• giggsan

Bo nära en åker och mindre by...

Vi letar hus och jag har hittat ett som snart ska upp för försäljning, så jag vill vara redo när den väl släpps.

Så jag har lite tankar jag behöver reda ut, och främst är det så att huset ligger alldeles intill en stor åker, där jag gissar att det odlas någonting (bara åkt förbi en gång, bor långt ifrån så kan inte kolla mer just nu).

Hur är det att bo vid en åker, där det då troligtvis odlas och gödslas? Lukt? Smuts?
    Tomtgränsen går precis vid kanten av åkern så det är verkligen intill. Jag gillade verkligen huset pga utsikten över alla öppna åkrar, men då kommer ju dessa tankar ang just arbetet på åkern.

Sedan så ligger huset i en liten by, kanske 1500 invånare. Har ni erfarenheter av att flytta från större stad till mindre ort, är det lätt att komma in i samhället? Barnen tror jag inte har några problem, de hittar ju nya vänner på skola/dagis, men för en vuxen att komma till en by där kanske de flesta känner varandra, kan det vara svårt?

• Svar på tråden Bo nära en åker och mindre by...
  • EnGladPingvin

Vi bor intill en åker och älskar utsikten över landsbygden runt oss. Det jag inte insåg innan vi flyttade in var vad det för med sig. Det luktar rejält när det gödslas. Det är inte jätteofta, men några gånger per år och då kan man inte ha något fönster öppet på ett par dagar. Det tycker jag iofs inte är så störande då det bara är ett par dagar per år, men kanske inte så trevligt om man tänkt ha grillfest i trädgården just då.

Däremot störs jag mer av oljudet. När det är skörd, vilket det är 3 gånger per år pågår skörden från tidig morgon till sen kväll i uppemot en vecka hos oss. Då handlar det iofs om betydligt mer än en åker. Om man störs av det beror på hur ljudkänslig man är. I mitt fall störs jag mer av de silos som står en bit bort. Vid skörd låter det högt från silosarna fr. kl 7 till kl. 22 utan uppehåll, mycket störande. Dessutom låter de flera gånger om dagen (kanske totalt 2 timmar, ibland mer) när de matar korna. Vi överväger att flytta trots att vi älskar både huset och utsikten, men vi kommer aldrig mer flytta till ett ställe som ligger nära en bondgård med silos.

• Fia 28

Jag antar att ljudet från silosarna som pingvinen snackar om är egentligen från torken. Det låter rätt hårt och länge, eftersom det tar länge att torka säden.

Jag ser inga problem att bo bredvid en åker, självklart är det annat om det är en hel bondgård vi snackar om, men endast fälten är inga problem. Annars så gödslar alla inte sina fält med dynga/urin. Att skörda tre gånger i året torde inte vara så vanligt. Små barn brukar tycka att det är intressant att titta på traktorer, tröskor etc, iaf syrrans barn satt i somras två timmar och studerade en balare =).

• nozpa

Svärföräldrarna bor vid en massa åkrar. Dock inga djur i närheten. Det luktar lite på våren. Då är det stängt som gäller under några dagar. Sedan någon gång under sommaren brukar det gödslas också. Annars har dom aldrig gnällt.

Min granne bodde vid en åker tidigare, alltså kanske 10 år sedan. Hon sa att varje höst när dom skördade så kom det in möss och råttor i huset. Det var fruktansvärt och dom flyttade efter 3 år.

• K grrl

Vårt hus är omgivet av åkermark. Det är vår, men brukas av en bonde, som får mat åt sina djur och i gengäld är det någon som håller marken öppen åt oss. Vi har alltså ingen bondgård som granne.

Vi har gräsåkrar. Vi har bott här i fem år och det gödslades första hösten, och ska plöjas och gödslas i år igen. Gräset slås max två gånger under sommaren, sedan kommer ju traktorn för att bala gräset och därefter för att ta hand om balarna. Det märks inte så mycket alls, faktiskt, trots att ena åkern går förbi vårt sovrumsfönster. 

Sorkar/möss har vi inte märkt av mycket alls och inte alls på grund av skörd. Det kan finnas på gräsmattan på våren, däremot. Den sork som finns hos oss är vattensork och de trivs på åkrar i närheten av vattendrag. Men som sagt, ingenting vi egentligen märkt av annat än på att de stal all vår potatis ett år - vi drog upp tom blast ur marken. Däremot kan det märkas att gräset slås på att vi får en ökning av brems och andra flygfän dagarna efteråt (samma sak när man klipper gräsmattan, för övrigt).

• giggsan

Tack för flera svar redan

Vet inte alls vad som sås på åkern faktiskt, men den är stor så ngt är det i iaf. Ingen bondgård jättenära, så vad gäller ljuden så överlever vi säkerligen, och som sagt spännande för barnen med traktorer etc hehe.

Om lukten endast är ett par dagar per år så låter det ju faktiskt inte som ett problem? Tänkte om det luktade hela somrarna då är det ju inte värt det.

Det dammar ju en del när de kör på åkrarna jag stött på tidigare, undrar om det då blir damm över hela huset.. :P

Men det med möss och sorkar var väl mindre trevligt, frågan är om man märker av dom .... man får väl hoppas att dom inte springer in i huset ;)

• Excentriskan

Bor också vid åkrar och älskar det (utsikten). Här har det aldrig gödslats med ale (urin,gödsel). Tror kanske en vanlig kogödsling på våren, men det luktar inte länge och de brukar försöka anpassa det efter väder (dvs de kör ut det strax före regn så det drar ned i jorden fortare. Ibland kör de ut det på senhösten så det får dra ned i jorden under vinter/våren.

Maskinerna stör mig heller inte. Och möss har jag inte haft problem med. (Dock har jag katt..).

Det enda ni kan kolla upp lite närmre är hur dikningen mot åkern ser ut. Här har jag haft lite problem med tjurig bonde som nästan plöjt igen dikningen så att min mark blivit vattensjuk. Fast nu sist så skördade han 1,5 meter ut från grunddiket så jag undrar om han inte förstått problemet. Så nu är bara problemet att jag inte orkar stå och handdika själv även om jag inte tror han skulle ge sig på att plöja igen det igen.

Förolämpningar är argument som används av folk som har fel
  • Studentpappa

Det är knappast svårare att lära känna folk på landet än i stan. Sett någon som har dörren öppen i en brf? Hiss delar man ju inte gärna..

If you wanna get fit, get crossfit.
  • EnGladPingvin
    Fia 28 skrev 2014-09-17 13:31:33 följande:

Jag antar att ljudet från silosarna som pingvinen snackar om är egentligen från torken. Det låter rätt hårt och länge, eftersom det tar länge att torka säden. 

Som jag har fått förklarat för mig av de som driver gården är det när de fyller på ensilage (dvs vid skörd hela dagarna) samt när de tar ut (vid matning av djuren några gånger per dag) som det låter kraftigt. De har många mjölkkor. Men det verkar inte vara fallet för TS, så det är ju bra.

Kom faktiskt hem idag till en omgivning som stinker kraftigt av gödsel och ser att de håller på nere på åkern. Nu är det ju inte särskilt ofta det inträffar och av någon anledning kan jag nästan tycka det är lite charmigt. Jag är väl knäpp, men det luktar lantligt Ljudet har jag som sagt betydligt större problem med.
  • jenny99

Vi flyttade från storstaden till en mindre by,på landet.Vi stortrivs.Skolan är klart mycket bättre när det gäller allt,som ekonomi,lokalerna,sammanhållningen.Att komma in i samhället är lätt då man hälsas väldigt mycket välkommen av alla.Brevbäraren kom förbi på vår inflyttningsdag och hälsa oss välkomna och lämna post,det var häftigt.Det bästa är lugnet .Vi bor i litet villa område med relativt stora tomter ca 20 hus.Och lite längre bort kommer alla åkrar och hästgårdar och avskilda hus.

• giggsan

tack igen för svar!

Vad gäller att flytta till en mindre by, så tänkte jag väl mest att man kanske är lite mindre anonym där än i en större stad..  men det känns lite som att det mest är en skröna - att alla känner alla i en liten by och att inga ubölingar får komma in hehe.

Egentligen ser jag det inte som en nackdel att flytta till en mindre by, har inga egna erfarenheter men känns som att dottern kan få en lugnare uppväxt där än i en förort till stockholm tex ;)

Verkar som lukten inte är ngn stor sak då egentligen.. ett par dagar då och då överlever man nog hehe.

Men det där med dike måste jag kolla upp... på bilderna ser det ut som det bara är tomt  - åker direkt! Tack för tipset!
Svar på tråden Bo nära en åker och mindre by...