• Flilow

Timanställd, nekad ledighet - rätt eller fel??

Jag är timanställd sedan några år tillbaka, har semesterersättning varje månad. Frågade min chef om ledighet mellan 23-30 december. Först verkade det som att det skulle gå och lösa men sedan kom chefen och att det inte går för då gör han skillnad på mig och de andra i personalen. Tidigare år har två andra timanställda fått ledigt, den ena mellan 23-28 december och den andra in i januari. Jag är absolut inte ute efter någon betald semester eftersom jag inte har rätt till det, jag är bara ute efter att inte vara schemalagd dessa datum. Får min chef verkligen göra såhär? Försökte få hjälp av facket men de var inte till mycket hjälp... Jag mår alltid dåligt över julen, mina föräldrar dog 2003 och 2007, min högsta dröm innan jag och min sambo börjar planera barn är att bara få rymma julen och göra något bara vi två. 

Tacksam för er hjälp!!! 

• Svar på tråden Timanställd, nekad ledighet - rätt eller fel??
  • Tow2Mater

"De andra i personalen" kanske begärt foräldraledigt och har då foreträde enligt lag.

• KaSaM

Är du anställd som timvikarie utan något fast schema har du full rätt att tacka nej till arbete, dvs arbetsgivaren har ingen rätt att kräva av dig att du ska arbeta dessa dagar. Arbetsgivaren kan fråga men som sagt - har du inget schema planerat så är det bara att säga nej till erbjudet arbete.

• Flilow
    Tow2Mater skrev 2014-09-17 20:17:48 följande:

"De andra i personalen" kanske begärt foräldraledigt och har då foreträde enligt lag.

Nej, ingen av de har barn.
  • Flilow
    Tablettask skrev 2014-09-17 20:18:54 följande:

Har du fått schema för december redan nu?

Nej, bara fram till sista oktober
  • Tablettask
    Flilow skrev 2014-09-17 20:29:11 följande:
    Nej, bara fram till sista oktober
    Då så, då meddelar du bara att de inte kan sätta upp dig på arbete 23-28 december. Gör det skriftligen och be chefen kvittera det. 
  • Flilow
    KaSaM skrev 2014-09-17 20:24:06 följande:

Är du anställd som timvikarie utan något fast schema har du full rätt att tacka nej till arbete, dvs arbetsgivaren har ingen rätt att kräva av dig att du ska arbeta dessa dagar. Arbetsgivaren kan fråga men som sagt - har du inget schema planerat så är det bara att säga nej till erbjudet arbete.

Får schema månad till månad
  • KaSaM

Beror också på om du har månadslön eller ren timlön, är du tillsvidareanställd så brukar det vara så att man måste söka ledigt och få detta beviljat på förhand av arbetsgivaren.

• Flilow
    KaSaM skrev 2014-09-17 20:30:50 följande:

Beror också på om du har månadslön eller ren timlön, är du tillsvidareanställd så brukar det vara så att man måste söka ledigt och få detta beviljat på förhand av arbetsgivaren.

Jag har timlön
  • jenny99

Men eftersom du inte har vikariat året ut så säger du till att om du förlängs så kan du inte dessa datum.Jag gick på vikariat förut med,ena timlön och andra månadslön.Oavsett vilket är det alltid ett slutdatum tex 31 november,innan du förlängs gör du bara klart att dessa datum kan du inte.Har jag fått göra flera gånger och det är inget konstigt alls.

Svar på tråden Timanställd, nekad ledighet - rätt eller fel??