• Utlandssvensk

Tips inför dagisinskolning!

Hej,

Vad är de viktigaste ett eller tvâ tipsen ni som skolat in barn pâ dagis skulle ge mig som nu ska ge mig i pâ detta? Jag syftar främst pâ frågor att ställa till den ansvariga som jag ska träffa om ett par dagar samt saker att tänka pâ vid själva inskolningen. 

Tusen tack!

• Svar på tråden Tips inför dagisinskolning!
  • Ojsan

Det enda jag kommer på är att se till att ha massor av extrakläder. Min son älskar att leka i lera och kladda med mat så han får ibland byta om upp till tre gånger om dagen :)

• augusti83

Prata positivt om dagis med barnet. Barnet påverkas av att du berättar och förbereder i positiva sammanhang än om du låter orolig.

• Natulcien

Se till att inskolningen blir på ditt och barnets villkor! Vissa förskolor har en tendens att forcera inskolningen lite och ser gråtande barn som en normalitet. Låt inskolningen ta tid, så lång tid ni behöver. Det går utmärkt att skola in utan tårar.

• nozpa

En fråga som är bra att ställa är hur länge personalen jobbat där. Hur det är med vikarier etc.
    Vissa förskolor byter personal hipp som happ, och det kan ju bli väldigt jobbigt för barnen.
    Så kolla av lite hur länge personalen varit där som sagt.

• Utlandssvensk
    augusti83 skrev 2014-09-14 21:31:28 följande:

Prata positivt om dagis med barnet. Barnet påverkas av att du berättar och förbereder i positiva sammanhang än om du låter orolig.

Hm, jag känner mig väldigt orolig just nu och inte alls positiv.  Kommer nog inte kunna låtsas vara positiv...
Svar på tråden Tips inför dagisinskolning!