• mamma 86

Halsfluss eller inte? Så orolig

Jag är riktigt orolig för min 6 åring. Det är dag 6 med hög feber och det blir inte bättre. Hon har ont i halsen, vita beläggningar och svullna lymfkörtlar. Halsproblem visade inget och då skickades det odling som inte heller visade nått. Hon har haft lite ont i magen några av dagarna. Nu fick hon Kåvepenin iaf men jag vet inte... Läste att detta kan vara första symtomet på AML! Någon vars barn haft halsfluss trots negativ odling? Hon vill bara sova.

• Svar på tråden Halsfluss eller inte? Så orolig
  • Dr to be

Halsflussprovet påvisar bara bakterier av Streptokocker typ A. Det finns andra typer av streptokocker och andra som kan ge halsinfektion. Men samtidigt borde det ha fångats upp på odling...

Hur har din dotter mått innan hon blev sjuk? Troligtvis bara en kraftig virusinfektion. Tog de andra prover på vc?

• mamma 86

Jo odlingen borde ju fångat upp dessa då :( jag tyckte hon mådde bra innan. Jag blir så orolig pga att febern inte ger med sig och hon vill inte äta något alls. Hon har redan magrat. Inga andra prover togs

• mamma 86

Såg nu att hon har små röda prickar i gommen. De är blodröda.

• Frida g

Körtelfeber kanske?! Tog de crp? Be de ta prov på körtelfeber!

• maribel

Om inte strep prov samt odling visar är det inte streptokocker. Röda utslag i gom låter mer som virusprickar. När togs streptest? Var det i början? Ibland syns inte streptokocker första dagen av infektionen. Mina barn har haft streptokocker massor av gånger och det har alltid synts på snabbtest. Min dotter har haft feber i våras i 11 dagar och halsont, togs neg streptest två ggr och det var bara en virus. Kan det vara körtelfeber?

• Flickan och kråkan

Förstår att du oroar dig men säkert en kraftig virus infektion. Jag är "halsbarn". Fick halsfluss någon bara nämnde ordet som barn och alla förkylningar satte sig på halsen och gör så än. Allra sjukast blev jag av virusinfektioner - beläggning brukar vara ett teckan på virus. Hög feber brukar också vara virustecken.

• mamma 86

Streptest togs dag 2 efter att febern kom och 1 dag efter att halsont började.

Frida g skrev 2014-09-17 22:06:11 följande:

Körtelfeber kanske?! Tog de crp? Be de ta prov på körtelfeber!

Jag tog upp körtelfeber men han sa att han var tveksam till det pga hennes ålder. Att om man har det då brukar det inte märkas heller.

Nu är det dag 2 med Kåvepenin. Man kan ju ha sån otur att både ha halsfluss och virus. Han sa att hon ska vara bättre till imorgon annars ska jag ringa. Men hur gör man om halsen är bättre men febern kvarstår?
  • mamma 86

Inget crp har tagits. Läkaren frågade om hon haft ont i magen (vilket hon har) men gav ingen förklaring på varför han frågade.

• Kontra

Då togs nog testet för tidigt. Till mig sa de att det visar först efter tre dagar, innan det var det ingen ide att ta testet.

• mamma 86
    Kontra skrev 2014-09-18 08:32:02 följande:

Då togs nog testet för tidigt. Till mig sa de att det visar först efter tre dagar, innan det var det ingen ide att ta testet.

Gällde det även om en odling gjordes? För den visade inte heller nått
Svar på tråden Halsfluss eller inte? Så orolig