• Anonym (aj)

svider när jag kissar, ej uvi

Jag upptäckte i förra veckan att jag var gravid med vårt andra barn. När jag var gravid med första hade jag problem med att det sved när jag kissade och även efteråt. odlingar gjordes men visade aldrig något. Efter graviditeten försvann det helt. Men nu har det kommit tillbaka trots att jag bara är i vecka 6. Nu gör det ännu mer ont även långt efter att jag har kissat. Var på vc igår. Stickan visade inget men de ska ändå skicka odling. Jag tror inte det kommer att visa något.
    Någon som känner igen det och har tops på vad jag kan göra?

• Svar på tråden svider när jag kissar, ej uvi
  • Tillaan
    Anonym (aj) skrev 2014-09-17 14:01:04 följande:

Jag upptäckte i förra veckan att jag var gravid med vårt andra barn. När jag var gravid med första hade jag problem med att det sved när jag kissade och även efteråt. odlingar gjordes men visade aldrig något. Efter graviditeten försvann det helt. Men nu har det kommit tillbaka trots att jag bara är i vecka 6. Nu gör det ännu mer ont även långt efter att jag har kissat. Var på vc igår. Stickan visade inget men de ska ändå skicka odling. Jag tror inte det kommer att visa något.
    Någon som känner igen det och har tops på vad jag kan göra?

Svamp?
  • Fjärilslarv

svamp,
    blåskatarr,
    infektion i njurarna
    UVI bakterie som inte syns på snabbstickan

• Anonym (aj)

Jag tror inte det är svamp. Testade medicin under förra graviditeten men blev inte bättre. Läkaren tyckte inte heller det såg ut som svamp. Borde inte blåskatarr eller infektion i njurarna synas i urinen?

• Fjärilslarv
    Anonym (aj) skrev 2014-09-17 16:42:31 följande:

Jag tror inte det är svamp. Testade medicin under förra graviditeten men blev inte bättre. Läkaren tyckte inte heller det såg ut som svamp. Borde inte blåskatarr eller infektion i njurarna synas i urinen?

jo på odlingen men inte snabbstickan,
  • Anonym (aj)

Sköterskan ringde för en liten stund sedan. Odlingen visade inget. Läste nu om uretrit, kanske kan vara något sådant?

• Anonym (anonym)

Jag hade likadant under hela min graviditet. Tog prov efter prov och till slut trodde min barnmorska att det var psykiskt! Det kändes verkligen som världens uvi och höll i sig lång tid efter att jag kissat. Försvann någon vecka efter förlossningen. Vet fortfarande inte varför eller vad det beror på.

• Elisebet

Jag känner igen detta. 
    Jag hade detta under å månader 2013, utan att vara gravid. Jag har gjort mängder av utredningar som ingen egentligen visar på någonting. Kan det vara ett hormonellt problem? 
    Eller kan det vara svamp? Jag har läst att svamp kan orsaka dessa problem och även om du åt medicin kanske du åt fel medicin? Finns olika typer av svamp som behandlas olika. 

• Anonym (aj)

Vad skönt att höra att det finns de med liknande erfarenheter. Jag upplever även att jag har lite flytningar från urinröret. Någon som känner igen det? Ringde vårdcentralen igen men de verkar inte komma på något. Fick testa för klamydia men är helt säker på att det kommer vara negativt. Anonym, har du varit gravid på nytt efter dina besvär?

• Anonym (aj)

Besvären har blivit värre. Två odlingar förra veckan visade inget. Någon som har något tips?

• Malinpetronella

Har samma, stickan vvisar inget och ingen lyssnar på mig. Blir så trött på det. Kan ha uppehåll men sen kommer det tillbaka snabbt igen. Är i v 17 nu. Men har det även som ogravid . Tror jag har uretrit kanske.

• Anonym (anonym)

Sent svar...

jag var ju gravid för ca 10 mån sedan och hade dessa besvär. Det har kommit tillbaka igen. Ingen uvi denna gång heller. Jag börjar fundera på om det kan vara klamydia? Men man testas väl i början av graviditeten? Eller är det bara med första barnet man gör klamydiatest?

Hur går det för dig ts? Har du fortfarande besvär?

• Anonym (aj)
    Anonym (anonym) skrev 2014-12-10 23:34:08 följande:

Sent svar...

jag var ju gravid för ca 10 mån sedan och hade dessa besvär. Det har kommit tillbaka igen. Ingen uvi denna gång heller. Jag börjar fundera på om det kan vara klamydia? Men man testas väl i början av graviditeten? Eller är det bara med första barnet man gör klamydiatest?

Hur går det för dig ts? Har du fortfarande besvär?

Hej, jag har testats för klamydia vid båda graviditeter och tror att det är det vanliga.

Jättejobbigt besvär! Mina har verkligen inte minskats och jag har nu hunnit med två, tre negativa odlingar till. Gynekologen ser heller inga avvikelser. Har du varit hos gynekolog eller urolog?
  • Anonym (anonym)

Åh jobbigt! Det var ju hundra ggr jobbigare under graviditeten eftersom man kissar så ofta då...

Nej jag ska boka tid hos någon gynekolog snart tänkte jag. Har du varit där? Det känns typ som att det har "skavt" inuti urinröret eller som att det är sårigt...

jag läste om uretrit men jag har varken molvärk eller trängningar, förutom under graviditeten då.

• sparrisss

Jag har haft lättare urinvägsinfektioner sen tonåren, och ofta så har inte läkaren hittat något och bara skickat hem mig.

Nu är jag i USA och är gravid och fick ont direkt i början, så jag gick till en läkare här.. de hittade inget med sa istället att jag antagligen har http://www.sahlgrenska.se/sv/SU/Vardutbud/Urologi/Diagnoser-och-sjukdomstillstand/Interstitiell-cystit/

Det här är en diagnos jag aldrig har hört om i Sverige av svenska läkare och det känns så himla inkompetent.

Det är ett kroniskt tillstånd som oftast inte är farligt, det man får göra är att undvika vissa former av mat/dryck (ibland testa sig fram vad som funkar, apelsinjuice och kaffe brukar förvärra läget för de flesta) och testa att "hålla inne kisset" längre än man brukar för att stretcha ut blåsan.. japp, det är helt enkelt en luddig diagnos precis som tex IBS och som man får lära sig att leva med och hitta själv vad som hjälper.

Svar på tråden svider när jag kissar, ej uvi