• Anonym (vab)

Halvt sjukskriven och vab

Hej, Jag är tyvärr 50% sjukskriven och jag undrar hur jag gör om mitt barn är sjukt och jag måste stanna hemma hela dagen? Vabbar man halva dagen och hur fyller man i då?

• Svar på tråden Halvt sjukskriven och vab
  • Försäkringskassan

Hej!
    Om du kan ta hand om barnet trots din sjukdom kan du ansöka om halv tillfällig föräldrapenning i förhållande till de 50% du annars skulle arbeta men istället vårdar barnet på.

Hälsningar
    Karin, handläggare

• Anonym (vab)

Tack! En fråga till, om jag själv är sjuk hur fungerar det då? Sjukanmäler man sig till jobbet som vanligt fast bara för halva dagen? Utan att behöva läkarintyg, eller måste man ha läkarintyg från första dagen då? Och hur är det med karensdagen?

• Försäkringskassan

Hej!

Om du har en halv sjukskrivning och blir helt sjuk så anmäler du det till Försäkringskassan. Det enklaste sättet att göra det på är att logga in med hjälp av bank-id på Mina sidor www.forsakringskassan.
    Eftersom det är samma sjukperiod och att du endast ändrar omfattning så blir det ingen ny karensdag.
    Om du fortfarande är helt sjuk efter sju dagar så måste du ha ett läkarintyg på 100 % arbetsoförmåga.

Hälsningar
    Sigrid, handläggare

Svar på tråden Halvt sjukskriven och vab