• Amanda84

Hur mycket är normalt att sova för en 2 månader gammal bebis?

Jag funderar över om min 2 månader gamla pojke sover ovanligt mycket eller om det är så här mycket sömn som behövs? Tilläggas skall att han äter var tredje-var fjärde timme dygnet runt och vaknar då upp vid matning.

Hans nattsömn sträcker sig från klockan 22.30 till 12.00 dagen efter. Därefter är han vaken 1-2 timmar innan han somnar igen. Sedan sover han i stort sett hela tiden tills klockan är 21.00. Mellan klockan 14 och klockan 21 är han vaken under en halvtimme eller timme vid två tillfällen men är då antingen halvsovande och ligger bara och stirrar tomt, eller är gnällig och trött.

Vid 12-tiden mitt på dagen och på kvällen vid klockan 21-22.30 är han däremot jättepigg, jollrar, ler, interagerar utan problem, så om han bara är pigg så ligger han inte och stirrar trött så som han gör vid sina två vakenperioder på eftermiddagen. Skall han verkligen sova så här mycket?

• Svar på tråden Hur mycket är normalt att sova för en 2 månader gammal bebis?
  • rere88

Det är väldigt olika barn till barn hur de sover... låter mycket men sålänge han äter och kissar/bajsar som han ska och går upp i vikt behöver du inte vara orolig.

Om du är osäker finns det hundratals sidor på nätet o bebisars vanor och dylikt ... annars ring bvc och hör vad de tycker. :)

Svar på tråden Hur mycket är normalt att sova för en 2 månader gammal bebis?