• Bältrosen

Bältros eller herpes??

Hej! Någon här inne som erfarenhet av detta? Har precis på små blåsor för tredje gången inom loppet av ca 7 år, på samma ställe. Hade i ca två dagar så himla ont på huden på nästan hela undersidan av armen. Och idag kände att det börjat klia på samma ställe som det kliat på förr. Mycket riktigt. Samma blåsor som de två gånger tidigare.

Är det någon som vet om herpes återkommer på exakt samma ställe? Eller någon som har bältros som känner igen symtom? Området som är rött är som en enkrona ungefär. Lite längre in är blåsorna.

Tack för hjälp!

• Svar på tråden Bältros eller herpes??
  • Tirem
    Bältrosen skrev 2014-09-18 20:43:08 följande:

Hej! Någon här inne som erfarenhet av detta? Har precis på små blåsor för tredje gången inom loppet av ca 7 år, på samma ställe. Hade i ca två dagar så himla ont på huden på nästan hela undersidan av armen. Och idag kände att det börjat klia på samma ställe som det kliat på förr. Mycket riktigt. Samma blåsor som de två gånger tidigare.

Är det någon som vet om herpes återkommer på exakt samma ställe? Eller någon som har bältros som känner igen symtom? Området som är rött är som en enkrona ungefär. Lite längre in är blåsorna.

Tack för hjälp!

Bältros ger väl inte blåser på armen, snarare magen-ryggen?

Jag har haft bältros och jag fick ett 20 cm brett bälte på höger sida mage och rygg. Smärtan i "huden" är fruktansvärd och jag hade blåsor i 6 månader trots medicinering.
  • StevenDiese

Jag vet verkligen inget om sånt här men mollusker kanske? Vild gissning!

• Themis

Ingen aning, men röda eksem på underarmarna kan jag få på fem minuter en helt vanlig dag bara av att ha armen i kontakt med en musmatta i syntet, om det är varmt. Jag är allergiker och har ständigt lättirriterad hud så det är inget konstigt för mig.

Är du allergisk mot något? Har du testat receptfritt antihistamin mot detta?

If it is important to you, you will find a way. If not, you'll find an excuse. /unknown
  • LillMymlan

Hade exakt likadana utslag i storleken av en femkrona, lite mer, på ländryggen, på ena sidan, fick konstaterat att det var bältros. Det kliade och sved/brände. Utslagen/blåsorna försvann på ca 2 veckor. Var vid tillfället gravid, kan tydligen få det då.

• Bältrosen

Alltså, det smärtade ordentligt och stack I hela armen. För att sedan bryta ut i. Vätskefyllda blåsor. Hade problem med böjväckseksem som liten, och känner inte igen det som det.

Läste om att man kan få bältros på andra delar av kroppen. Men det verkar så diffust, hur mycket det "ska" vara för att det ska va bältros. Har aldrig (vad jag märkt) haft herpes, varken munnen eller könet. Kan man blivit smittad av herpes, men att det bryter ut på kroppen?

• Bältrosen
    LillMymlan skrev 2014-09-18 21:50:09 följande:

Hade exakt likadana utslag i storleken av en femkrona, lite mer, på ländryggen, på ena sidan, fick konstaterat att det var bältros. Det kliade och sved/brände. Utslagen/blåsorna försvann på ca 2 veckor. Var vid tillfället gravid, kan tydligen få det då.

Exakt! Det svider och bränner. Var du tvungen att göra någon behandling? Eller ska man bara låta det va?
  • Valter Isander

Bältros verkar kunna uppträda nästan varsomhelst på kroppen. Även upprepade gå ger.

Jag är med i engelska Facebookgruppen Shingles, där finns mångas erfarenheter. Någon svensk aktiv patientgrupp har jag inte hittat.

• Valter Isander

Snabbt till läkare, om du tror att det är bältros. De ger antivirus medicin, men det är bråttom. Dessutom behandling mot den intensiva smärtan.

Se Facebook gruppen Shingles...(bältros).

800 medlemmar.

• Bältrosen
    Valter Isander skrev 2014-09-18 22:12:18 följande:

Snabbt till läkare, om du tror att det är bältros. De ger antivirus medicin, men det är bråttom. Dessutom behandling mot den intensiva smärtan.

Se Facebook gruppen Shingles...(bältros).

800 medlemmar.

Tack för svar! Se gärna bilden högst upp som jag la till. Det här lilla har kommit idag på dagen. Smärtan i armen har lagt sig lite. Men nu sticker det i det drabbade området.

Oj, ska nog ringa upplysningen. Känns fånigt om det skulle vara herpes.
  • LillMymlan

Mitt var lindrigt, jag fick ingen behandling, hade ju ingen smärta, fick läka ut av sig självt trots att jag var gravid. Man ska väl få behandling inom 72 timmar, tror jag det är, från det att blåsorna syns för första gången för att det ska ge ngn effekt.

Jag trodde först att jag blivit biten av ngt kryp, för det kliade och kliade innan blåsorna dök upp och innan jag tittade, för hur ofta kollar man på ryggen ; )

• Bältrosens

Ringde sjukvårdsupplysningen idag, personen jag pratade med fick det att låta som om jag var döende typ, "du måste in till närmsta närakut omgående".

Fick tid att träffa läkaren, 30 sekunder in i mötet så konstaterade han att det var bältros och att det inte var någon fara. Då kom bittermuttan i mig fram - så du menar att jag har dragit från jobbet + att jag har betalat 200kr för ingenting? Och dessutom att det inte var jag som bad om att få träffa läkaren. Då ändrade han sig snabbt och tyckte att det vore lämpligt med en behandling. Så fick valaciclovir utskrivet( 150kr till alltså). Får se då om det blir bättre. Så summan av K. Bältros kan man få över hela kroppen tydligen. Och smittar människor som ännu inte fått vattkoppor ännu. + att man tydligen inte skulle vistas kring gravida kvinnor. Jag refererade till ditt fall @lillmymlan. Att jag hört gravida kvinnor som fått det. Han hade inga kommentarer på det.

Men tack alla för er tid och svar :)

Svar på tråden Bältros eller herpes??