• Copyjulia

Svårt att äta stora bitar - normalt?

Min kille som fyller 2 om 2 månader har fortfarande problem att äta stora bitar av hårda saker som exempelvis äpple etc. Det beror nog på en kombination av att han fick sina tänder väldigt sent, att han är glupsk och trycker in allt han får plats med i munnen, samt att han har en hönsig förstagångsmamma som är sjukt orolig att han ska sätta i halsen och inte få luft. 

Jag har löst det genom att ge honom lite mindre bitar och en i taget så han inte kan proppa in allt samtidigt. Men nu är han ju snart 2 så jag tycker att han väl borde klara av att få tex ett halvt äpple och äta det själv. Gav honom det i dag och han satte ganska omgående i halsen och hostade så mycket att han började skrika (ett bra tecken iofs då har det ju inte fastnat så luftvägarna täppts till).

Hur sent/tidigt började era barn äta äpple (eller liknande) själva. Det känns som 2 är väldigt sent att inte klara av det än? är det bara jag som är hönsig och borde jag låta honom få stora äppelbitar etc trots att han ofta sätter i halsen, eller borde jag vänta ett tag? (Han har fortfarande inte alla kindtänder.)

• Svar på tråden Svårt att äta stora bitar - normalt?
  • LaterSomMin

Ditt barn låter som 2 av mina barn. Jag får fortfarande vid en ålder av 3 år påminna den yngsta om att tugga. Påminna om att bara ta en tugga i taget. Stora, sega godisar får jag klippa i bitar.

Jättejobbigt. 

• fannybk

Det är väl olika för alla antar jag. Vår son är 14 månader och har fyra tänder, två uppe och två nere. Han har alltid älskat mat och precis som din son trycker han gärna i sig så mycket som möjligt på en gång! Vi har gett honom äppelklyftor (oftast utan skal) som han äter själv. Det har varit lagom stort för honom att hålla i och ta en tugga av. De första gångerna han fick det försökte han få in hela klyftan på en gång men insåg att det inte funkade. Kanske kan du låta honom äta det istället för en äppelhalva? Blir ju som ett mellanting mellan små bitar och stora bitar. Eller det beror ju på vad du menar med små bitar, det kanske är klyftor?

• Anonym (motorik)

Min kusin går i lågstadiet och har fortfarande svårt för att inte ta för stora tuggor. Har för mig att min moster sa att det är för att han inte känner smaken lika bra som andra. Han måste alltså ha mycket mat i munnen för att känna lika mycket smak som andra gör av en liten tugga. Det beror på att motoriken i munnen inte är så bra så han har svårt för att sprida maten i munnen och på så sätt känna smaken. Med större tuggor behöver han inte sprida maten och känner då mer smak. Munmotoriken hänger även samman med finmotoriken så han tränar mycket på den både i skolan och hemma, inte bara för att få just bättre finmotorik, utan även för att klara av att ta mindre tuggor.

• Anonym
    fannybk skrev 2014-09-15 21:01:08 följande:

Det är väl olika för alla antar jag. Vår son är 14 månader och har fyra tänder, två uppe och två nere. Han har alltid älskat mat och precis som din son trycker han gärna i sig så mycket som möjligt på en gång! Vi har gett honom äppelklyftor (oftast utan skal) som han äter själv. Det har varit lagom stort för honom att hålla i och ta en tugga av. De första gångerna han fick det försökte han få in hela klyftan på en gång men insåg att det inte funkade. Kanske kan du låta honom äta det istället för en äppelhalva? Blir ju som ett mellanting mellan små bitar och stora bitar. Eller det beror ju på vad du menar med små bitar, det kanske är klyftor?

Ja, äppelklyftor är nästan värre en ett halvt äpple för då pressar han in precis hela klyftan...
  • Snow Crash

Mjuka frukter gick bra, men just äpple hade min son problem med länge. Han var nog nästan 2,5 innan jag kunde ge honom hela äppelklyftor utan att han bet av för stor bit och höll på att sätta i halsen.
    Jag brukade skära skivor med osthyvel, det var lagom. Eller ge honom päron istället. ;)

• Copyjulia
    Snow Crash skrev 2014-09-16 01:35:48 följande:

Mjuka frukter gick bra, men just äpple hade min son problem med länge. Han var nog nästan 2,5 innan jag kunde ge honom hela äppelklyftor utan att han bet av för stor bit och höll på att sätta i halsen.
    Jag brukade skära skivor med osthyvel, det var lagom. Eller ge honom päron istället. ;)

"Skönt" att höra att det finns fler som är lite sena. Vi avvaktar nog med lite större bitar ett tag till. Pratade med förskolepersonalen och de har också insett att han inte är redo för det än. Jo, päron brukar jag ge och det har gått bra hittills när de är mjuka.
  • Copyjulia
    Snow Crash skrev 2014-09-16 01:35:48 följande:

Smart att skära med osthyvel!
  • Snow Crash

Osthyvel är bra till mycket!

Det verkar kunna ta ett tag innan omdömet är så pass utvecklat att de fattat hur mycket man kan stoppa in i munnen och vad man ska göra med det. När min var nästan 2 höll han på att kvävas av jordgubbar - det var ju gott, så han proppade hela munnen full, och fortsatte trycka in mer... Jag får fortfarande påminna ibland om att man kan bita av bitar!

• Copyjulia
    Snow Crash skrev 2014-09-16 15:50:50 följande:

Osthyvel är bra till mycket!

Det verkar kunna ta ett tag innan omdömet är så pass utvecklat att de fattat hur mycket man kan stoppa in i munnen och vad man ska göra med det. När min var nästan 2 höll han på att kvävas av jordgubbar - det var ju gott, så han proppade hela munnen full, och fortsatte trycka in mer... Jag får fortfarande påminna ibland om att man kan bita av bitar!

Läskigt. Förskolepersonalen berättade i morse att de varit med om ett barn som satt ett ägg i halsen och hållit på att kvävas. Kanske inte helt smart att berätta för en redan orolig mamma...
  • minerva123

Tack för den här tråden! Sonen är än så länge bara 1,5 år, men äppelklyftor etc känns extremt avlägset. Man får också vakta så han inte proppar munnen full och vissa dagar går bitar inte ner alls. Skönt att höra att det finns andra som är likadana.

• Copyjulia
    minerva123 skrev 2014-09-17 16:44:18 följande:

Tack för den här tråden! Sonen är än så länge bara 1,5 år, men äppelklyftor etc känns extremt avlägset. Man får också vakta så han inte proppar munnen full och vissa dagar går bitar inte ner alls. Skönt att höra att det finns andra som är likadana.

Ja, det verkar vara olika hur snabbt de klarar av det. Tycker jag ser många ettåringar som utan problem äter äppelklyftor etc. 
Svar på tråden Svårt att äta stora bitar - normalt?