Bör det införas 5%-spärr till riksdagen?
Vi var nära på att få 9 partier i riksdagen. Det blir en massa småpartier och det blir jättesvårt att få majoritet för något. Borde 4%-spärren höjas till en 5%-spärr?
Vi var nära på att få 9 partier i riksdagen. Det blir en massa småpartier och det blir jättesvårt att få majoritet för något. Borde 4%-spärren höjas till en 5%-spärr?
Jag har ingenting emot FI, men om man sänkte till 3% kanske ytterligare ett eller två partier skulle komma in. Fy bubblan med riksdagen full av 3, 4 och 5%-partier.
Jag tycker att det borde vara 6-7 % faktiskt.
Nej, En röstspärr finns endast till för att skydda de etablerade partierna ifrån konkurrens. Man kan inte argumentera för att en röstspärr är demokratisk överhuvudtaget. Slopa den hellre helt och hållet.
Nej, En röstspärr finns endast till för att skydda de etablerade partierna ifrån konkurrens. Man kan inte argumentera för att en röstspärr är demokratisk överhuvudtaget. Slopa den hellre helt och hållet.
Ja ta bort spärren helt, att det blir jättesvårt att få majoritet är inget hållbart argument. Då får politikerna helt enkelt släppa på sig lite och förhandla bättre. Annars kan vi lika gärna skita i demokratin och göra så att det parti som får flest röster får alla mandat.
Nej gränsen skall väck! Den är nog det jag hatar mest inom svensk politik. När det gäller den spärren är jag verkligen en hatare. Den förstör allt vad jag finner kärt, dvs småpartier och deras chanser att nånsin bli större. Människor är dumma får som bara väljer de stora partierna i 99 fall av 100.
Gränsen kommer nog hamna på 7% inom en snar framtid. då det är ganska enkelt att hamna där om man har en bra politik dvs.
Gränsen kommer nog hamna på 7% inom en snar framtid. då det är ganska enkelt att hamna där om man har en bra politik dvs.