det kallas istället för "happy wife, happy life". Så egentligen är väl rika, sterila män dom som har det bästa sexlivet(?)

Att tjata på mannen och att bete sig som en storasyrra kan ju hjälpa till att "minska" på mannens närmanden och kanske flundresex sen när det verkligen gäller. Det går också att stressa upp sig både hemma och på jobb och martyrmatriark-rollen stöds av media - om kvinnan inte vill ha sex så ska du göra så här och så där och gör bara inte i misstag så där. Sen hör det ju till att man "vill villa ligga med sin man" för inte kan ju kvinnan säga att "behöver inte ha sex längre".

Så om du är en kvinna som verkligen, på riktigt vill ha sex med din man och är villig att försöka nåt så ber jag såklart om ursäkt men till resten av 90% säger jag att i ett parförhållande har man antingen sex (sjukdomsfall såklart undantagna) eller så har man det inte och vill jobba på det. Vill man inte så kanske man ska sluta kasta bort bådas tid med att försöka hitta på hur synd det är om en själv och varför det andra inte gör såhär eller sådär.

• Svar på tråden Förklaringen på minskad lust
  • Anders 386

Långt inlägg, ska bli intressant att se reaktioner.
    Men något som gått hand i hand hemma hos oss är:
     "dåligt sexliv" = "storasysterbeteende" (Storasysterbeteende = tjat och kritik från kvinnan om småsaker men aldrig beröm). Men jag vet inte vilket som kom först, precis som "hönan eller ägget".

I vårt fall tror jag i grunden handlade om att min fru inte var nöjd med sig själv, det resulterade i "tjat" mot mig som fick till följd att jag tappade attraktionen till henne, det blev en "ond spiral".
    Men jag tror ofta det är yttre faktorer som sätter igång sånt här, man är onöjd med sin situation helt enkelt. I vårt fall tror jag att min hustrus viktuppgång och ständiga värk var den stora boven i dramat.

Efter att min fru tagit tag i sin vikt och lyckats tappa många kilon + våra barn fick lite mer ordning på sina liv + att jag opponerade mig mot hennes tjat vände det till en god spiral istället. "Bra humör och självkänsla" = "Bra sexliv". 
    Jag tror alltså att man ska titta på lite annat än just samlivet, det finns en massa yttre faktorer som måste stämma också. Barnens liv, andra anhörigas liv, vettig ekonomi, bra bostadsmiljö, trevligt umgänge, nöjd över sin kropp etc..  Massor av små detaljer spelar roll för hur vi mår, och det påverkar sexlivet direkt.

En annan väldigt viktig sak: Fundera på hur mycket beröm du ger din partner i förhållande till hur mycket kritik du ger, tror att många har en obalans i det utan att förstå hur det skadar förhållandet.

• Anonym (T)

Varför behöver man ge vuxna män beröm?

För mig känns det ganska konstigt.

Kvinnor får sällan beröm för att ha diskat och städat och förväntar sig det inte heller.

Det ultimata är väl att man bara delar på det så att det blir överstökat vilket ger tid till annat.

Många gånger tror jag att kvinnor blir avtända på karlar som inte stöttar och hjälps åt.

• Anders 386
    Anonym (T) skrev 2014-09-12 14:05:15 följande:

Kvinnor får sällan beröm för att ha diskat och städat och förväntar sig det inte heller.

Det ultimata är väl att man bara delar på det så att det blir överstökat vilket ger tid till annat.

Många gånger tror jag att kvinnor blir avtända på karlar som inte stöttar och hjälps åt.

För mig är det fullständigt normalt att man visar sin uppskattning för den som gör nåt bra, speciellt när det handlar om något som jag själv har nytta av. Ett förhållande där man bara utdelar minus för det som inte är ok men aldrig delar ut några plus är helt främmande för mig. Jag tycker det är jätteviktigt att visa människor uppskattning. Inte bara partnern, kan vara vem som helst. I morse uttryckte jag min uppskattning till tandläkaren o tandsköterskan som fixade min tand, skulle tro att dom tycker det är trevligt när man visar sin tacksamhet...
    Jag berömmer ofta min fru för hennes mysiga rumpa och hennes fina heminredning eller hennes goda mat eller om hon köpt en snygg klänning. Känns helt naturligt, och det lönar sig oftast, man blir trevligare bemött. 
  • Anonym (Plop)

Det som också är knäckande är alla svepskäl - samtidigt klagas det på brist at närhet men sen när man försöker kramas etc. så vrider den andra bort sig. För om det man klagat på skulle fixas så skulle man ju måsta hitta på nåt nytt som är fel (som förklaring lika mycket som för sig själv som för den andra). Sen orkar man inte ha sex men man orkar nog plocka fram boken när det är läggdags.

För en man är sånt svårt att förstå. Sex måste ju vara direkt motbjudande för att man inte vill "utstå" fast man måste veta hur det påverkar förhållandet.

• Anonym (Passionata)

Kvinnor behöver lugn och ro och förspel för att få upp lusten. Kvinnor glider som oftast inte runt som kåta djur.

Vi har en hormonell bana likt en bergochdalbana som spelar roll, fråga vilken kille som helst som haft problem med testosteronnivåerna.

Killar blir efter ett tag sämre på förspelet och när det bara handlar om pang på kan många kvinnor vara utan. 

Sex för män är allt från tillfredsställelse, till bekräftelse, det lugnar nerver, gör er glada, uppåt och mindre stressade. Kvinnor kan få samma resultat av annat än sex. För oss räcker det ibland med beröring, närhet, utan penetration.

Sen är det så också att det finns en drös killar som inte är så bra i sängen som de tror sig vara och ju mer tiden går ju högre blir kraven på kvalitet framför kvantitet för en kvinna.

Så till alla män:
    Börja om (tänk på när du var nykär och fortfarande intresserad av varje cm av hennes kropp)
    Känn av vibbarna (rätt läge, rätt dag?)
    Titta på omgivningen (är hemmajobbet klart?)
    Var beredda att lägga ner mer tid än en snabbis-vid-köksbordet
    Låt henne gärna komma några gånger innan du stoppar in den...
    och kyss henne, som du gjort om ni varit 14 år gamla.

Men ingen bör låta det gå för långt mellan gångerna - sexlusten för varandra är också en färskvara.

• Anders 386
    Anonym (Plop) skrev 2014-09-12 14:26:10 följande:

Det som också är knäckande är alla svepskäl - samtidigt klagas det på brist at närhet men sen när man försöker kramas etc. så vrider den andra bort sig. För om det man klagat på skulle fixas så skulle man ju måsta hitta på nåt nytt som är fel (som förklaring lika mycket som för sig själv som för den andra). Sen orkar man inte ha sex men man orkar nog plocka fram boken när det är läggdags.

För en man är sånt svårt att förstå. Sex måste ju vara direkt motbjudande för att man inte vill "utstå" fast man måste veta hur det påverkar förhållandet.

Tragisk historia TS, att ha sexlust men inte få leva ut den är ett helvete, jag har varit där periodvis, och den som inte har nån sexlust har tyvärr ingen påknapp att trycka på..  Och varför skulle nån vilja försöka hitta till något som inte är intressant?
    Men jag tror att det här kan hända både kvinnor och män, och jag tror du generaliserar, det finns troligen många par som har ett bra sexliv även efter 50.
    Har du testat med sexleksaker förresten? Det kanske behövs lite mera skoj i sängen.Skrattande
  • Anonym (Plop)
    Anders 386 skrev 2014-09-12 14:46:14 följande:
    Tragisk historia TS, att ha sexlust men inte få leva ut den är ett helvete, jag har varit där periodvis, och den som inte har nån sexlust har tyvärr ingen påknapp att trycka på..  Och varför skulle nån vilja försöka hitta till något som inte är intressant?
    Men jag tror att det här kan hända både kvinnor och män, och jag tror du generaliserar, det finns troligen många par som har ett bra sexliv även efter 50.
    Har du testat med sexleksaker förresten? Det kanske behövs lite mera skoj i sängen.Skrattande
    Sexleksaker är inte precis först på listan om den andra inte är intresserad av nåt alls, lite som att föreslå ett maraton åt en person som inte orkar gå ut på en promenad :-/
  • Anonym (Plop)
    Anonym (Passionata) skrev 2014-09-12 14:37:22 följande:

Kvinnor behöver lugn och ro och förspel för att få upp lusten. Kvinnor glider som oftast inte runt som kåta djur.

Vi har en hormonell bana likt en bergochdalbana som spelar roll, fråga vilken kille som helst som haft problem med testosteronnivåerna.

Killar blir efter ett tag sämre på förspelet och när det bara handlar om pang på kan många kvinnor vara utan. 

Sex för män är allt från tillfredsställelse, till bekräftelse, det lugnar nerver, gör er glada, uppåt och mindre stressade. Kvinnor kan få samma resultat av annat än sex. För oss räcker det ibland med beröring, närhet, utan penetration.

Sen är det så också att det finns en drös killar som inte är så bra i sängen som de tror sig vara och ju mer tiden går ju högre blir kraven på kvalitet framför kvantitet för en kvinna.

Så till alla män:
    Börja om (tänk på när du var nykär och fortfarande intresserad av varje cm av hennes kropp)
    Känn av vibbarna (rätt läge, rätt dag?)
    Titta på omgivningen (är hemmajobbet klart?)
    Var beredda att lägga ner mer tid än en snabbis-vid-köksbordet
    Låt henne gärna komma några gånger innan du stoppar in den...
    och kyss henne, som du gjort om ni varit 14 år gamla.

Men ingen bör låta det gå för långt mellan gångerna - sexlusten för varandra är också en färskvara.

Med båda i arbetslivet och tre barn (och en kvällstrött kvinna som har en tendens att stressa upp sig ganska lätt) så är det i praktiken ganska svårt att ens komma så långt som till en möjlighet att börja "uppfylla listan". Ofta verkar det som om hon inte ens vill ha beröring eftersom det ju kan (hemska tanke) leda till förslag om sex.

Jag gav i tiderna upp ett fungerande knullkompissystem för att ha sex med en kvinna i resten av mitt liv. Medan det ibland känns som om min fru ställde upp och tänkte "hur länge måste jag hålla på med det här ännu innan jag har tillräckligt svepskäl att slippa".

Ur min synvinkel så kan det inte vara så att man i slutet av dagen går genom nån sorts lista att är nu allt optimalt så att man kan tänka sig ha sex. Man har sex med sin partner för att det är skönt för en själv och för att man vill att den andra har skönt.
  • Stårschan
    Anonym (T) skrev 2014-09-12 14:05:15 följande:

FörvånadKlart att tillvaron blir bättre för alla parter om man ger varandra beröm! Att visa att man INTE tar varandra för givet - oavsett hur mycket man hjälps åt. Så svårt är det inte att slänga ur sig ett:
    "Jäklar vad snyggt det blev nu när du fick dit de sista listerna!"
    "Jag såg att du hade tankat bilen - vad bra!"
    "Tack för att du hängde tvätten - den hade jag helt glömt bort"

Helt oavsett om man säger det till sin man, fru, sambo eller något av barnen.
  • Ohlivia

Här är det tvärtom, jag gråter på kvällarna när vi somnat för min kille knullar aldrig på mig längre.. Så sjukt frustrerad

Svar på tråden Förklaringen på minskad lust