• kimpim333

Hjälp!Är du beteendevetare?Eller hjälp mig hitta rätt kurser snälla!

Jag vill studera till beteendevetare med syftet att arbeta som biståndshandläggare efter avslutad utbildning.Detta vill jag göra genom att sätta ihop min examen med distanskurser.Jag har förstått att 90 hp skall vara i samma område, sociologi, pedagogik eller psykologi. Men sociologi kurser hittar jag inte på samma sätt som med de andra ämnena.Dom heter pedagogik a och b osv. Är socialt arbete 30 hp samma sak som att läsa en a kurs i sociologi?Är socialt arbete samma sak som sociologi? Kan jag plocka ihop 7,5 kurser om alla är inom sociologi till 90 hp?Om jag vill ta 90 hp inom sociologi på distanskurser, går det ens när det inte finns sociologi a, b osv?

Så tacksam om någon kan hjälpa mig reda ut detta

• Svar på tråden Hjälp!Är du beteendevetare?Eller hjälp mig hitta rätt kurser snälla!
  • solskenskaka

Det går men du måste kolla vilket ämne kursen tillhör och inte gå på vad kursen heter. Plus att du måste vara noga med vilken nivå de ges på. Pedagogik a, b, c osv anger kursens nivå och för att ta ut en examen behöver du rätt antal poäng på varje nivå.... Jag hade försökt boka en telefontid med en studievägledare vid det lärosäte som har flest av de kurser som intresserar dig och kollat upp det noga innan. Lycka till med studierna!

• sassaa

Hej! Jag pluggar till beteendevetare på 100 % distans med pedagogik som inriktning. Som talare innan sade, du MÅSTE läsa t ex sociologi A+B+C för att kunna ta en examen, inte bara några 7,5 här o var. Och nej, sociologi är INTE samma sak som socialt arbete, de är väldigt olika varann. Men jag har själv kollat, och sociologi finns som A+B+C på distans, så kolla vidare!

För att svara på din önskan om att arbeta som biståndshandläggare så är det ofta socionomer som gör det, för att de läst lagstiftning. Men det kan även du göra, det är viktigt om du vill arbeta med det. Då menar jag socialrätt, det finns på flera ställen som distanskurs. På Malmö högskola kan man läsa Handikapprätt 15 hp på 100 % distans som mest innefattar LSS, LASS, SoL, DL osv. Kanske den lockar? Det är extremt viktigt att inrikta sig som beteendevetare. Läser du bara typ pedagogik, lite psykologi och statsvetenskap har du ingen speciell inriktning. Men jag själv som vill jobba inom LSS (funktionshinderomsorg) läser vuxenpedagogik, handikapprätt, arbetsliv och sysselsättning osv. 

Har du några fler frågor/undringar? :)

• kimpim333

Hej och tack snälla för din hjälp.
    Jag har letat på anmälan.se hur många gånger som helst men hittar inte sociologi a, b osv. Kanske bara ges på höst terminen då? Jag har läst pedagogik A redan så kanske borde det bästa valet att fortsätta med Pedagogik B osv men jag tror jag skulle tycka att sociologi skulle vara roligare. Men jag vet ju inte såklart.

Jag tänkte använda mina 90 övriga poäng till att inrikta mig på både äldrevård och socialrätt men kanske lite personal kurser också.

Hur tycker du att fortsättningskurserna i pedagogik var?

• sassaa

När du ändå gjort pedagogik A så innebär det mindre arbete att fortsätta med B + C. Jag läste sociologi i våras och det var INGEN hit för mig. Det var väldigt mycket gemensamt med pedagogiken som t ex genus osv. Jag tycker sociologin är mindre användbar i verkligheten... man läste mycket om teorier inom samhället men pedagogiken kan man implementera bättre i ett framtida jobb, känns det som. Jag älskar pedagogik, så dessa uppfattningar är ju högst personliga :D 

Men angående sociologi C så har jag för mig att man kan läsa den på distans via Kristianstad på höstterminen, kolla upp det!

Fortsättningskurserna inom pedagogiken var inte svårare, utan inriktade sig på andra saker. Det var väldigt bra kurser, det handlar mycket om det nya pedagogiska paradigmet som präglar all nutida undervisning och lärandeprocesser. Jag valde också att (via Mittuniversitetet) skippa B-uppsatsen och läsa en ledarskapskurs som handlade om interkulturellt ledarskap - väldigt nyttigt!! 

Vilka kurser har du tänkt att du vill gå för att få jobb som biståndshandläggare? Är det en handläggare som fokuserar på äldre? (jag är smått ovetandes om det). 

• kimpim333

Hej

Jaha ok, jag tyckte pedagogiken var så mycket forsknings studier och sånt, men det kanske det är på alla ämnen på universitetet. Jag va lite rädd att de skulle bli extremt mycket svårare men de kanske blir andra grenar som du säger.Jag läste pedagogik a på Umeå universitet, läste du också där?

Min plan är väl att isf fortsätta med pedagogik B nu till våren om jag kommer in, jag kom in förra terminen men valde att inte plugga då.Efter det är det? B uppsats? Kan man skippa det och läsa ledarskap som du? Jag är ju helt ny i dessa kretsar, har bara 33 hp hehe

Jag tänkte utöver mina 90 hp ped studera lite socialrätt, äldrevård typ åldras med värdighet och lite ledarskap och organisation, men tänkte nog koncentrera mig på pedagogiken först och ta resterande blandade 90 hp efter det.

Kanske kan man ta någon 7,5 medans man läser ped B nu. Jag vet inte hur mycket tid det kommer ta, har två småbarn också. Ja biståndshandläggare sitter i kommunen och avgör hur mycket hjälp tex en vårdtagare skall beviljas

• sassaa

Ja, jag läste A + B via Umeå, då kan du läsa Ledarskaps-kursen istället för uppsatsen. När jag läste den kursen var även jag ny inom universitetsvärlden, hade inte läst någonting annat. Nä, pedagogik B är inte svårare, bara andra ämnen, typ. 

Det gör du rätt i, att först fokusera på att få A+B+C för att få ut en examen, och läsa de "roliga" kurserna efter - så har jag gjort! Och det är jag extremt nöjd över. Jag har inte de bästa betygen så jag slipper nu tänka på om jag kommer komma in på de viktiga kurserna eller inte, för att nu är de avklarade *pust*!

Läser du på 100 %? Jag har inga barn själv, så vet inte hur mycket tid det tar (eller om du har dagis?) men jag har själv läst på 125 %, alltså en 30 hp + en 7,5 hp kurs. Det gick jättebra, men det kan bli lite mycket när alla tentor kommer samtidigt i slutet, men det funkar!

Svar på tråden Hjälp!Är du beteendevetare?Eller hjälp mig hitta rätt kurser snälla!