• mamyleine

Vad ska man säga? Rumpa eller stjärten?

Måste komma med världen konstigaste fråga nu men. Vad ska man säga rumpa eller stjärten?

Jag säger tvätta rumpan till W. Med ans hans pappa säger stjärten. Nu funderar jag på vad som är bäst? Rumpan eller stjäten? Eller kan man säga båda? Blir det förvirrande. Vad säger ni?

• Svar på tråden Vad ska man säga? Rumpa eller stjärten?
  • Cuthalion

Eftersom jag växte upp med benämningen "framstjärt" så har jag alltid förknippat stjärt med slida och rumpa med, tja rumpa. Fast nu på senare dar har jag förstått att det är tvärtemot vad landets övriga befolkning har lärt sig

Säger dock fortfarande rumpa om bakdelen.

• cma

kan nog säga båda, de lär sig väl ändå snabbt att det är samma sak. Jag föredrar ändå rumpan för det låter lite mer "barn" på nåt sätt... när jag var liten hette det även framstjärt BLÄÄÄ låter ju helt knäppt!!!! kanske därför jag inte gillar ordet stjärt

• Annapanna

Håller med övriga, Rumpa låter bra Här säger vi rumpa eller gumpen.

• silhuett

Vi säger båda, tror inte det gör nått. Det är väl bara bra att barnet får ett brett ord-register

• mamyleine
    , Skönt att så många skriver att det inte blir förvirrande . Men forsätt gärna skriva vad ni säger. Är intressant att veta vad som används mest .
  • Neko

Rumpan säger jag, haha jag fick också höra framstjärt och bakstjärt när jag växte upp :P

• Tussens mamma

jag säger rumpan.

• Vasen

Jag säger rumpa eller baken .

• UngMamma02

rumpan, baken säger vi å min dotter som e 4 i maj säger pullan som de heter. de har hon gjort sen ca 2års ålder då hennes kompis sa de rumpa å pullan

• JagoTösen

Jag säger rumpa, stjärt, röva och baken.

Svar på tråden Vad ska man säga? Rumpa eller stjärten?