Svårt att äta stora bitar - normalt?
Min kille som fyller 2 om 2 månader har fortfarande problem att äta stora bitar av hårda saker som exempelvis äpple etc. Det beror nog på en kombination av att han fick sina tänder väldigt sent, att han är glupsk och trycker in allt han får plats med i munnen, samt att han har en hönsig förstagångsmamma som är sjukt orolig att han ska sätta i halsen och inte få luft.
Jag har löst det genom att ge honom lite mindre bitar och en i taget så han inte kan proppa in allt samtidigt. Men nu är han ju snart 2 så jag tycker att han väl borde klara av att få tex ett halvt äpple och äta det själv. Gav honom det i dag och han satte ganska omgående i halsen och hostade så mycket att han började skrika (ett bra tecken iofs då har det ju inte fastnat så luftvägarna täppts till).
Hur sent/tidigt började era barn äta äpple (eller liknande) själva. Det känns som 2 är väldigt sent att inte klara av det än? är det bara jag som är hönsig och borde jag låta honom få stora äppelbitar etc trots att han ofta sätter i halsen, eller borde jag vänta ett tag? (Han har fortfarande inte alla kindtänder.)