• Flickis

Fick du missfall efter ett fostervattenprov?

Berätta gärna även hur provet gick till. Hur många stick som behövdes och om ni fick veta det ni ville veta genom provet.

Jag ska göra mitt fostervattenprov på Uppsala akademiska så om någon har erfarenhet eller hört något om dem vad fostervattenprov så berätta gärna!

Mamma till tre
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Fick du missfall efter ett fostervattenprov?
  • J Hanna

Jag har gjort ett fostervattensprov i v 20. Det var en stor nål som stacks in i magen men gjorde inte särskilt ont. Gick snabbt och enkelt, ett enda stick. Och jag fick inte missfall. Testet visade det vi ville se.

• Flickan och kråkan

Jag har gjort fostervattensprov två gånger. Andra gången behövde läkaren sticka två gånger. En av deras (Östra - Göteborg) mest rutinerade och kunnigaste läkare träffade oturligt nog en nerv så fick sticka om. Inte kul. Gick bra båda gångerna. 

• Honungsblomman

"Risken för missfall ligger mellan 1 på 100 till 1 på 200, det vill säga mellan 0,5 till 1 %. Risken är bara aningen högre än den normala risken för att få missfall, utan att ha genomgått fostervattensprov, vid den här tidpunkten i graviditeten. Risken kan dock vara lite högre under vissa omständigheter. Till exempel om kvinnan tidigare haft blödning, om AFP-nivån är hög eller om kvinnan tidigare genomgått ett flertal missfall eller aborter. Det finns också en liten risk för infektion. Även fostervattnat kan infekteras men det är extremt sällsynt. Färre än 1 på 1000 drabbas av det. En infektion i fostervattnet leder oftast till missfall."

barntotal.se/fosterdiagnostik/fostervattenprov

Man bör dock inte göra ett fostervattenprov innan vecka 14.

• Flickan och kråkan
    Honungsblomman skrev 2014-09-20 01:20:20 följande:

"Risken för missfall ligger mellan 1 på 100 till 1 på 200, det vill säga mellan 0,5 till 1 %. Risken är bara aningen högre än den normala risken för att få missfall, utan att ha genomgått fostervattensprov, vid den här tidpunkten i graviditeten. Risken kan dock vara lite högre under vissa omständigheter. Till exempel om kvinnan tidigare haft blödning, om AFP-nivån är hög eller om kvinnan tidigare genomgått ett flertal missfall eller aborter. Det finns också en liten risk för infektion. Även fostervattnat kan infekteras men det är extremt sällsynt. Färre än 1 på 1000 drabbas av det. En infektion i fostervattnet leder oftast till missfall."

barntotal.se/fosterdiagnostik/fostervattenprov

Man bör dock inte göra ett fostervattenprov innan vecka 14.

Risken är lägre än så. Ny forskning visar att den ligger på runt 1/800. I Sverige måste man gått 15 fulla veckor.
  • Johanna1988

Jag gjorde moderkaksprov. Läkaren stack bara in nålen en gång. Gjorde inte ont. Fick INTE missfall och har nu en frisk bebis :)

• MrsJon

[quote=74027485][quote-nick]Flickan och kråkan skrev 2014-09-20 05:57:55 följande:[/quote-nick]

Risken är lägre än så. Ny forskning visar att den ligger på runt 1/800. I Sverige måste man gått 15 fulla veckor.

[/

Är det så??

För att vi har förlängt gränsen till 15+0 ?

Det låter ju så mycket bättre än 1/100

Jag är hur nojjig som helst att jag ska råka ta livet av en frisk bebis på måndag!!!

• MrsJon
    Flickan och kråkan skrev 2014-09-20 05:57:55 följande:

[/

Är det så??

För att vi har förlängt gränsen till 15+0 ?

Det låter ju så mycket bättre än 1/100

Jag är hur nojjig som helst att jag ska råka ta livet av en frisk bebis på måndag!!!

[quote=74027485][quote-nick]Flickan och kråkan skrev 2014-09-20 05:57:55 följande:[/quote-nick]

Svar på tråden Fick du missfall efter ett fostervattenprov?