• Kappan

Förstorade hjärnventriklar

Hej
    Var på Rul för 3 dagar sedan och fick tid för återbesök om två veckor då hjärnventriklarna var något förstorade. Vi fick inte veta så mycket men vi är rejält uppskrämda trots att UL-sköterskan sa att det är rutin att kolla upp med läkare när måttet på ventrikeln (ventriklarna) är nära 10 (enhet?), och vi ligger på 9,någonting. Det behöver ju inte vara någonting alls men efter vad vi läst verkar det kunna utvecklas till något riktigt allvarligt. Huvudet var tydligt ovalt men det var heller inget som var någon riskfaktor i nuläget, sa hon.

Mer än så fick vi inte veta utan har googlat och letat efter vad det kan bero på, vad som kan hända osv. Efterson vi inte hittar ngt definitivt svar undrar jag:

- Hur vanligt är det att få tid för återbesök för det här?

- Hur ofta är det något allvarligt när man i vecka 17+4 ser ett mått på 9,X (de sa inte exakt siffra)? 

(Ryggraden såg dock jättebra ut...) 

• Svar på tråden Förstorade hjärnventriklar
  • Aleksandra Barnmorska

Hej! Vad synd att ni inte fick mer information när ni var där. Jag jobbar inte med ultraljud så jag kan tyvärr inte ge er ett svar. Återbesök är vanligtvis inom 14 dagar. Jag tycker ni ska ringa och be att få en tid där ni kan få ställa era frågor. Lycka till

Svar på tråden Förstorade hjärnventriklar