• eilenna78

    Små barn tillåts spela spel med 18-årsgräns på Webbhallen

    Jag jobbar i ett köpcentrum i Täby,norr om Stockholm.
    Vi är grannar med Webbhallen och har därför första parkett till att se att det konstant sitter småkillar och spelar där inne
    Oftast i 8-12 årsåldern och i förrförra veckan gick mina söner, 5 och 7 år, in för att titta när ett par killar i 9-10årsåldern spelade.
    Jag blev då varse om att de på en minut fick se både en halshuggning och avrättning med automatvapen. En närmare check av spelen visar att det är 18-årsgräns.
    Jag tycker det är fruktansvärt att det tillåts att små barn får sitta och spela dessa spel trots att de är så små. Webbhallen själva uppger att de inget kan göra. Att det är Sony som bestämmer spel.
    Vad tycker ni? Är det ok att era barn får fri tillgång till våldsamma actionspel utan att ni har möjlighet att påverka saken? Barn som inte har fritids efter skolorna i närheten är ofta i centrum efter skolan.
    Jag har skrivit om detta på Täby centrums Facebook-sida för att få en reaktion från köpcentrumet men ingen har svarat.
    Lämna gärna er synpunkt även där.
    Intressant att se vad folk tycker plus att man kanske väljer att agera från köpcentrumets sida.

    Här är länken m.facebook.com/story.php&id=153020254726114&ref=m_notif&notif_t=like&actorid=557639817


    Elias 07 **** Max 09****Theodor 13****
  • Svar på tråden Små barn tillåts spela spel med 18-årsgräns på Webbhallen
  • Aniiee

    Rent allmänt, så nej, MEN det är faktiskt upp till FÖRÄLDRARNA vad deras ungar får spela och inte spela. WEBHALLENS ansvar är se till att barn utan föräldrar närvarande inte får spela, men säger föräldrarna OK så är det OK. Sen är det knivigt, då webhallens personal säkert inte har tid att stå vid spelstationerna hela tiden. Då tycker jag att de antigen får anställa någon till det eller ta bort spelstationerna. 

    Att skylla på Sony är bara korkat. 

    Vad var det för spel, btw?


    We've got to live, no matter how many skies have fallen. - D.H. Lawrence
  • Aniiee

    Vänta, gissar: FarCry....

    För övrigt borde du skiva det där på Webhallens Facebook också. För det är faktiskt, som sagt, deras ansvar att se till att ungarna har godkännande.


    We've got to live, no matter how many skies have fallen. - D.H. Lawrence
  • Gert

    Är du också en som tror att spel dödar människor? 

    På 50-talet var det rock&roll som dödade människor, på 70-talet var det hårdrockare dödar människor, och ända sedan 90-talet är det spel som dödar människor.


    Vi - jodå, jag tillhörde lögnarna - förnekade problemen, fast vi alla såg dem. Birger Schlaug, 1997
  • eilenna78

    Klart att föräldrarna har ansvar. Problemet är bara att troligtvis vet dom inte ens om att deras barn har tillgång till dessa spel efter skolan. Ska kolla vad det spelet som är uppe nu hette...


    Elias 07 **** Max 09**** Lilla Hoppsan 13****
  • eilenna78

    Nej spel dödar inte. Men de skadar rent psykiskt och man kan inte jämföra realistiska avrättnigar med musik med "olämpliga" texter.


    Elias 07 **** Max 09**** Lilla Hoppsan 13****
  • Aniiee
    eilenna78 skrev 2014-09-13 22:36:43 följande:

    Klart att föräldrarna har ansvar. Problemet är bara att troligtvis vet dom inte ens om att deras barn har tillgång till dessa spel efter skolan. Ska kolla vad det spelet som är uppe nu hette...


    Ja, och det är DÄR webhallen måste kliva in när det är de "big 4" (CoD, Battlefield, FarCry och GTA) som är på tapeten och i spelstationerna. Det kan absolut förbjuda barn att spela på deras maskiner, det gör de frekvent på Sveavägen. 

    De kan till och med ringa föräldrar när de är lite tveksamma (spelet har 12-årsgräns och de är inte tvärsäkra på om barnen är 12 eller 11, eller 13....)
    We've got to live, no matter how many skies have fallen. - D.H. Lawrence
  • eilenna78

    Ja det är helt galet. Jag gick in senast i torsdags och en liten kille i 8-10-årsåldern satt och spelade Last of us remasterd.

    Frågade varför han fick spela och fick svaret att dom fått massor med klagomål men inte kunde göra något åt det. Det var Somys ansvar.

    Morr...


    Elias 07 **** Max 09**** Lilla Hoppsan 13****
  • Scoops
    eilenna78 skrev 2014-09-13 22:36:43 följande:

    Klart att föräldrarna har ansvar. Problemet är bara att troligtvis vet dom inte ens om att deras barn har tillgång till dessa spel efter skolan. Ska kolla vad det spelet som är uppe nu hette...


    Jamen, då är vi överrens. Allt för få föräldrar vet vad barnen gör just för att de släpper iväg alldeles för små barn själva.
  • Aniiee
    eilenna78 skrev 2014-09-13 22:49:50 följande:

    Ja det är helt galet. Jag gick in senast i torsdags och en liten kille i 8-10-årsåldern satt och spelade Last of us remasterd.

    Frågade varför han fick spela och fick svaret att dom fått massor med klagomål men inte kunde göra något åt det. Det var Somys ansvar.

    Morr...


    Snacka om att skylla ifrån sig....

    Har du vänt dig till Webhallens stora Facebooksida? (som gäller hela företaget, inte bara en av butikernas sida)
    We've got to live, no matter how many skies have fallen. - D.H. Lawrence
  • Aniiee

    Jag har i alla fall skickat webhallen ett meddelande att de ska titta på den här tråden, så ju fler som kommer in och säger vad de tycker, ju bättre är det.


    We've got to live, no matter how many skies have fallen. - D.H. Lawrence
  • Nerfherder
    eilenna78 skrev 2014-09-13 22:17:57 följande:

    Jag jobbar i ett köpcentrum i Täby,norr om Stockholm.

    Vi är grannar med Webbhallen och har därför första parkett till att se att det konstant sitter småkillar och spelar där inne

    Oftast i 8-12 årsåldern och i förrförra veckan gick mina söner, 5 och 7 år, in för att titta när ett par killar i 9-10årsåldern spelade.

    Jag blev då varse om att de på en minut fick se både en halshuggning och avrättning med automatvapen. En närmare check av spelen visar att det är 18-årsgräns.

    Jag tycker det är fruktansvärt att det tillåts att små barn får sitta och spela dessa spel trots att de är så små. Webbhallen själva uppger att de inget kan göra. Att det är Sony som bestämmer spel.

    Vad tycker ni? Är det ok att era barn får fri tillgång till våldsamma actionspel utan att ni har möjlighet att påverka saken? Barn som inte har fritids efter skolorna i närheten är ofta i centrum efter skolan.

    Jag har skrivit om detta på Täby centrums Facebook-sida för att få en reaktion från köpcentrumet men ingen har svarat.

    Lämna gärna er synpunkt även där.

    Intressant att se vad folk tycker plus att man kanske väljer att agera från köpcentrumets sida.

    Här är länken m.facebook.com/story.php&id=153020254726114&ref=m_notif&notif_t=like&actorid=557639817


    Du jobbar alltså på Sawadee?
Svar på tråden Små barn tillåts spela spel med 18-årsgräns på Webbhallen