dettor skrev 2014-10-03 08:29:17 följande:
Knyttesmamma
Måste få fråga, hur är barn/ ditt barn som har trotssyndrom.
Min son har adhd och fruktansvärt lättirriterad, det är ofta bråk här hemma, men aldrig iskolan.
Inte mig du frågade, men kan svara på hur min son är som utreds för trottssyndrom just nu.
Han är precis som du skriver fruktansvärt lättirriterad och kan bli ursinnig på en sekund. Han ska ha sin vilja igenom till varje pris, och att kompromissa finns inte i hans värld. Han tycker att det är han som bestämmer. Han är extremt bestämd. När vi i december förra året berättade att han skulle få ett syskon till blev han skogstokig, och trots att lillasyster nu är född och har funnits i familjen ett par månader vill han knappt titta på henne, än mindre röra vid henne eller kännas vid att hon faktiskt existerar. Det är inte så att han hatar henne, han ser helt enkelt inte poängen i att ha ett till syskon, och ett till syskon var ingenting han hade önskat sig.
Han vägrar lyssna och göra som man säger, både hemma och på förskolan. Han vet exakt vad som får en att bl galen, och spelar gärna på detta. Han tycker själv inte att han har några fel eller brister, och händer någonting så är det aldrig hans fel. Det spelar ingen roll om jag sett honom stå och rita på väggen, han skyller fortfarande ifrån sig. Han och storebror (skiljer 1 år) är bästa kompisar, men någon annan tycks inte vara "tillräckligt bra" och han har svårt att knyta kontakter med andra barn vilket då också ofta leder till bråk på förskolan.
Han har förstås många bra sidor också. Han är en fantastisk liten kille med mycket humör helt enkelt.