• amandaa

Byta namn?

Jag behöver lite tips och råd här.. Vi har en liten dotter på elva månader, ända sen hon låg i magen hade vi bestämt hennes namn och det kändes bra. Men nu, efter ett tag börjar jag tvivla. Vår dotter heter Charlie, och jag tycker namnet är underbart på en tjej men ändå är det något som säger mig att det inte är helt rätt. Jag tror främst att det är folks reaktioner som stör mig mest och oroar mig för hennes tid i skola osv. Många säger att det är ju ett killnamn eller oj det var ett modernt namn.. Detta tänkte vi såklart på innan hon kom men kände då att det är ingen stor grej. Min man är helnöjd med namnet och vill inte byta säger han. Men jag tänker på detta en hel del..så vad säger ni, vad tycker ni om namnet Charlie på en tjej? Mitt andra alternativ är Ellen. Och ja, jag vet att hon år nästan ett år men hellre byta namn nu än längre fram.

• Svar på tråden Byta namn?
  • fluu

Du måste försöka fundera ut om det är namnet i sig du är osäker på eller om det är folks eventuella korkade kommentarer. Om det är namnet i sig så byt nu och inte sen. Jag skulle inte vilja gå ett helt liv och tänkt "hon skulle hetat så istället".
    Om det är folks kommentarer så försök se förbi det. Charlie är inte ovanligt på svenska flickor. Vår Charlie-trend är faktiskt unik. Så inte kommer det vara något konstigt eller något att bli mobbad för.

Själv gillar jag faktiskt Charlie, men då bara på flickor.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • amandaa

Åh tack för era svar! Så skönt att höra lite kloka tankar

Som ni skriver så är det nog mest folks korkade kommentarer som gör att jag blir osäker känner jag. För namnet i sig älskar jag ju, speciellt på en tjej! När jag tänker efter är det mest äldre tanter och gubbar som reagerat negativt haha och det är klart ovant i den generationen kanske. Och då har tankarna gått till att hur kommer det bli när hon blir äldre osv..men som sagt, namnet älskar jag ju!

Tack igen för att ni tog er tid att svara!

Svar på tråden Byta namn?