• MJW

Spädbarn och kiropraktor

Jag undrar om det är någon som har erfarenhet att låta sina barn korrigeras hos en kiropraktor?
    Jag själv går regelbundet och mår tack vare detta bra igen efter stora problem med min nacke. Sjukgymnast mm kunde inte hjälpa mig att må bättre, jag har allt att tacka kiropraktiken för.

Men nu undrar min kiropraktor om jag vill att min son också ska korrigeras, men jag är lite osäker. Vill därför höra vad ni tycker.
    //MJW

• Svar på tråden Spädbarn och kiropraktor
  • Fragglerock

Jag vet att det är väldigt vanligt i USA, jag kom i kontakt med det flera ggr när jag jobbade där. Men jag har inte en aning om det behövs eller nått...så jag är lika intresserad som du?!

• skriva

Är det ett spädbarn?

Det skulle jag absolut inte göra. Är det av någon speciell anledning?

• Snowgirl

Tycker det låter konstigt att enkiropraktor kan tänka sig att behandla ett spädbarn!? Har verkligen för mig att man absolut inte skall behandla små barn, men jag kan kolla med min bror som är kiropraktor, om du vill?

• anna68

Låter väldigt märkligt i mina öron - varför skulle ett spädbarn ha behov av att "korrigeras"? Jag skulle aldrig låta mina barn gå till en kiropraktor - framförallt inte när det inte ens finns behov av det!

• MJW

tack för ert engagemang!
    min son är snart 5 månader.
    Ni som är emot det, som anna68, har ni någon erfarenhet eller kunskap om det?
    Min kiropraktor påstår att ex när man tar ut bebisen vid födseln, så tar man i ganska rejält, och då kan subluxationer uppstå.
    Vet ex en liten kille som blev nästintill förlamad i ena armen, men som efter regelbundna besök har fått tillbaka rörligheten.

Som vuxen kan jag säga att man inte behöver vänta tills man får problem innan man korrigerar sig, och enligt hans filosofi är ingen för gammal eller för ung för att korrigeras och man slipper besvär längre fram i livet.
    När jag var gravid kände jag ibland av foglossning, men så fort jag varit där försvann det onda, så att det hjälper det vet jag! Är bara lite osäker på sonen....jag kan ju själv känna av och ta beslut...
    Intressant att höra att det är vanligt i USA, misstänkte det. Men här är det inte lika erkänt än, precis som napprapater och akupunktur möttes skepsis förr....

Snowgirl, du får jättegärna höra med din bror :) är nyfiken på andra kiropraktorers åsikter

• skriva

Jaha, ja det låter ju rimligt att de skulle fara illa av förlossningen förstås.

• Jojjann

Bor i USA och mina tvillingar som nu är 6 månader har båda varit hos kiropraktorn ett par gånger. Som någon skrev så är ju en förlossning en ganska påfrestande procedur och det första en kiropraktor gör är att rätta till ryggraden om det är så om något "halkat på sned". Tvillngarna föddes med kejsarsnitt vilket kanske är mindre påfrestande, men med tanke på hur det kändes när de drogs ut så var det en hel del kraft iblandat ändå. Ena tvillingen hade inte påverkats nämnvärt, men min lille son hade blivit lite tilltryckt. Han låg sedan och sov med huvudet åt enbart ena hållet och blev sned av det och då rättade kiropraktorn till det. Han blev märkbart bättre av en behandlng.

En justering av ett spädbarn går av naturliga skäl inte alls till som på en vuxen. Första gången undersökte kiropraktorn dem väldigt försiktigt medans jag höll dem och tryckte sedan försiktigt till lite med tummen - det är är så lite kraft som används. Hon visade innan på mig och det var knappt så att det kändes. Kan tillägga att jag själv gått hos denne kiropraktor och har väldigt stort förtroende för henne. Själv har jag höfter som lätt hamnar snett vilket t ex kan bero på att jag är född i säte.

En anledning till att kiropraktorer rekommenderar alla, även småbarn, att justera sig då och då även om man inte har ont någonstans är att nerver som är klämda mellan kotor i ryggraden försämrar kroppens funktion, t ex immunförsvaret.

MJW, skulle alltså rekommendera att du tar din son till din kiropraktor om du har förtroende för honom/henne och han/hon har erfarenhet av att behandla småbarn, det är ju inte alla som har det. Du är ju med själv och kan styra hur mycket/litet han gör. Men jag har hört att det inte är tillåtet i Sverige? I usa och vad jag hört England är det däremot ganska vanligt.

• Snowgirl

Har tagit reda på lite fakta till dig nu. Barn mellan 8 -16 år måste ha en remiss från en läkare för att få lov att behandlas av en kiropraktor.
    Under 8 år ska man inte behandlas av en kiropraktor, vet inte om det är en lag på det...men jag har för mig att det är så. Ska kolla med min brorsa senare idag och höra vad han säger.

• MJW

intressant att höra hur det är i USA...

• MJW

*puffar*
    är intresserad av vad ni tycker!

• skriva

Det låter som något jag skulle överväga. Men jag får fördjupa mig mer i frågan.

Det finns alltså kiropraktiker i Sverige som går emot åldersreglerna?

Jag har gått till akupunktör i tre år och skulle absolut ta mitt barn till akupunktör om det behövdes, men de har också åldersregler.

• MJW

Ja du ser, är inte särskilt påläst än vet faktiskt inte något om lagarna, men min kiropraktor har många familjer med barn som kunder/patienter. Träffar nästan jämt på barn när jag är där...
    ska bli intressant och höra vad snowgirls bror säger.

• MariaViktor

Vill bara säga att jag går oxå till kiroprakter regelbundet. Det finns inget annat som hjälper. Det är helt fantastiskt. Jag har fruktansvärd huvudvärk och problem men min nacke, har provat allt utan resultat, men efter en enda behandling hos kiroprakter försvann min smärta. helt otroligt! Jag drabbades oxå av foglossning, kunde knappt gå, kiropraktern fixade oxå det på en enda behandling!!

Ja jag har oxå hört att många behandlar spädbarn, även kolik kan behandlas med kiropraktik!

• Jojjann

Har också hört att det finns någon 8 årsgräns i Sverige. Det kanske betyder att svenska kiropraktorer inte är utbildade för att behandla barn och då kanske man skall vara försiktig.

• Tussens mamma

ni som får bra resultat hos kiropraktorer. räcker det med en behandling eller får ni gå tillbaka efter exempelvis 3 eller 6 mån?

nyfiken leg. sjukgymnast

• MJW

Tussens mamma- jag började gå hos min kiropraktor efter en tid av starka tabletter för min onda nacke, axel och arm, och då menar jag ONDA! var helt orörlig, gick hos sjukgymnast men läkaren kunde inte ge mig nån diagnos eller förklara vad som hänt.

I början gick jag 2 ggr i veckan som blev till en gång i veckan, varannan vecka och en gång i månaden. Allt under en ganska lång tid, men då var jag ju dålig oxå, nu går jag dit när jag får känningar vilket kan variera väldigt, kan gå en, två månader mellan nu.
    Det handlar ju om att rätta till ryggraden, men efter bara någon gångs korrigering drar musklerna tillbaka kotorna i det felaktiga läget, därför vänjer man musklerna vid ett nytt rätt läge, när man korrigerar regelbundet.

Jag har läst på lite nu och förstått hur vanligt det är i ex USA, många svenska kiropraktorer behandlar också "barn", men det har inte stått på sidorna vilken åldersgräns det är. Kanske beror det på som nån skrev, var de är utbildade. Vet att han jag går till är utb i USA, kanske därför han behandlar alla åldrar.

Hur som helst kan jag i alla fall rekommendera alla vuxna att prova på, gör underverk för onda kroppar och huvuden! :)

• Läängtande

Jag har som ts gått hos kiropraktor för att det inte hjälpt med sjukgmnast. Jag har gått i ca tio år. Ibland går jag en gång i veckan när jag har problem men sen blir det mer och mer sällan. När jag inte har problem går jag förebyggande kanske var tredje fjärde månad. Sen kan det vara att jag lyfter fel, eller sover konstigt, och då får jag gå dit oftare. Det är jättebra för mig! (Om ni bor i Malmö kan jag gärna rekommendera en kiropraktor genom mail)

Mitt barn skulle jag aldrig ta dit. En förlossning är det naturligaste som finns och jag tror inte det finns någon anledning att börja justera ett barn.

• Sabika

Vet att det är rätt vanligt att behandla bäbisar även i Norge, bl.a. mot kolik som MariaViktor nämner. Intressant att höra mer om det!

• Jojjann

Tussens mamma, jag har ung. samma erfarenhet som MJW och längtande, även om jag inte provat sjukgymnast. I början gick jag ett par gg/v. men när symptomen försvann blev det mer sällan. Klarade mig jättebra genom hela tvillinggraviditeten och de första månaderna men sen med flytt och tunga barn så har det blivit lite värre så nu går jag lite oftare igen.

Min man som inte har samma problem som jag går någon gång emellanåt och blir lite tillknäckt och sen är det bra med det.

Både min nya kiropraktor och min förre rekommenderar också kompletterande stretchprogram och träning. Hos den förre gjorde jag också en speciell sorts stretching med motvikt av musklerna på framsidan av halsen och bröstet. Mitt största problem är att nackens kurva har blivit mycket mindre och att att jag håller huvudet för långt fram, men bl a med uppföljande röntgen har jag sett hur behandlingen har haft effekt.

Läängtande, gjorde själv kejsarsnitt så har inte erfarenhet av en riktig förlossning, men ibland så kan det ju väl ändå gå mindre bra och det måste vara rätt påfrestande även för barnet? Min syster fick precis barn och för henne satte krystvärkarna igång innan hon var helt öppnen, vilket blev väldigt jobbigt för henne och hennes "lilla" tjej på drygt 4 kg fick frakturer på nyckelbenen. Jag tror att tanken med att se en kiropraktor med småbarn är att kolla att ryggraden klarade sig bra. Man kan se det som en väldigt tidig hälsokontroll och om allt ser fint ut som det kanske gör i de flesta fall så behövs ju inte bebisen justeras.

Svar på tråden Spädbarn och kiropraktor