• Anonym (Mamman)

Hur går det till att skriva avtal ang umgänge hos Familjerätten?

Jag och min sons pappa skulle behöva skriva ett avtal om hur umgänget ska se ut och pappan vill att det ska "gå riktigt till" och vill att Familjerätten ska blandas in och vara med att utforma avtalet.

Någon som gjort det?
    Hur lång tid tar ett sånt möte?
    Får man med sig ett avtal med sig hem direkt?

• Svar på tråden Hur går det till att skriva avtal ang umgänge hos Familjerätten?
  • Anonym (K)

Man bokar tid för att få hjälp att skriva ett juridiskt bindande avtal. Ni kommer med förslag om tidpunkt för hämtning, lämning, hur det ska vara under storhelger, lov och sommar mm. Är ni överens så skriver ni båda under. Sen godkänns avtalat och ni blir enligt lag skyldiga att följa det.

• fridlyst

Om ni är överens om hur avtalet ska se ut så räcker det med ett - två möten, Mötena tar ca en timma. Om det är ett möte så skickar socialsekreteraren hem avtalet efter 1-2 veckor. Om det är två möten så kan man få det direkt på andra mötet.

• Anonym (Mamman)
    fridlyst skrev 2014-09-13 19:51:03 följande:

Om ni är överens om hur avtalet ska se ut så räcker det med ett - två möten, Mötena tar ca en timma. Om det är ett möte så skickar socialsekreteraren hem avtalet efter 1-2 veckor. Om det är två möten så kan man få det direkt på andra mötet.

Men man författar och skriver under avtalet på första mötet så att det börjar gälla redan då eller?

Det är nämligen lite bråttomt så jag hoppas först och främst på att Familjerätten har tid att träffa oss inom två veckor samt att avtalet börjar gälla redan då.
  • Anonym
    Anonym (Mamman) skrev 2014-09-13 20:04:20 följande:
    Men man författar och skriver under avtalet på första mötet så att det börjar gälla redan då eller?

Det är nämligen lite bråttomt så jag hoppas först och främst på att Familjerätten har tid att träffa oss inom två veckor samt att avtalet börjar gälla redan då.
    Det är inte juridiskt bindande förens socilasekreteraren skrivit under och det kan de normalt inte göra på en gång. Det måste ju klargöras att detta är det bästa för barnet.
  • Anonym (baltazar)
    Anonym (Mamman) skrev 2014-09-13 20:04:20 följande:

varför brådis..?
  • Anonym
    Anonym skrev 2014-09-13 20:06:33 följande:
    Det är inte juridiskt bindande förens socilasekreteraren skrivit under och det kan de normalt inte göra på en gång. Det måste ju klargöras att detta är det bästa för barnet.
    Men sålänge ni båda föräldrar är överens så gäller det...det är ingen större skillnad egentligen...
  • Anonym (Mamman)
    Anonym skrev 2014-09-13 20:23:19 följande:
    Men sålänge ni båda föräldrar är överens så gäller det...det är ingen större skillnad egentligen...
    Vi är överrens redan nu men pappan vill ha ett avtal. Och innan det är påskrivet vägrar han börja ha umgänget som vi bestämt.
  • Anonym
    Anonym (Mamman) skrev 2014-09-13 20:28:05 följande:
    Vi är överrens redan nu men pappan vill ha ett avtal. Och innan det är påskrivet vägrar han börja ha umgänget som vi bestämt.
    Ja, då är ni inte riktigt överens trots allt, i af inte om formen.
  • Anonym (Eh, nej!?)
    Anonym (K) skrev 2014-09-13 19:49:37 följande:

Man bokar tid för att få hjälp att skriva ett juridiskt bindande avtal. Ni kommer med förslag om tidpunkt för hämtning, lämning, hur det ska vara under storhelger, lov och sommar mm. Är ni överens så skriver ni båda under. Sen godkänns avtalat och ni blir enligt lag skyldiga att följa det.

Familjerätten, om vi talar socialtjänst, har inga befogenheter att skriva juridiskt bindande avtal.
  • Anonym (Mamman)
    Anonym skrev 2014-09-13 20:36:18 följande:
    Ja, då är ni inte riktigt överens trots allt, i af inte om formen.
    Vilken form?

Vi är överens om hur umgänget ska se ut men pappan vill inte börja följa det förren avtal är skrivet.

Jag är medveten om att vi lika gärna kunnat skriva ett eget avtal men pappan insisterar på att gå via Familjerätten.
Svar på tråden Hur går det till att skriva avtal ang umgänge hos Familjerätten?