Förstorade hjärnventriklar vid RUL
Hej
Var på Rul för 3 dagar sedan och världen är ett töcken. Vi fick tid för återbesök då hjärnventriklarna (hålrum i hjärnan) var något förstorade. Har aldrig hört talas om att någon i min omgivning fått dessa besked och vi är rejält uppskrämda.
Samtidigt så sa ju faktiskt UL-sköterskan att vi inte skulle vara oroliga, det är rutin att kolla upp med läkare när måttet på ventrikeln (ventriklarna) är nära 10 (enhet?), och vi ligger på 9,någonting. Det behöver ju inte vara någonting alls men efter vad vi läst verkar det kunna utvecklas till något riktigt allvarligt. Huvudet var tydligt ovalt men det var heller inget som var någon riskfaktor i nuläget, sa hon.
Mer än så fick vi inte veta utan har googlat och letat efter vad det kan bero på, vad som kan hända osv. Efterson vi inte hittar ngt definitivt svar undrar jag:
- Hur vanligt är det att få tid för återbesök för det här?
- Hur ofta är det något allvarligt när man i vecka 17+4 ser ett mått på 9,någonting?
Ska säga att vi även fick veta att ryggraden såg jättebra ut... så ryggmärgsbrock är väl inte något man oroar sig för.
Det är två veckor till återbesöket och jag hoppas jag slipper folks frågor om hur Rul gick. Har inte samvete att ligga hemma och tycka synd om oss när det kanske inte är någonting alls.