• Anonym (ts)

Ni hemmaföräldrar som är emot förskolor, ser hit!

Vi hade planerat stanna hemma så länge som möjligt med vår dotter som är 10 månader nu. Minst 3 år hade vi tänkt. 

Men nu har jag börjat tänka om pga jag har märkt hon fullständigt älskar leka med andra barn. Hela hon lyser upp och skrattar konstant när hon är på öppna förskolan.

Hon verkar väldigt social och framåt. Att inte träffa andra barn varje dag kanske bli för tråkig för henne även om hon får mer trygghet hemma. 

Jag tycker fortfarande illa om förskolor pga för stora grupper. Men vad tror ni om några timmar hos dagmamma varje dag?

• Svar på tråden Ni hemmaföräldrar som är emot förskolor, ser hit!
  • Anonym (Enkelt val)

Kan du vara hemma med ditt barn ända tills hon  fyller 3, var hemma. Det är den största och finaste present du kan ge ditt barn.

Var inte orolig att hon kommer att missa något om hon är hemma.  Hon kommer hinna att få många, tyvärr antagligen allt för många dagar när hon kan leka hela dagarna med kompisar på dagis eller dagmamma ensam utan mamma eller pappa. Dagar som hon inte alltid tycker är lika kul. Dagar när hon är ledsen och längtar efter mammas eller pappas trygghet men som hon ändå måste "genomlida" för ni har inget annat val. Kan ni vänta med att "ge" henne det, gör det.

Det är stor skillnad på att tycka det är lattjolajbans med andra barn på öppna förskolan mot att vara dagis eller dagmamma. På öppna förskolan är hon trygg för att DU är med. På dagis / hos dagmamma är hon ensam utan er. 

För barn under 3 år är tryggheten med föräldrarna viktigast. Måhända att det blir tråkigt en och annan dag när det vardagliga måste göras, men det är inte hela världen. Lite tråkigt är inte farligt. Lite tråkigt sätter inga spår under uppväxten.  

Om du tvekar på hur du ska göra, så är mitt tips att spendera en morgon på förskolan och se på barnen som lämnas när mamma och pappa ska i väg och jobba. Det är få som glatt skuttar in. De allra flesta vill krypa tillbaka in i förälderns famn och följa med ut igen.

• IsDimma
    Anonym (Enkelt val) skrev 2014-09-18 17:56:41 följande:

Kan du vara hemma med ditt barn ända tills hon  fyller 3, var hemma. Det är den största och finaste present du kan ge ditt barn.

Var inte orolig att hon kommer att missa något om hon är hemma.  Hon kommer hinna att få många, tyvärr antagligen allt för många dagar när hon kan leka hela dagarna med kompisar på dagis eller dagmamma ensam utan mamma eller pappa. Dagar som hon inte alltid tycker är lika kul. Dagar när hon är ledsen och längtar efter mammas eller pappas trygghet men som hon ändå måste "genomlida" för ni har inget annat val. Kan ni vänta med att "ge" henne det, gör det.

Det är stor skillnad på att tycka det är lattjolajbans med andra barn på öppna förskolan mot att vara dagis eller dagmamma. På öppna förskolan är hon trygg för att DU är med. På dagis / hos dagmamma är hon ensam utan er. 

För barn under 3 år är tryggheten med föräldrarna viktigast. Måhända att det blir tråkigt en och annan dag när det vardagliga måste göras, men det är inte hela världen. Lite tråkigt är inte farligt. Lite tråkigt sätter inga spår under uppväxten.  

Om du tvekar på hur du ska göra, så är mitt tips att spendera en morgon på förskolan och se på barnen som lämnas när mamma och pappa ska i väg och jobba. Det är få som glatt skuttar in. De allra flesta vill krypa tillbaka in i förälderns famn och följa med ut igen.

Jag håller med om precis vartenda ord. Jag är iofs inte förälder själv men däremot jobbar jag på förskola med dom allra yngsta. Så små barn har inget eget behov av att vara hos oss. Det är föräldrarna som har behov av att jobba eller söka jobb eller få avlastning när dom har ett yngre syskon hemma.

Var du med gott samvete hemma tills barnet fyller tre
  • Anonym (Enkelt val)
    IsDimma skrev 2014-09-18 18:27:55 följande:
    Jag håller med om precis vartenda ord. Jag är iofs inte förälder själv men däremot jobbar jag på förskola med dom allra yngsta. Så små barn har inget eget behov av att vara hos oss. Det är föräldrarna som har behov av att jobba eller söka jobb eller få avlastning när dom har ett yngre syskon hemma.

Var du med gott samvete hemma tills barnet fyller tre
    Jag är inte heller hemmaföräder, men jag har haft mina barn på förskolan så jag vet problemet med att lämna små barn där, både när det gäller mina egna och andras barn. Med all respekt för er förskollärare, ni gör ett fantastiskt jobb med barnen men små barn mår bäst hemma.  Barn som inte fyllt 3 saknar inte kompisar att leka med. Det dom däremot saknar om dom är på förskolan hela dagen är sin mamma eller pappa. Den tryggheten kan inte ens världens bästa förskollärare kompensera för.

Dom som säger att förskolan är viktig för barnens utveckling i så små åldrar gör det av enda anledning; för att döva sitt eget dåliga samvete.
  • Anonym (ts)

Bra dagmammor, är inte de mycket bättre? sen har jag inte tänkt ha henne där hela dagarna heller, kanske börjar med 15 timmar i vecka. skulle det funka?

Svar på tråden Ni hemmaföräldrar som är emot förskolor, ser hit!