• Louise1987

Har jag fått ms tro?

Hej alla!

Jag är väldigt rädd just nu att jag ska ha ms eller något annat allvarligt. Har kontaktat vårdcentralen och ska dit på torsdag, men måste skriva av mig. Har någon idéer på vad detta kan vara?

mina problem började för 5 år sedan när min son var ganska nyfödd. Började få plötsliga smärtor i underarmarna. En blixtrande ilande smärta som höll i bara ett par sekunder och sedan gick över helt. Smärtorna kom oftare och efter ca ett halvår hade jag smärtor några gånger i veckan, men har också haft uppehåll helt i några månader.

För ca 1 år sedan så började smärtorna komma även i benen och fötterna. Det kom sällan till en början, men även där blev det oftare och oftare.

För några dagar sedan så började jag få smärtor i magen och i ena ögat och ser även lite dimmigt med det ögat. Och smärtorna i händerna, armarna, benen och fötterna blir bara mer och mer. Jag har sådana blixtrande smärtor nästan hela tiden, flera gånger i minuten. Ibland får jag jättestarka smärtor som får mig att skrika rakt ut. Min högra arm är värst. Det gör ont hela tiden,en molande värk, och jag har svårt att koordinera den. Det är ansträngande att äta, skriva,öppna dörrar och allt sånt. Jag måste också anstränga mig när jag pratar, annars sluddrar jag. Jag har även mycket muskelryckningar.

Det känns väldigt jobbigt. Det känns som att det kommer hända något hemskt snart, speciellt med tanke på hur fort detta gått på sista tiden. :(

Någon som vet?

• Svar på tråden Har jag fått ms tro?
  • En mammas önskan

Skulle nog säga att du inte behöver vara orolig, det låter inte som syntomer på ms. Men bra att du kommer till vc så du får ta prover och förhoppningsvis svar.

• Anonym (bkjlö)

Min spontana reaktion är att det inte riktigt låter som ms.. jag har dock inte ms själv (tror jag). Jag har även varit hos läkaren flera ggr med diffusa symtom, men de avfärdar ms. En läkare sa: "hade det varit ms hade du kommit hit med värre problem". Jag vet dock inte hur jag ska tolka det, ms behöver ju inte ge våldsamma symtom i början.

Dina smärtor kan vara reumatism eller annat, men jag är ingen läkare - bra att du går till vc!

• Louise1987

Tycker inte heller att det verkar typiskt för ms förutom mitt problem med ögat och armen som är svårkoordinerad. Smärtorna vet i sjutton. Kan knappt göra mitt jobb längre, idag var jag tvungen att ta mig an andra uppgifter pga min arm inte vill styra och har knappt vågat prata med mina kollegor pga talet.

Googlat som en tok, men just smärtorna är svåra att hitta något om. Tar värktabletter varje dag men blir knappt någon skillnad.

Min mormor har reumatism och jag tänkte att det kanske var sådana smärtor som jag hade, men inga svullna leder och smärtorna kommer ju som sagt i ögat, mage och huvudet med nu för tiden där det inte finns leder :(

• Blockljuset

Det första jag tänker är diskbråck i nacken eller bröstryggen. 
    Jag är själv extremt hypokondrisk och MS är en sjukdom som jag har trott mig ha många gånger, så jag har läst på ;)
    Några symptom som är vanliga första symptom på MS är ju förlamningar i ansiktet. Smärta är väl inte typiskt för MS i början?
    Om inte VC hittar något direkt fel tycker jag du ska gå till en kiropraktor. Han eller hon kan undersöka ryggraden och se om du har några subluxationer (dvs ställen där nervflödet är stört). Om du gått länge med subluxationer kan du få jättejobbiga symptom. Min kiropraktor har sagt att man kan få såna "stötar" som du beskriver av många andra saker än MS. 
    Håller tummarna för dig!

• Anonym (Dr Albalban)

Ja reumatism eller diskbråck i nacken som nämnts låter som mycket troligare alternativ än MS. Det är nog lugnt, lycka till!

• Anonym (Dr Albalban)

Ja alltså jag menade inte att det är lugnt med diskbråck eller reumatism så klart, utan att du troligen inte har ms.

• Louise1987

Tack! Då ska jag fortsätta googla nu på diskbråck och se om det stämmer. :)

Hehe, dr albalban, det förstod jag :)

• Louise1987

Men jag fattar inte, kan man ha diskbråck utan att ha ont i nacken? För jag har inte ont där nämligen. 

Idag har jag även fått myrkrypningar i lillfingret, ringfingret och högra sidan av handen. Känns som att det sprider sig :(  

Något som jag inte nämnt innan med är att jag får molande smärta i benen som känns exakt som växtvärk. 

• Louise1987

Hej! Ville bara uppdatera. Kanske inte för att det är så många som läser, men ändå.

Har tagit sänka, blodsammansättning, vita blodkroppar. Allt normalt. 
    Igår togs prover på muskel-skelett och ledsjukdomar. Vet inte vilka. Får svar om 2 veckor. 

Läkaren tror att det kan vara gamla trauma som orsakar mina smärtor. Jag mår inte så dåligt dock, tror jag inte. Har haft problem med min alkoholiserade mamma, att få henne att söka hjälp osv, plus att min son fick ovanlig diagnos som vi inte visste hur allvarlig den var, men det har typ löst sig. på väg iaf. 

I övrigt har smärtorna spridit sig, som jag var rädd för. Har även börjat få smärtorna i vänstra trumhinnan. Skitläskigt. 

Jag är ständigt trött med. Måste vila på jobbet flera gånger om dagen. Och direkt när jag kommer hem så lägger jag mig i sängen. 

Står jag upp i bara några sekunder så får jag ont i benen. I musklerna, blir helt utmattad nästan direkt. 

Värken i benen är också värre. Och i högra armen. Måste ständigt ha ipren och alvedon i kroppen för att ens orka något. Har ständig sjukdomskänsla. Känns som jag har feber nästan. 

I helgen så fick jag något anfall, fick "elstötar" genom huvudet, så var tvungen att lägga mig. Jag trodde faktiskt inte att jag skulle vakna nästa dag. 

mår illa. Lite aptit. Skitdåligt minne. Tappar orden mitt i en mening flera gånger om dagen. 

Jag känner mig sjuk. Är så jäkla rädd. :( 

Svar på tråden Har jag fått ms tro?