• Anonym (Hedda)

Skyddad SGI

Jag har haft en tillsvidareanställning på 100% hos min arbetsgivare som nu gått i konkurs. Jag har lönegaranti fram till september och därefter kommer jag ha studiebidrag från CSN. Under juluppehållet tänkte jag ta ut föräldradagar för något av barnen (de är 2,5 år resp 5) och i januari fortsätta med mina studier till slutet av maj. Jag har lite olika funderingar på hur jag kan skydda min SGI eftersom vi funderar på att skaffa ett till barn i slutet av nästa år. Några olika tänkbara scenarier finns och jag undrar hur min SGI kommer påverkas av dem:

1. Jag tar föräldradagar direkt när jag slutat studerat och fortsätter med det fram tills nästa barn (förhoppningsvis) föds.

2. Jag blir arbetslös direkt efter mina studier och anmäler mig hos a-kassan. Baseras min kommande SGI på a-kassans storlek då?

3. Jag får en tillsvidareanställning på 100% hos en annan arbetsgivare men jobbar 75% och fyller på med 25% föräldradagar.

4. Jag får en tillsvidareanställning på 100% och jobbar 100% även om jag bara hinner jobba 4-5 månader. 

Hoppas ni kan ge mig lite rätsida på SGI-djungeln

• Svar på tråden Skyddad SGI
  • Försäkringskassan

Hej!

Om det inte blir något glapp från det att lönegarantin upphör och studiemedel börjar skyddar man kvar sin inkomst av arbete. Lön som man får via statlig lönegaranti kan ligga till grund för en sgi.

Så länge man har full sysselsättning 5 hela dagar/v har man sgi skydd om man är:

-Anmäld som arbetssökande för heltidsarbete.
    -Studerar med studiemedel i någon form (lånedel eller bidragsdelen) för alla studieveckor.
    -Uppbär föräldrapenning 5 dagar/v.
    -Arbetar heltid eller har lönegaranti 

Får man ett nytt arbete på heltid som är stadigvarande eller hinner inte arbeta 100 % i 6 månader ska man ändå meddela oss hur det ser så vi kan göra en bedömning. Det är likaså om du får ett arbete på 100 % men arbetar 75 % och tar ut föräldrapenning 25 %.

Hälsningar

Asta, handläggare

Svar på tråden Skyddad SGI