• Malmos

Visum - USA (texas), någon som vet?

hej hej. lite hjälp vore kul, om någon har svar...
    ska till texas i höst, men vet inte riktigt hur det funkar med visum.
    vet att jag som "besökare" får stanna 90 dagar.
    men om man skulle vilja jobba eller plugga..?
    hur gör man - tar det lång tid - kostar - etc etc.

försökt maila o ringa till am. ambassaden hela dagen, men dom jäklarna sitter nog bara o tittar på telefonerna o skrattar, för inte svarade dom i alla fall...

men tänkte att det säkert finns någon här som vet..?

• Svar på tråden Visum - USA (texas), någon som vet?
  • Salt Groda

Om du ska jobba måste du söka ett arbetsvisum. För att kunna söka det måste du först ha ett jobb. Studentvisum är nog samma, att du måste ha kommit in på en skola för att kunna söka. Det kostar inte så mycket att söka visum, men det kan vara lite segt och tidskrävande (lite beroende på vad för sort du ska ha).

• AHöst

Om du ska plugga sa ansoker man om ett F1 visum genom skolan. Om du ska jobba sa ansoker du om ett visum genom arbetsgivaren som da maste sponsra dig och man gar igenom en process dar man ska visa varfor du precis ska ha jobbet och inte en amerikan. Men det brukar ordna sig sa lange arbetsgivaren sponsrar. Det vanligaste ar val ett HB1 visum tror jag det heter. Sedan finns det ocksa ett O1 som ar ett artist visa.

Det tar olika lang tid och kostar olika mycket beroende pa var du soker. Sedan finns ju valet ocksa att anvanda sig av advokat eller inte.

Fraga garna om du har nagra fragor, kanske finns fler ocksa som kan lite mer detaljer an jag.

• rasajj

Jobba ar i stort sett omojligt savida det inte ar sa att du ar gift med amerikan eller har familj som ar medborgare som kan sponsra greencard. Eller att du mot formodan hittar nagot foretag som kan overtyga immigrationen om att du ar den enda i varlden som kan utfora just det jobbet. Plugga, da maste du soka och komma in pa skolan forst. Sedan soker du visum. Skolan kan hjalpa dig med att hitta ratt visum. Med studentvisum brukar man fa jobba pa skolomradet. kanske som cafeteriapersonal eller i skolans bokhandel.
    besok utan visa alls galler i tre manader. men de blir fundersamma i tullen om du inte kjan visa att du kan forsorga dig utan jobb de tre manaderna. Dvs det hjalper om du bor hos vanner eller familj hellre an hotel... Du maste uppge adress du kommer att befinna dig pa under vistelsen, i tullen.
    Lycka till.

• Salt Groda

Det är inte omöjligt att jobba här! Men det är ett jäkla trixande att få visumet. Om man söker HB1 visa underlättar det om du har universitetsutbildning samt många års arbetslivserfarenhet inom branschen. Det är svårt att få om du inte är utbildad.
    O1 visa är som sagt ett artist visa, men man behöver inte ha utbildning. Däremot måste du bevisa att du i princip är bäst i världen på det du gör! Min man har ett O1 visa, och han var tvungen att ha en hel lunta med intyg och referenser. Jag har ett O3 visa, som är ett spouse visa. Jag får inte jobba, men gör det ändå...

• Malmos

hihi. tack så mycket. är inte helt på det klara med hur jag ska göra än, men bra mkt klokare än nyss.
    har inga fler frågor i skrivande stund.. men dom kommer garanterat....

• rasajj

jo, det ar klart att du kan komma hit och jobba olagligt. Dvs svart. men det ar valdigt riskabelt och inget jag rekomenderar.

Svar på tråden Visum - USA (texas), någon som vet?