• Flickis

Blödning i livmoder + dåligt resultat på kub

Gör en likadan tråd här som på grav. komplikationer för det är säkert fler med liknande problem som mer kollar här än i den andra kategorin...

Detta är min femte graviditet. Har ett missfall i bagaget och tre friska barn.

Denna graviditet har varit väldigt osäker. Jag har blött en del. Senast under de två senaste dygnen har det varit rikliga blödningar. Besök på gynakuten visade att jag har en blödning inne i livmodern. De säger att det ska vara ofarligt för bebisen eftersom den ligger precis vid öppningen. Bebisen ligger skyddad men jag är orolig eftersom blödningen ligger precis intill moderkakan. Man tror att det är blodkärl som blöder...antingen från moderkakan eller från själva livmodern.

Nästa vecka har vi tid för fostervattenprov och så ska de kolla noggrannare på vad som orsakar blödningen.

Idag var vi på kontroll för blödningen och så gjorde vi ett kubtest.
    Resultatet från kubtestet var ett hårt slag i magen efter alla andra komplikationer och nu har vi en bokad tid för fostervattenprov för att slippa leva i ovisshet och jag skulle aldrig kunna njuta av en graviditet om jag inte vet att allt är bra. Jag VET att resultatet inte är jätte dåligt och att det ligger mot det bättre hållet men jag är så orolig.

Jag behöver hjälp med att tyda testet och vad dessa resultat egentligen betyder, någon som fått liknade resultat och ändå haft ett friskt barn?

Resultatet för kubtestet blev följande:
    Kombinerad risk var 1:165

Jag är 27 så det som avgjorde resultatet var nackspalten och mina blodprov...

Nackspalt 2.88

Vet ej vad dessa resultat står för men såhär står det :
    Blodprov: Papp-a 0.690 (1.760 MoM)
    Fritt B-hcg 109.0 (0.702 MoM)

Vet att det sägs att ca 1 av 100 får missfall pga fostervattenprov, men jag vill ändå veta och höra allt om själva provet och erfarenheter.
    Raka, tydliga, ärliga svar är vad jag söker.

Gör det ont? Kan bebis bli skadad? Hur kändes det efteråt?

Någon som haft en blödning inne i livmodern där fostret klarat sig?

Visar fostervattenprov att vi har ett barn med DS eller någon annan avvikelse så får vi ta det då. Jag vet inte ens om jag skulle klara av att ta bort ett friskt barn..

Ja, jag vet att provet inte visar alla avvikelser men detta känns rätt för oss!

Jag har även skapat ett omröstningstråd:
    www.familjeliv.se/forum/thread/74001277-fick-du-ett-missfall-pga-fostervattenprov

Mamma till tre
Svar på tråden Blödning i livmoder + dåligt resultat på kub