• Anna198407

Sjukt jobbig nästäppa!

Befinner mig i vecka 26 och har haft en sjukt jobbig nästäppa framförallt under nätterna, har nog haft detta i 14 dagar nu och det vill inte släppa. Har hört att detta är vanligt under graviditet men hur reder man ut det för att få sin sömn? Att inte bli nässprayberoende etc?
    Jag har provat med koksaltlösning både i sprayform och provat att skölja näsan med en nässköljare och visst den hjälper några minuter precis efter sköljning men inte mer. Och problemet är inte att näsan rinner utan att den sväller , jag behöver alltså inget utsköljande utan endast avsvällande .
    Jag har nu använt nezeril barnnässpray ( utan konserveringsmedel) precis innan läggdags för att få sova. Har provat att köra utan men då sov jag inte en blund på hela natten vilket gör dagen efter sjukt jobbig och speciellt om jag ska gå jobba, jag fixar det inte.
    Har ni några tips? Jag funderar på att skita i om jag blir beroende nu sålänge jag jobbar och ta itu med det den dagen jag är hemma istället. Tänker bara använda under nattetid ( på dagen så är jag inte lika täppt eller knappt täppt överhuvudtaget) men natten!
    Det känns verkligen inte bra men jag måste få min sömn för att orka med dagen!

Hjälp!, tips???

• Svar på tråden Sjukt jobbig nästäppa!
  • strojes

Kolla på apoteket om du får använda Nasonex som gravid. Det är en nässpray som man inte blir beroende av på det sätt som nezeril och liknande. Jag brukar använda nasonex under vinterhalvåret då jag ofta är förkyld, blir lätt täppt i näsan och innan jag började med den fick jag så gott som sitta rakt upp och sova....

• Baktakt

Nasonex och rhinocort är ok när man är gravid. För många går nästäppan över när man väl fött, eller så kan man iaf fasa ut nezerilen med nasonex/rhinocort/renässans eller liknande. Det kan ibland funka att börja med att vänja av en näsborre och bara köra annat än nezeril där. Efter en vecka går man över till alternativ på båda näsborrarna.

Jag "knarkade" nässpray halva första graviditeten och kommer att göra det knappt halva denna gång, men jag är inte orolig för om det ska gå att vänja av mig sedan. Gör som du med den rosa barnvarianten den här gången och försöker växla med röda renässans, men nu i v. 35 är det svårt för renässans att räcka till. Det känns dock ok, eftersom jag klarat mig aningens längre utan nezeril den här gången och är så nära BF nu. Dessutom sover jag jättedåligt om jag inte får luft och sömn behöver man mer och mer mot slutet, när "alla" kroppsfunktioner ballar ur och väcker en stup i kvarten (om inte bebisen redan gjort det).

• Line85

Rhinocort aqua (eller hur det stavas) räddade mitt liv haha! Får problem ibland men det räcker med några spray så får jag sova om natten

• Anna198407

Jag googlade på nasonex och det verkar väldigt tveksamt om den är ok eller ej när det gäller graviditet och om den påverkar fostret. Jag vill helst inte ta något som gör det. Nezeril fick jag ändå godkänt av Apoteket att använda ( iallafall barnvarianten) men är ju klart rädd för att bli beroende. Jag reder ut dagarna utan den men nätterna går bara inte, om jag så sitter upp och försöker sova så släpper inte täppan utan jag måste upp och röra på mig för att den ska släppa och så får jag ju ingen sömn. Och jag är oftast bara täppt i vänster näsborre när jag lägger mig så jag börjar alltid bara i den och använder bara 1 sprut men så fort täppan släpper i den så förflyttar sig täppan ändå till höger näsborre och alltså slutar det med att jag får spraya i bägge. Riktigt jobbigt är det

• LillLouise84

Nasonex har inte varit godkänt för gravida tidigare, men rhinocort är godkänt. Det fick jag på recept som gravid

• Annelie 76

Jag resonerar som så att nässprayberoendet kan jag ta hand om sen, det är viktigare att få sova nu... Jag blev täppt i näsan när jag plussade och tänker inte sova värre än jag behöver i 9 månader. Det räcker med 3-åringen som stökar och mina mardrömmar som stör sömnen.

• Baktakt
    LillLouise84 skrev 2014-09-16 22:20:30 följande:

Nasonex har inte varit godkänt för gravida tidigare, men rhinocort är godkänt. Det fick jag på recept som gravid

Nu är det. Rhinocort har funnits längre som receptfritt och rekommenderades sist jag var gravid. Nasonex har inte varit tillgängligt lika länge, så erfarenheten är begränsad, plus att det inte anses etiskt att testa på gravida/ammande. Vare sig de jag pratat med på Apoteket, min läkare, eller BM har avrått när jag frågat, så jag litar på att båda sprayerna är ok.

Testade rhinocort igår och fick spraya lite oftare än med nezeril, men har bara behövt följa upp med en sprayning i vardera näsborre nu ikväll. Kör på det så länge det funkar då! Så lätt minns jag inte att jag gått över förr från nezeril, men jag har ju bara gett det 1,5 dygn.
  • LillLouise84
    Baktakt skrev 2014-09-17 23:38:02 följande:

Nu är det. Rhinocort har funnits längre som receptfritt och rekommenderades sist jag var gravid. Nasonex har inte varit tillgängligt lika länge, så erfarenheten är begränsad, plus att det inte anses etiskt att testa på gravida/ammande. Vare sig de jag pratat med på Apoteket, min läkare, eller BM har avrått när jag frågat, så jag litar på att båda sprayerna är ok.

Testade rhinocort igår och fick spraya lite oftare än med nezeril, men har bara behövt följa upp med en sprayning i vardera näsborre nu ikväll. Kör på det så länge det funkar då! Så lätt minns jag inte att jag gått över förr från nezeril, men jag har ju bara gett det 1,5 dygn.

Okej, jag har ett barn på 15 månader och då när jag var gravid var nasonex nytt som receptfritt så då fick jag inte ta det som gravid. Men det händer mycket på kort tid angående vad som gäller för gravida.

Jag fick lära mig på apoteket att i början av användning av rhinocort så kunde man ta nezeril eller otrivin för att svälla av, innan man tog ett rhinocort så den tog sig tillräckligt långt upp.
  • Baktakt

Ja, svängarna är snabba. Det är många saker som skiljer sig nu från när jag fick barn 2010, så det var bara att lära om. Sen kan man ju tänka att det är stor skillnad mellan vad den ena och den andra tycker, även inom medicinen. Det är ju bara att se på hur olika olika BM resonerar om det ena och det andra, så blir man fundersam.

Att "samköra" sprayerna var ett bra tips!

• Anna198407

Tack för alla svar. Jag övergick till rhinocort aqua , den svaga receptfria och jag fick kombinera de första 2-3 dagarna men nu räcker det med rhinocort bara jag tar det ett par timmar innan läggdags då det gärna vill täppa igen något först innan det släpper.

Svar på tråden Sjukt jobbig nästäppa!