• LillaLina01

    Lite frågor från en förstagångsmamma, tips tack!

    Det är så mycket som snurrar i huvudet just nu. Tänkte om ni andra tvillingföräldrar kunde ge mig lite tips på vägen..

    Vad hade era små för storlek på kläder i början?  Jag väntar enäggs och har en känsla av att stl. 44 är det som gäller första tiden.
    I klädväg tänker jag omlottbodies, mjuka byxor, sockar och tunna mössor. Hur mycket av varje är rimligt? Hur lång tid tog det tills dem gick upp i storlek?

    Mina kommer i januari så någon varmare overall i fleece eller liknande samt varmare mössa. (åkpåse i vagnen med såklart) 

    En annan fråga. Ni som har/hade babynest. Har ni ett tvillingnest eller varsitt? Tips på prisvärda sådana?

    Mycket frågor från en förvirrad förstagångsmamma.. :)
  • Svar på tråden Lite frågor från en förstagångsmamma, tips tack!
  • PeppensHjärta

    Grattis till era tvillingar - vad roligt Glad

    Vi fick själva tvillingar i mitten av juni och de är nu drygt 3 månader. De föddes i vecka 38 efter igångsättning och vägde ca 2,9 kg och var 48 cm långa så de var hyfsat välväxta.

    Vi köpte kläder i storlek 44 till att börja med som var en bra storlek den första månaden (hade varit en bra storlek även om barnen vägt 3,5 kg och varit 50 cm långa, kläderna är större än vad man tror) - man vet ju aldrig riktigt med tvillingar hur stora de är, om de föds tidigare etc.

    Vi köpte begränsat med kläder då de växer fort och för att det blev dubbel uppsättning av allt = dyrt. Vi satsade istället på att tvätta ofta (varje dag) då vi har både tvättmaskin och torktumlare.

    Mitt första tips till er är att satsa på funktion istället för utseende när det gäller allt ni köper och får till era tvillingar. Att få två små samtidigt är väldigt roligt men också lite pyssligt och då krävs det att allt är så smidigt och enkelt som möjligt. Man har liksom inte tiden att hålla på och trassla med en massa extra

    Vi köpte detta till våra små (totalt för två bebisar):

    8 st leggings/thights

    8 st omlott-bodies (kör med det fortfarande, det är väldigt krångligt att trä kläder över huvudet på så små barn framförallt när de bajsar ner sig).

    4 st pyjamaser med fot och knäppning ända ner på benet är också väldigt bra då de små lätt blir kalla om fötterna.

    2 st bomullshjälmar.

    8 par tjocka frottesockar.

    Eftersom det var sommar behövdes inte mer än detta.

    Jag har en son sedan tidigare som är född i januari när det var ca 20 minusgrader. Han var 50 cm lång när han föddes och vägde 3,5 kg. Till honom köpte jag en vinteroverall i strl 50. Den användes aldrig. De nyfödda är alldeles för små för att kunna få på sig ett sånt plagg, det blir för "bylsigt" för dem, omöjligt att få barnet att sitta bra i babyskyddet med en stor overall. 

    Jag hade satsat på följande om jag fick barn mitt i vintern igen:

    2 st fårskinn att ha underst i vagnen.

    2 st åkpåsar.

    Regnskydd som också kan användas som snö/vindskydd på vagnen om det är riktigt ruggigt väder ute.

    Någon typ av snö/regn/vindskydd till babyskydden att ha när man går med bebisarna till och från bilen.

    2 st Onepice med knäppning/dragkedja ner på benet och med luva. Perfekt att ha barnet klädd i om det är lite mildare och man har åkpåse eller tillsammans med filt i babyskyddet.

    2 st fleeceoveraller/teddyoveraller med knäppning/dragkedja ner på benet och med luva, tossor och överdrag till händerna.

    2 par tossor i fleece - finns bra på KappAhl i deras Newbie-serie

    2 par vantar i fleece som är som en liten påse - Finns bra på KappAhl i deras Newbie-serie

    2 st varma små filtar till vagn och babyskydd. Man kan klippa till mindre fleecefiltar av en stor "billig" IKEA filt.

    När man får tvillingar är det en del trixande för bebisarna kanske inte alltid vill samma sak när man är ute. Detta har medfört att vi har använt oss mycket av bärsele till den ena bebisen (vid magknip etc.) medans den andra har legat nöjd kvar i vagnen. Mitt tips är då att ha någon form av överdrag till bärselen så det inte blir kallt för den lille om ni är ute på promenad.

    Vi har köpt mycket på Åhlens och KappAhl då de har kläder från storlek 44 och i ekologiska material, många gånger med bra rabatter etc. Lindex har en del också. HM blir inte aktuellt förens storlek 50 och uppåt, jag tycker heller inte att de har samma braiga funktion på sina saker till så små barn.

    Babynest har vi aldrig använt. Vi har bäddat ner båda tvillingarna gosigt och ombonat med hjälp av täcken och kuddar, tillsammans i samma säng dag som natt. De har trivts väldigt bra med detta. Försökte att få dem att sova i vår säng i början men de sov väldigt dåligt då och vi med .

    Mitt bästa tips just nu på hjälpmedel för tvillingar är babysitters från Baby Björn - de är helt outstanding. De är enkla att ta med på resor, har bra gung och man kan ha med bebisarna överallt i dem. Nu när tvillingarna var runt 2 månader och deras pappa började jobba så fick jag stora problem med att försöka söva båda bebisarna samtidigt på dagarna- vissa dagar var det en stor ångest. Tills att jag kom på att jag sätter dem i en varsin babysitter, bäddar lite gosigt med snuttefilt etc. Sedan gungar jag på dem och sjunger en truddilutt - vips så har de somnat. Sedan bär jag över dem till deras säng så de sover klart där (de har en tendens att vakna för tidigt i babysittern).

    Ett annat tips är att anmäla sig till såna där gratis-boxar (tänk på att ni har rätt till dubbla boxar), t ex Baby to be, Libero etc. I dessa finns en massa bra rabatter och gratisprover.

    Hoppas att mina tips kan hjälpa er lite på vägen mot en galet mysigt liv med tvillingar Glad

  • LillaLina01

    TACK så jättemycket för alla bra tips! Guld värt! Känns som att jag har tänkt ungefär i dessa banorna som du skriver, så det känns bra. Men det är jätteskönt att få lite konkreta tips från någon med erfarenhet av två små.

    Fårskinn till vagnen ska jag absolut införskaffa. Har tänkt precis som du skriver, inget stor klumpig overall när de är som minst, utan har köpt varsin mjuk fleeceoverall och varsin åkpåse i dun.

    Tack igen! Tar med mig detta!

Svar på tråden Lite frågor från en förstagångsmamma, tips tack!