• Jozze89

    Ägglossning redan på cykeldag 8? Är det möjligt?

    Tjena brudar.... :)

    Min lingonvecka slutade i onsdags (dag5) och i lördags bestämde jag mig för att ta ett äl-test, bara sådär ändå lite tidigare än normalt.
    Då var teststrecket nästan lika starkt som kontrolltestet. När jag sedan tog ett nytt test på söndagen var teststrecket inte alls lika starkt. Inte ens hälften så starkt som kontrollstrecket.
    I lördags var jag alltså på dag 8
    Så frågan är alltså om det ens är möjligt att ha äl så tidigt?
    Jag brukar normalt ha en cykellängd på 28-30 dagar, men hur blir det nu då?
    Vet inte när jag normalt brukar ha äl.. Det är första månaden som vi testar seriöst men nu blev jag väldigt förvirrad så jag uppskattar alla svar......

  • Svar på tråden Ägglossning redan på cykeldag 8? Är det möjligt?
  • krompa

    Ja, det är möjligt. Det är ju därför man i skolorna predikar att det inte egentligen finns några säkra perioder.

  • Pimpinellan

    Om din cykel brukar vara 28-30 dagar så har du definitivt inte äl redan dag 8. Äl-testet var ju inte positivt heller. Möjligen att din äl flippat helt denna månad av nån outgrundlig anledning,men då kommer du få mycket tidigare mens också ifall du inte blir gravid.  Äl infaller alltid lika många dar före mens,mellan 10-16 dar. Tiden mellan mens och äl kan variera lite-för vissa jättemycket. I ditt fall dock väldigt lite så äl-test behövs egentligen inte då. Har ni sex varannan dag runt äl-veckan så täcker det ju in din äl hur som helst.

  • Jozze89

    Det var ungefär så jag tänkte också, därför jag tycker det är konstigt att jag faktiskt fick ett streck, det var verkligen inte långt ifrån kontrollstrecket...

    Jag får förmoda att det var en öl kanske, nu blir det bara svårt att veta när nästa mens kommer... Om den kommer.

    Men säg att det var en äl och att det tog sig, är det fortfarande ett positivt test ca 2v bort? Jag brukar ha ca 15 dagar i lutealfasen om mina intuitioner stämmer utan test. För visst är det väl lutealfasen som alltid är olika men tiden mellan mens och äl kan variera?...


    Pimpinellan skrev 2014-09-15 19:53:36 följande:

    Om din cykel brukar vara 28-30 dagar så har du definitivt inte äl redan dag 8. Äl-testet var ju inte positivt heller. Möjligen att din äl flippat helt denna månad av nån outgrundlig anledning,men då kommer du få mycket tidigare mens också ifall du inte blir gravid.  Äl infaller alltid lika många dar före mens,mellan 10-16 dar. Tiden mellan mens och äl kan variera lite-för vissa jättemycket. I ditt fall dock väldigt lite så äl-test behövs egentligen inte då. Har ni sex varannan dag runt äl-veckan så täcker det ju in din äl hur som helst.


  • Stokke

    Jag tänkte precis samma sak, på dag 8 fick jag glad gubbe på CB testet.
    Min cykel är på 26 dagar.

  • kasovi

    Man kan tydligen ha äl två gånger i månaden ibland! Ibland kan kroppen hoppa över äl nån månad också... Det är vad bm lärt mig iallafall

  • Pimpinellan
    Jozze89 skrev 2014-09-15 19:59:05 följande:
    Det var ungefär så jag tänkte också, därför jag tycker det är konstigt att jag faktiskt fick ett streck, det var verkligen inte långt ifrån kontrollstrecket...
    Jag får förmoda att det var en öl kanske, nu blir det bara svårt att veta när nästa mens kommer... Om den kommer.
    Men säg att det var en äl och att det tog sig, är det fortfarande ett positivt test ca 2v bort? Jag brukar ha ca 15 dagar i lutealfasen om mina intuitioner stämmer utan test. För visst är det väl lutealfasen som alltid är olika men tiden mellan mens och äl kan variera?...

    Om du hade äl  nu kan du testa 14 dagar senare eller invänta mensen,det kvittar ju. Lutealfasen ändras som jag sa inte utan tidig äl= tidig BIM eller mens. Alla med regelbunden mens kan få enstaka cykler som är kortare eller längre ibland,sånt som bara händer helt enkelt.
  • Pimpinellan
    kasovi skrev 2014-09-15 20:10:38 följande:
    Man kan tydligen ha äl två gånger i månaden ibland! Ibland kan kroppen hoppa över äl nån månad också... Det är vad bm lärt mig iallafall

    Det är mycket ovanligt med 2 äl samma cykel,däremot kan det hända att kroppen försöker ägglossa först en gång,men det misslyckas och sen gör ett nytt försök och då funkar det. Om äl uteblir blir mensen oftast väldigt sen. För mig har det handlat om cykler då mellan 6-10 veckor mot annars runt 26-29 dar.
  • Jozze89

    Jag har glömt att tacka för alla svar! Jag återkommer om en vecka, har jag fått lingonvecka eller positivt test då vet jag ju då att jag hade äl då och att det faktiskt är möjligt.... Jag har tagit några till äl test i veckan och förra veckan men inga starka streck alls.. Igår hade jag en pytteliten blödning (bara på pappret) alltså 7-8 dagar efter förmodad äl... Det måste ju vara positivt??? :D

  • Ktrfjotd
    Jozze89 skrev 2014-09-22 18:01:39 följande:

    Jag har glömt att tacka för alla svar! Jag återkommer om en vecka, har jag fått lingonvecka eller positivt test då vet jag ju då att jag hade äl då och att det faktiskt är möjligt.... Jag har tagit några till äl test i veckan och förra veckan men inga starka streck alls.. Igår hade jag en pytteliten blödning (bara på pappret) alltså 7-8 dagar efter förmodad äl... Det måste ju vara positivt??? :D


    Hur gick det? 🤭
Svar på tråden Ägglossning redan på cykeldag 8? Är det möjligt?