• Floraa

Barnmorska- Vill inte jobba

Hej. 
    Hoppas att någon här inne har möjlighet att hjälpa mig, det är så at jag är utbildad Barnmorska. Jag kände egentligen redan under utbildningen att det inte var vad jag ville jobba med men trodde det berodde på handledaren jag hade. Så jag fortsatte utbildningen. Nu är jag färdig utbildad barnmorska och känner att jag inte alls vill jobba med detta. 

Det enorma påslaget av ansvar kontra lön, gör att jag inte alls är sugen att jobba med det. 

Så jag har börjat fundera på vad jag skulle kunna utbilda mig till, egentligen skulle jag inte vilja att min 4.5 åriga högskoleutbildning går till graven och behöva börja om på nytt men jag funderar ändå lite på det.. 

Jag skulle helst vilja jobba dagtid, ledig helger, jobba på kontor. I en fantasivärld skulle jag bli mäklare, webredaktör för någon rolig blaska, eller arkitekt. 

Men verkligheten? vad skulle jag kunna fortsätta min utbildning till? Något administrativt? 

Tankarna snurrar runt i mitt huvud dag och natt, jag önskar så att jag skulle vara lycklig med mitt val av utbildning men i nuläget är jag inte det. 

• Svar på tråden Barnmorska- Vill inte jobba
  • Sweet Sofia

Varför inte gå tillbaka till att jobba som sjuksköterska?

• stadiljus

Det finns väl många former att jobba i som barnmorska. En del jobbar ju på MVC och det är väl ganska stor skillnad mot på förlossningen. På MVC är det ju dessutom "kontorstider". Tex på en ungdomsmottagning är det nog mest preventivrådgivning och samtal med unga tjejer som inte står i begrepp att skaffa barn. Visst är det ett ansvar det med, men inte i hetluften alls som på förlossningen. 

Mitt förslag är att trots allt söka jobb inom det du utbildade dig inom. Det finns ju ändå ett intresse i botten för det. Vore synd att kasta allt i sjön utan att testa först!

Om du inte vill jobba kvällar och helger så är nog mäklare inte att tänka på iallafall! Glad

Jag har läst två utbildningar och kan ibland tycka att jag gav min första utbildning för liten chans, innan jag började på den andra. Nu har jag nytta av båda ändå, men det funkar ju inte för alla kombinationer av utbildningar. 

När det gäller jobb så får man ändå vara lite realist. Jag hade väl gärna gjort något annat i ett drömscenario, men ibland får man bara gilla läget och göra det bästa av situationen. Av mina vänner där många fått sina drömjobb är det inte alla som alltid trivs, så är det nog att jobba helt enkelt. Och innan du vet vad du vill göra istället så kanske det inte är så dumt ändå att söka inom det du är utbildad till. Utan utbildning alls i grunden är det svårt att få ett "skoj" jobb. 

Webbredaktör kräver nog journalistexamen och arkitekt självklart en arkitektexamen. Är du beredd att plugga i fem år till? Har du möjlighet att göra det med tanke på ålder och ekonomisk situation i övrigt, dvs familj, barn eller hus mm?

Svar på tråden Barnmorska- Vill inte jobba