Vem för fram mig, bruden, till min blivande man?
Om inte ens pappa finns med i bilden? Undrara jag...
Om inte ens pappa finns med i bilden? Undrara jag...
Det vanligaste i detta land är att bruden 'förs' fram av brudgummen.
Man går ju tillsammans, du ska väl gifta dig här i Sverige?
Att bruden förs fram till altaret av sin pappa är en anglosaxisk tradition och brukar inte användas i Norden, mest för att det speglar det gamla synsättet att bruden gifts bort. Pappan ger alltså över ansvaret till maken. I Norden har vi ju alltid hållit hårt på jämställdhet och därför går brudparet fram till altaret själva. Förmodligen går det att diskutera med prästen och få det på annat sätt, men som sagt så används det mest i engelsk-språkiga länder - och på film förstås!
Min bror gick fram med mig det kändes jätte bra han grät av lycka när jag frågade om han ville det!
Vill ni köra på den varianten så spelar det ingen roll vem som går fram med dig å överlämnar dig till brudgummen ..
Det kan vara en nära släkting till en nära vän...
Men vanligast är att man går uppför altergången med sin blivande man
Min morbror förde fram mig!! Det hade absolut inget med jämlikhet att göra, det tror jag inte NÅGON tänker öht längre! Det var en mysig grej som jag/vi bestämt sen länge att vi skulle ha på vårt bröllop! Och ja, jag vet att det inte är svenskt å så, men så vill VI ha det!
Jag har hört att präster i Sverige inte tycker om att bruden förs fram av pappan.
Håller med Legewiel..........
När jag och min man gifte oss fick min morbror "äran" att föra fram mig till altaret där min då blivande man väntade på mig... Det var så _vi_ ville ha det och då fick vi naturligtvis ha det så...
Har du någon i din närhet du skulle kunna fråga, t ex morfar el farfar...? Eller en bror, morbror el farbror...? Eller varför inte din mamma...? Annars är det ju vanligare att man går fram tillsammans med sin blivande make...
For mig och min man var det valdigt viktigt att vi skulle ga fram till altaret tillsammans (trots att man i min mans hemland oftast inte gor det) for att markera att det var vart gemensamma beslut att gifta oss och inte min pappa som gav bort mig som en annan agodel. Du kanske skall fundera pa vad det symboliserar att pappan ger bort bruden. Det stammar fran tiden nar kvinnan aldrig blev myndig (forutom om hon blev anka) utan gick fran sin pappas till sin mans formyndarskap. Darfor var det naturligt att pappan forde fram sin dotter till maken for att markera att hon nu hade en ny formyndare. Det ar viktigt tycker jag att fundera over vad traditioner symboliserar och inte bara gora det for att det ar tradition. Hur som helst sa kan du ju be vem som helst att fora fram dig till altaret om det ar sa du vill att det skall ga till. Det kan vara en kompis eller en slakting. Vad du an bestammer villjag onska dig lycka till med brollopet!
Jag har sååååå svårt att förstå att vissa måste hoppa på de som vill göra på sitt sätt - i det här fallet gå fram med far/morfar/kusin/bor eller what ever!!!!
Herre gud!!! Det är ju deras dag och dom ska göra det dom tycker känns rätt för dom!!
Att börja fundera på vad det betydde för 15 år sen eller att man ses som en ägodel som ska vandra vidare till nästa man - vad är det för bull shit - allvarligt alltså??? Det är inte någon idag år 2006 - som gifter sig mot sin vilja som får planera hur hon vill ha sitt bröllop!!!?? Vill hon då ha någon som för fram henne till sin blivande - låt för guds skull henne bli det då!!! Utan att lägga andras värderingar hos henne!!!
Vad gäller präster och om dom går med på det eller inte - så är det olika från präst till präst - men dom flesta prästerna brukar vara tillmötesgående då det inte längre är en förnedrande gest för kvinnan, utan mera något som man själv väljer!!