• Anonym (undrar)

Första bedömningssamtal

Jag har fått tid för ett bedömningssamtal hos psykolog.Ni som har erfarenhet,vad bör jag tänka på,vad ska jag säga?

• Svar på tråden Första bedömningssamtal
  • Anonym (undrar)

Ja det är klart.Vad brukar psykologen fråga?Jag har ångest bla ,därför vill jag vara förberedd.

• Anonym (Skrynklad)

Hen kommer fråga varför du sökt dig dit och om du vet vad din ångest beror på/vilka situationer du känner av ångesten. Har du sådan ångest som är svårt att koppla till något specifikt (som jag har) kommer ni förmodligen prata mest om hur ditt liv ser ut, vad du gör när ångesten dyker upp och om det är något i det beteendet som du kan ändra på för att underlätta för dig. 

Försök att inte tänka så mycket utan gå dit och erkänn att du känner dig osäker på vad du kan förvänta dig av samtalet så löser det sig nog. :) Viktigt är att du litar på din psykolog, annars har hen ingen chans att hjälpa dig. :) Lycka till!

• Anonym (psykolog)

Du behöver inte alls vara orolig för detta första samtal! Du får berätta varför du sökt dig dit, och psykologen kommer att ställa lite frågor för bakgrundsinformation om din livssituation, hur du har det i övrigt och om du tar mediciner, droger eller utför något annat missbruk. Du får troligen beskriva hur din ångest yttrar sig och ge exempel. Påtalar du depressionssymtom kommer hen antagligen att ställa en fråga om självmordstankar. Bedömningssamtalet (kan vara mer än en träff, tiden går fort) handlar om att se dina grundförutsättningar för behandling och för att lägga upp en behandlingsplan som du själv ska känna dig bekväm med. Du ska ju själv också få en chans att bedöma om du vill fortsätta i terapi hos just den psykologen, när du fått ett hum om hen och om hens förslag på hur ni ska gå vidare. Det ligger ju mycket personkemi i samarbetet och det är viktigt att du känner att det stämmer. I vissa fall kan psykologen bedöma att hen inte är den bästa personen att hjälpa dig, tex om du har mycket svår eller akut psykiatrisk problematik eller pågående missbruk som skulle göra terapi svårgenomförbar. Då får du en hänvisning till annan instans. Lycka till!

• Anonym (undrar)

Tack så mycket,nu känner jag mig lugnare.

• Anonym (deprimerad)

Förutom att träffa psykologen så kan hen även göra bedömningen att du behöver träffa en läkare för en ev. depressionsbedömning. Det är ett frågeformulär där de kan göra en uppskattning om du lider av en depression och vilken grad den är. Får man över viss många poäng så kan det bli en remiss till psykvården men det är inget att oroa sig över. Jag har fått det och tyckte det var skönt att få hjälp.

Svar på tråden Första bedömningssamtal