• Anonym (Juppan)

HJÄLP! Hur lägga upp föräldraledigheten smartast? Här är våra förutsättningar.

Vi vill kunna vara hemma så länge som möjligt med barnet samtidigt som vi vill spara för att kunna köpa hus..
    Inte den enklaste kombon. Vi är dock vana att leva snålt efter vår studietid och har inga fancy vanor. Vi klarar oss på 20 000 kr/månad. Kanske mindre.

Jag, mamman har en sgi på 400 kr /dag.
    Efter min föräldraledighet blir jag arbetslös men jag brukar aldrig ha svårt att få jobb så det fixar sig säkert snabbt.

Min man arbetar som lärare och har en lön på 20 000 efter skatt.
    Vet dock ej hans sgi.

Vi ska ha barn om en månad och jag planerar att vara hemma ca 1 år och 4 månader. Ev kortare.
    Hur många dagar per vecka ska jag ta? :O

Min man kommer antagligen att ta ut en föräldradag i veckan de 30 första veckorna.
    Efter min föräldraledighet kommer han att vara föräldraledig. Då går han isf på ledigheten ungefär i mars. Då han har sommarlovet betalt är det kanske dumt att sedan plocka föräldradagar under sommaren?

Så alla kluriga människor som har koll på detta med föräldrapenning- hur gör vi detta smartast?
    Hur många dagar ska vi plocka, vilken typ av dagar ska vi plocka osv.

• Svar på tråden HJÄLP! Hur lägga upp föräldraledigheten smartast? Här är våra förutsättningar.
  • stormfågel

Jag är lite för lat för att tänka ut det men jag tycker att Försäkringskassans planeringsverktyg är jättebra.

Kolla upp era utgifter och se hur mkt ni behöver få in i månaden (inkl. önskat spar) och gå in på planeringsverktyget och testa er fram. Kolla att kryssa i och se om fyra dagar/vecka räcker, om inte se vad ni får ut om du tar ut fem osv.

Det är ju bara de sjukpenninggrundade dagarna som ger några pengar att tala om så skippa lägsta nivådagarna nu tycker jag. De kan vara bra att ha sen när man behöver vara ledig med baren en studiedag eller om man behöver dryga ut sin ledighet på t.ex. jullovet. Eller om du börjar jobba deltid kan du ha dem till att täcka upp till heltid så att du inte sänker din SGI.

• Anonym (Juppan)
    stormfågel skrev 2014-09-19 10:27:40 följande:

Jag är lite för lat för att tänka ut det men jag tycker att Försäkringskassans planeringsverktyg är jättebra.

Kolla upp era utgifter och se hur mkt ni behöver få in i månaden (inkl. önskat spar) och gå in på planeringsverktyget och testa er fram. Kolla att kryssa i och se om fyra dagar/vecka räcker, om inte se vad ni får ut om du tar ut fem osv.

Det är ju bara de sjukpenninggrundade dagarna som ger några pengar att tala om så skippa lägsta nivådagarna nu tycker jag. De kan vara bra att ha sen när man behöver vara ledig med baren en studiedag eller om man behöver dryga ut sin ledighet på t.ex. jullovet. Eller om du börjar jobba deltid kan du ha dem till att täcka upp till heltid så att du inte sänker din SGI.

Usch det är för många regler och saker att tänka på.. jag blir alldeles vimmelkantig av allting!!

Tack för tipsen. :)
  • Anonym (Måste ta FP under ferie)

Tänk på att pga att lärare inte utför något arbete under ferier/lov måste lärare ta ut fp under dessa för att skydda sgi efter barnet fyller 1 år (under förutsättning att man är föräldraledig, spelar ingen roll att man går i tjänst på papperet). Jag är föräldraledig och börjar arbeta efter jullovet igen. Jag får lön under lovet eftersom jag går i tjänst dagen efter höstterminen slutar. Jag måste ändå ta ut fp under lovet för att skydda sgi eftersom jag inte utför något arbete. Jag tar då ut lägsta-nivådagar.

Däremot får han INTE ta fp på de dagar under lovet som klassas som semesterdagar. Han bör kolla med arbetsgivare och fack vilka dagar som är semester och vilka som är ferie i just hans fall.

• Anonym (Reese)

Några tips;

OM ni tror att ni klarar försörjningen utan att din man tar föräldrapenning på sin lediga dag så kan ni spara dagar. Samt givetvis att han får lägre SGI om han skulle bli sjuk, men det kanske inte gör så mycket?

Från det att barnet fyller ett tills hen skolas in på förskola kan kommunen betala ut vårdnadsbidrag. Finns det i er kommun? Det är på 3000kr skattefritt i de flesta kommuner och kommer med vissa krav gällande hur många dagar man tagit ut ec. Det kan inte kombineras med FP men däremot kan man jobba och få vårdnadsbidrag samtidigt. Det skulle jag kolla upp om jag var du.

Får någon av er utfyllnad av arbetsgivaren under ledigheten? Hur ser de villkoren ut?

F-kassans webtjänst är faktiskt bra om man tar sig tid att "lära känna den"
    Vi gjorde så att vi smackade in 5 dagar i veckan de två första månaderna för att se hur ekonomin gick ihop. Sen sökte jag på nytt månad för månad utifrån våra behov. Vissa månader tog jag 2 dagar per vecka, vissa månader tog jag tre. Deras beräkningsdatum är lite konstiga så man måste göra det regelbundet för att inte missa utbetalningsdatumen men jag tyckte det var rätt enkelt. Plus att det är lätt att ändra från månad till månad.

• Anonym (Juppan)

Tusen tack för era bra tips!

Svar på tråden HJÄLP! Hur lägga upp föräldraledigheten smartast? Här är våra förutsättningar.