• Anonym (husdrömmar)

Hur mycket får vi i bolån?

Börjar drömma om hus och funderar på hur mycket vi eventuellt skulle kunna få i lån. Vi ska prata med banken naturligtvis, men skulle vilja höra om någon har någon aning om vad vi kan förvänta oss.

Vi är ett gift par med ett barn. Bruttoinkomster på 32 000 kr och ca 17 000 kr (+ barnbidrag) i månaden (fast tjänst respektive egenföretagare). Inga lån eller krediter förutom studielån som vi betalar ca 1 400 kr/mån på. Vi är bra kunder hos banken, har både lönekonton, sparkonton, fonder, pensionssparande, företagskonto, bolån, hemförsäkring och bilförsäkring hos dem. Har amorterat kraftigt på vårt nuvarande bolån sedan vi flyttade in för 5 år sedan och har samtidigt ett bra, regelbundet sparande. Vi har mellan 1-1,5 milj i kontantinsats beroende på vad vi lyckas få för vår lägenhet (som kommer vara lättsåld) och utöver det pengar till pantbrev, lagfart, nya möbelinköp, dubbla hyror i några månader och övriga flyttkostnader, samt en buffert på ca 100 000 kr.

Så, någon som har en kvalificerad gissning? Helst från någon som jobbar på bank som vet ganska väl, men även andra insatta får gärna framföra vad de tror. Givetvis är det inte säkert att vi kommer utnyttja hela beloppet vi får i lånelöfte, men man vill ju själv kunna bestämma var ens gräns går och hoppas därför att bankens gräns ligger högre än ens egen.

• Svar på tråden Hur mycket får vi i bolån?
  • Anonym (husdrömmar)
    Tines skrev 2014-09-12 17:10:44 följande:

På bankernas hemsida finns det så du kan räkna ut......

Jo, det vet jag. Där är det dock många faktorer som inte tas med, men visst ger de en indikation. Men nu efterfrågade jag en gissning från någon som tror sig ha en aning. Så, vad tror ni?
  • Anonym (***)
    Anonym (husdrömmar) skrev 2014-09-12 22:04:11 följande:
    Jo, det vet jag. Där är det dock många faktorer som inte tas med, men visst ger de en indikation. Men nu efterfrågade jag en gissning från någon som tror sig ha en aning. Så, vad tror ni?
    Hur ska du kunna bedöma om gissningarna är relevanta?

Varför inte räkna på vad ni skulle ha råd med, det är så banken resonerar.
  • Anonym (husdrömmar)
    Anonym (***) skrev 2014-09-12 22:07:28 följande:

Hur ska du kunna bedöma om gissningarna är relevanta?

Varför inte räkna på vad ni skulle ha råd med, det är så banken resonerar.

Ja du, det kan jag ju naturligtvis inte veta, men det får jag ju försöka avgöra när jag ser vad folk skriver och om det framgår vad gissningen baseras på. Jag har räknat i 7 års tid vad vi har råd med och har ett exceldokument med 10 olika flikar med olika beräkningar och kalkyler med vår privatekonomi. Någon som vill hålla sig till ämnet och framföra en gissning?
  • Anonym (Jag)

Banken vill ju att man lägger in 15% själv. Har du räknat i kalkyler i 7 år borde du ha bättre koll på hur mycket ni kan låna än familjeliv :))

• Anonym (husdrömmar)
    Anonym (Jag) skrev 2014-09-12 22:59:32 följande:

Banken vill ju att man lägger in 15% själv. Har du räknat i kalkyler i 7 år borde du ha bättre koll på hur mycket ni kan låna än familjeliv :))

Ja, naturligtvis vet jag hur mycket vi har råd med, det jag inte vet och det jag frågar efter är hur mycket bankerna kan tänka sig låna ut. Eftersom ingen vill ge ett öppet svar på min fråga så säger vi såhär då; vi vill låna upp till 3,5 milj, tror ni att banken beviljar så mycket med våra förutsättningar (vad jag förstår är lönerna något låga för att få låna den summan, men kan resten väga upp tror ni)?
  • Anonym (ABC)

Jag tror 3,5 miljoner kan vara svårt. Vi fick lånelöfte på 3,3 miljoner när vi hade 1 miljon i kontantinsats 32 000 i lön + inkomst från eget företagande motsvarande en lön på 30 000. För att få det så fick vi lämna in resultat- och balansräkning för företaget, en budget för 2 år fram i tiden samt en skriftlig bekräftelse från sambons största kund att det företaget såg deras samarbete som långsiktigt och inte hade några planer på att avbryta det. Men han hade bara haft företaget i ca 1 år, har man haft företaget i över 3 år så tror jag att de ställer lite lägre krav.

• Anonym (Jag)
    Anonym (husdrömmar) skrev 2014-09-12 23:53:58 följande:
    Ja, naturligtvis vet jag hur mycket vi har råd med, det jag inte vet och det jag frågar efter är hur mycket bankerna kan tänka sig låna ut. Eftersom ingen vill ge ett öppet svar på min fråga så säger vi såhär då; vi vill låna upp till 3,5 milj, tror ni att banken beviljar så mycket med våra förutsättningar (vad jag förstår är lönerna något låga för att få låna den summan, men kan resten väga upp tror ni)?
    Okei då är jag med. Vi fick låna 3 mille med typ 350-400 tusen i kontantinsats. Tjänade ca 40-45000 samt 10000 efter skatt. En av oss har eget företag.
  • Anonym (beror)

Det beror på så många olika faktorer. I vilken kommun ni vill köpa tex.

Har en vän som ville köpa ett hus för ungefär 3 miljoner. Banken sa nej pga läget, huset hade inte blivit sålt på länge och de hade tänkt pruta ner det till 3 miljoner. Banken menade på att huset inte var värt så mycket, just pga läget. De som ville sälja hade byggt det själv och ville få igen pengarna, men det fick de inte (huset såldes för drygt 1,5 i slutändan så de gick back jättemycket)

Vännen ville ha hus innan ägarna till 3 milj huset gick ner i pris och köpte ett hus på en närliggande ort till den första för 2miljoner.

Jag har en annan vän som har 40´i månaden efter skatt, eget företag och anställd, har lån ensam på 3,8 miljoner. Hon bor i en förort till Sthlm.

Det bästa du kan göra är alltså som någon föreslog, kolla via bankens hemsida vad ni kan tänkas få låna enl deras beräkningar där.
    Om den banken säger nej kan ni alltid byta bank.

Vet inte om det stämmer men har hört en summa på 7000 per vuxen och 2500 per barn kvar när lånet är betalt.

• Anonym (Jag)
    Anonym (Jag) skrev 2014-09-13 21:16:59 följande:
    Okei då är jag med. Vi fick låna 3 mille med typ 350-400 tusen i kontantinsats. Tjänade ca 40-45000 samt 10000 efter skatt. En av oss har eget företag.
    Till att bygga hus glömde jag skriva!
  • Anonym (husdrömmar)
    Anonym (ABC) skrev 2014-09-13 07:27:05 följande:

Jag tror 3,5 miljoner kan vara svårt. Vi fick lånelöfte på 3,3 miljoner när vi hade 1 miljon i kontantinsats 32 000 i lön + inkomst från eget företagande motsvarande en lön på 30 000. För att få det så fick vi lämna in resultat- och balansräkning för företaget, en budget för 2 år fram i tiden samt en skriftlig bekräftelse från sambons största kund att det företaget såg deras samarbete som långsiktigt och inte hade några planer på att avbryta det. Men han hade bara haft företaget i ca 1 år, har man haft företaget i över 3 år så tror jag att de ställer lite lägre krav.

Tack för att du delar med dig! Misstänkte att vi kanske siktade lite högt, men vi vet egentligen inte om vi kommer behöva låna så mycket. Förhoppningsvis inte.
    Tror att det kanske blir runt 3 milj vi får hoppas på också. Förhoppningsvis räcker det för att kunna köpa ett hus vi vill ha.
    Anonym (beror) skrev 2014-09-13 23:43:44 följande:

Det beror på så många olika faktorer. I vilken kommun ni vill köpa tex.

Har en vän som ville köpa ett hus för ungefär 3 miljoner. Banken sa nej pga läget, huset hade inte blivit sålt på länge och de hade tänkt pruta ner det till 3 miljoner. Banken menade på att huset inte var värt så mycket, just pga läget. De som ville sälja hade byggt det själv och ville få igen pengarna, men det fick de inte (huset såldes för drygt 1,5 i slutändan så de gick back jättemycket)

Vännen ville ha hus innan ägarna till 3 milj huset gick ner i pris och köpte ett hus på en närliggande ort till den första för 2miljoner.

Jag har en annan vän som har 40´i månaden efter skatt, eget företag och anställd, har lån ensam på 3,8 miljoner. Hon bor i en förort till Sthlm.

Det bästa du kan göra är alltså som någon föreslog, kolla via bankens hemsida vad ni kan tänkas få låna enl deras beräkningar där.
    Om den banken säger nej kan ni alltid byta bank.

Vet inte om det stämmer men har hört en summa på 7000 per vuxen och 2500 per barn kvar när lånet är betalt.

Det är i Göteborg vi vill köpa.

Om 7 000 kr per vuxen och 2 500 kr per barn stämmer, så borde vi kunna få låna 3,5 milj. Vi skulle då behöva ha 16 500 kr kvar, men kommer ha ca 19-20 000 kr kvar räknat på en ränta på 7% (om skattereduktionen finns kvar), en driftkostnad på 4 000 kr/mån och en amortering på 2 000 kr/mån (tänker amortera mer så länge räntan är lägre).

Kanske inte är helt omöjligt då alltså...
  • Anonym (beror)
    Anonym (husdrömmar) skrev 2014-09-15 13:36:32 följande:
    Tack för att du delar med dig! Misstänkte att vi kanske siktade lite högt, men vi vet egentligen inte om vi kommer behöva låna så mycket. Förhoppningsvis inte.
    Tror att det kanske blir runt 3 milj vi får hoppas på också. Förhoppningsvis räcker det för att kunna köpa ett hus vi vill ha.Det är i Göteborg vi vill köpa.

Om 7 000 kr per vuxen och 2 500 kr per barn stämmer, så borde vi kunna få låna 3,5 milj. Vi skulle då behöva ha 16 500 kr kvar, men kommer ha ca 19-20 000 kr kvar räknat på en ränta på 7% (om skattereduktionen finns kvar), en driftkostnad på 4 000 kr/mån och en amortering på 2 000 kr/mån (tänker amortera mer så länge räntan är lägre).

Kanske inte är helt omöjligt då alltså...
    Nej kanske inte Har ni varit hos banken än? *nyfiken*
  • Anonym (husdrömmar)
    Anonym (beror) skrev 2014-09-21 09:40:01 följande:

Nej kanske inte Har ni varit hos banken än? *nyfiken*

Ja, vi fick ett lånelöfte på 3,2 milj, men vår bankman sa att det kan finnas möjlighet att få låna upp till 3,5 om det skulle behövas. Vi får isf boka ett möte när vi har ett hus vi skulle vilja bjuda så högt på och så skulle han göra en kalkyl med just det huset som utgångspunkt isf. Så vi är nöjda med det svaret.
  • Anonym (husdrömmar)
    Chianti skrev 2014-09-21 10:25:54 följande:

Olika banker har olika villkor. SBAB är generösast. SEB har en formel för hur dyrt huset får vara jämfört med årsinkomst utöver att man måste ha X över efter räkningar.

Ja, jag har hört att man hos SBAB ska ha bäst chans att få ett högt lånelöfte, men vi är väldigt nöjda med den banken vi nu har och hoppas därför kunna slippa byta.
  • Anonym (råd?)
    Anonym (husdrömmar) skrev 2014-09-21 10:44:50 följande:
    Ja, vi fick ett lånelöfte på 3,2 milj, men vår bankman sa att det kan finnas möjlighet att få låna upp till 3,5 om det skulle behövas. Vi får isf boka ett möte när vi har ett hus vi skulle vilja bjuda så högt på och så skulle han göra en kalkyl med just det huset som utgångspunkt isf. Så vi är nöjda med det svaret.
    Frågan du ska ställa dig är väl inte hur mycket du får låna utan hur mycket du har råd med?

Vi är en familj med samma inkomster ca. Min man har 18000 netto och jag får ut ca 29000 netto. Vi tycker oss inte ha råd med mer än 2.5 miljoner i lån, max. När vi har betalat våra räkningar, bilen och nöjen så finns ca 10.000 kr kvar och de måste sparas för att kunna laga huset. Vi har ändå 400.000 kvar i buffert när vi köpt.

Nu kanske inte ni köper mat, kläder, har bil eller roar er men jag tycker 3.5 låter saftigt med era inkomster.
  • Anonym (husdrömmar)
    Anonym (råd?) skrev 2014-09-21 19:02:08 följande:

Frågan du ska ställa dig är väl inte hur mycket du får låna utan hur mycket du har råd med?

Vi är en familj med samma inkomster ca. Min man har 18000 netto och jag får ut ca 29000 netto. Vi tycker oss inte ha råd med mer än 2.5 miljoner i lån, max. När vi har betalat våra räkningar, bilen och nöjen så finns ca 10.000 kr kvar och de måste sparas för att kunna laga huset. Vi har ändå 400.000 kvar i buffert när vi köpt.

Nu kanske inte ni köper mat, kläder, har bil eller roar er men jag tycker 3.5 låter saftigt med era inkomster.

Tack för ditt svar! Jag har räknat på en ränta på 7%, en amortering på 2000 kr/mån (kommer amortera mer när räntan är lägre), drift på 4 000 kr/mån och i övrigt på samma kostnader vi har idag för mat, räkningar, kläder, nöjen, etc. Då får vi 4 000 kr över till "allmänt" sparande och 3 000 kr till renoveringssparande (mer när räntan är lägre). Nu när räntan är så låg som den är så kommer vi amortera ca 100 000 kr/år, så vi kommer kunna minska lånen ganska snabbt innan räntan hinner gå upp till en smärtsam nivå. Jag tycker vi har goda marginaler, men vet att andra tycker det verkar svårt att få ihop.
  • Anonym (råd?)
    Anonym (husdrömmar) skrev 2014-09-21 20:28:05 följande:
    Tack för ditt svar! Jag har räknat på en ränta på 7%, en amortering på 2000 kr/mån (kommer amortera mer när räntan är lägre), drift på 4 000 kr/mån och i övrigt på samma kostnader vi har idag för mat, räkningar, kläder, nöjen, etc. Då får vi 4 000 kr över till "allmänt" sparande och 3 000 kr till renoveringssparande (mer när räntan är lägre). Nu när räntan är så låg som den är så kommer vi amortera ca 100 000 kr/år, så vi kommer kunna minska lånen ganska snabbt innan räntan hinner gå upp till en smärtsam nivå. Jag tycker vi har goda marginaler, men vet att andra tycker det verkar svårt att få ihop.
    Jag får inte riktigt ihop det.

Ni har en nettoinkomst på ca 37000 (stämmer det?)
    Ni ska alltså klara ränta på 20.000 i månaden vid 7 procent, ha 4000 i månaden i drift och sedan, med de 13000 som är kvar klara av amortering, mat, kläder, försäkringar etc för 2 vuxna och två barn?

• Anonym (husdrömmar)
    Anonym (råd?) skrev 2014-09-21 20:36:58 följande:

Jag får inte riktigt ihop det.

Ni har en nettoinkomst på ca 37000 (stämmer det?)

Ni ska alltså klara ränta på 20.000 i månaden vid 7 procent, ha 4000 i månaden i drift och sedan, med de 13000 som är kvar klara av amortering, mat, kläder, försäkringar etc för 2 vuxna och två barn?

Nettoinkomsten ligger på ca 40 000 kr inkl barnbidrag. Räntan vid 7% kostar knappt 15 000 kr/mån efter skattereduktion, så vi får lite drygt 20 000 kr till amortering, sparande, mat, kläder, räkningar, nöjen etc. på två vuxna och ett barn. Vi levde i flera år på endast mitt CSN på knappt 10 000 kr på två vuxna med en hyra på 5 000 kr, så även om vi kanske enligt många lever snålt idag så tycker vi att vi verkligen lever gott.
  • Anonym (Student)

Vi är 28 samt 26 år, har 1 barn, min sambo har en bruttolön på 80-100 000 kr i månaden (jobbar med provision). Jag har ingen inkomst alls då jag studerar på heltid och tar inga studielån heller. Vi har inga krediter, inga skulder, bilen är betald kontant. Vi har köpt en nyproducerad bostadsrätt vid havet för 2 850 000 kr inklusive extra tillval. Vi kommer själva gå in med en kontantinsats på 900 000 kr. Vi blev bevilja ett lån (till trots att jag är arbetslös) på 2 450 000 kr, vi behöver och kommer dock bara ta ca 2 000 000 kr. Vi frågade vad som gäller när vi vill köpa hus i framtiden (om ca 3 år) och vår bankman sa att om och när jag har en inkomst på ca 20 000 kr som kompletterar min sambos inkomst kan vi få ett lån på ca 5 miljoner. Men eftersom jag inte har någon inkomst alls nu så drar det ner väldigt mycket. Som tur är fick vi det lånet vi behövde i alla fall :) Jag tycker det låter som ts har bra förutsättningar för att bli beviljad ett lån på ca 2,5 - 3 miljon ;)

Svar på tråden Hur mycket får vi i bolån?