• Anonym (ta körkort snabbt)

Bara köra på körskola, kostnad och tid? tack

Har bestämt mig för att ta körkort men tycker det är såå svårt att veta hur mycket det kommer kosta. Är det någon idé att ta en intensivkurs i en mindre ort eller gör jag mig en otjänst? Bor i Uppsala och här kostar lektionerna en del.
    Vill helst ha det så fort som möjligt!!
    Skriver anonymt för vill att det ska komma som en överraskning för de som inte tror på mig ( de som hänger här ).

• Svar på tråden Bara köra på körskola, kostnad och tid? tack
  • Nyfiken gul

hur lång tid det tar beror väl på hur duktig du är och hur mycket du tar emot undervisningen.  

Jag tog mitt körkort för 5 år sedan och det tog mig ca 4 månader.  Tog 25 körlektioner allt som allt.  När pengarna tog slut var jag modig nog och bokade skrivning och uppkörning själv och klarade mig.  (kvar enligt planen och schemat var fickparkering, parkering och backa) 

Det kostade mig 18.000 kr

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Anonym (Qwe)

Tog mitt i Säffle på en intensivskola år 2000.

Kostnad inkl. tågresor Gbg-Säffle x4, boende, lämp, körpaket (teori+10 körlektioner) = ca 8000 kr. Skrev in mig på körskolan 3 januari, hade körkortet den 2 feb. Skrev teorin i Göteborg och körde upp i Säffle...

Är van vid studier och har skumläst någon teoribok, just den biten skrämmer mig inte men svårt att veta om man är lättlärd när det kommer till bilkörningen. Brukar ha lätt för att ta in nya färdigheter men när det kommer till det här har jag ingen aning.

Nyfiken gul skrev 2014-09-17 23:15:33 följande:

hur lång tid det tar beror väl på hur duktig du är och hur mycket du tar emot undervisningen.  

Jag tog mitt körkort för 5 år sedan och det tog mig ca 4 månader.  Tog 25 körlektioner allt som allt.  När pengarna tog slut var jag modig nog och bokade skrivning och uppkörning själv och klarade mig.  (kvar enligt planen och schemat var fickparkering, parkering och backa) 

Det kostade mig 18.000 kr

Det var ju ingen farlig summa alls!

Vilken stad körde du i? Körde du många dubbellektioner?

Är mest rädd för att bli mjölkad på pengar när jag kört mina 25-30 lektioner...
    Anonym (Qwe) skrev 2014-09-17 23:25:17 följande:

Tog mitt i Säffle på en intensivskola år 2000.

Kostnad inkl. tågresor Gbg-Säffle x4, boende, lämp, körpaket (teori+10 körlektioner) = ca 8000 kr. Skrev in mig på körskolan 3 januari, hade körkortet den 2 feb. Skrev teorin i Göteborg och körde upp i Säffle...

Och du hade inte kört något alls innan? Coolt!

Priserna har nog gått upp en del sen du tog körkortet men hur visste du att intensivkurs var rätt väg att gå
  • Dududu

Intensivkurs kan absolut va bra, om tiden är primärt!
    Jag körde iaf så mkt som möjligt privat, för att sedan ta en körlektion där jag fick höra av en skollärare vad som borde rättas till. Tränade in sakerna han sa, tog yttligare en lektion, för att sedan köra upp. Blev relativt billigt, inte över 5k totalt.

Om du e rädd för o kugga på körprovet (tidsförödande bl.a) -> kör upp i typ...Sollefteå eller nått samhälle utan rondeller eller mötande trafik ;)

Dududu skrev 2014-09-17 23:57:59 följande:

Intensivkurs kan absolut va bra, om tiden är primärt!

Jag körde iaf så mkt som möjligt privat, för att sedan ta en körlektion där jag fick höra av en skollärare vad som borde rättas till. Tränade in sakerna han sa, tog yttligare en lektion, för att sedan köra upp. Blev relativt billigt, inte över 5k totalt.

Om du e rädd för o kugga på körprovet (tidsförödande bl.a) -> kör upp i typ...Sollefteå eller nått samhälle utan rondeller eller mötande trafik ;)

Hade tänkt mig något liknande upplägg men ingen orkar/vill ställa upp och övningsköra rutinmässigt med mig. Så nu måste jag fixa det på egen hand. Det är mest svårt att veta på ett ungefär vad allt kommer landa på. Men några 5000:- blir det nog inte för min del.

Men har inte tänkt på att man kan välja bara uppkörninen på en mindre ort..
  • Anonym (My)

Ska du kära i Uppsala (galen trafik med livsfarliga cyklister!) så tycker inte jag att du ska köra upp på en liten ord. Klarar du inte uppkörningen i Uppsala är du ju inte redo att köra där helt enkelt.

Anonym (My) skrev 2014-09-18 00:15:23 följande:

Ska du kära i Uppsala (galen trafik med livsfarliga cyklister!) så tycker inte jag att du ska köra upp på en liten ord. Klarar du inte uppkörningen i Uppsala är du ju inte redo att köra där helt enkelt.

Det låter på många som Uppsala är en "svår" stad och dyr att övningsköra i.
  • Anonym (ey)

Äsch man måste tänka taktiskt, jag tycker absolut att ts ska köra upp på en liten ort. Man betalar trots allt sitt körkort själv.

Ett annat bra tips som jag gjorde när jag tog körkort var att när körskolan sa att jag behövde fler lektioner efter att jag hade tagit dom vi hade kommit överens om i början så bytte jag körskola och tog några lektioner till. För om en körskola inte klarar av att lära mig köra bil på x antal lektioner så tvivlar jag på att dom klarar det på x plus några till. Då är det bättre att byta och inte låta sig bli mjölkad.

Vet inte varför inlägget citerades 2 ggr, dock inte med flit.

Anonym (ey) skrev 2014-09-18 00:24:51 följande:

Äsch man måste tänka taktiskt, jag tycker absolut att ts ska köra upp på en liten ort. Man betalar trots allt sitt körkort själv.

Ett annat bra tips som jag gjorde när jag tog körkort var att när körskolan sa att jag behövde fler lektioner efter att jag hade tagit dom vi hade kommit överens om i början så bytte jag körskola och tog några lektioner till. För om en körskola inte klarar av att lära mig köra bil på x antal lektioner så tvivlar jag på att dom klarar det på x plus några till. Då är det bättre att byta och inte låta sig bli mjölkad.

Smart att byta körskola, det tipset tar jag, tack snälla!
Svar på tråden Bara köra på körskola, kostnad och tid? tack