• Anonym (Juppan)

HJÄLP! Hur lägga upp föräldraledigheten smartast? Här är våra förutsättningar.

Vi vill kunna vara hemma så länge som möjligt med barnet samtidigt som vi vill spara för att kunna köpa hus..
    Inte den enklaste kombon. Vi är dock vana att leva snålt efter vår studietid och har inga fancy vanor. Vi klarar oss på 20 000 kr/månad. Kanske mindre.

Jag, mamman har en sgi på 400 kr /dag.
    Efter min föräldraledighet blir jag arbetslös men jag brukar aldrig ha svårt att få jobb så det fixar sig säkert snabbt.

Min man arbetar som lärare och har en lön på 20 000 efter skatt.
    Vet dock ej hans sgi.

Vi ska ha barn om en månad och jag planerar att vara hemma ca 1 år och 4 månader. Ev kortare.
    Hur många dagar per vecka ska jag ta? :O

Min man kommer antagligen att ta ut en föräldradag i veckan de 30 första veckorna.
    Efter min föräldraledighet kommer han att vara föräldraledig. Då går han isf på ledigheten ungefär i mars. Då han har sommarlovet betalt är det kanske dumt att sedan plocka föräldradagar under sommaren?

Så alla kluriga människor som har koll på detta med föräldrapenning- hur gör vi detta smartast?
    Hur många dagar ska vi plocka, vilken typ av dagar ska vi plocka osv.

• Svar på tråden HJÄLP! Hur lägga upp föräldraledigheten smartast? Här är våra förutsättningar.
  • stormfågel

Jag är lite för lat för att tänka ut det men jag tycker att Försäkringskassans planeringsverktyg är jättebra.

Kolla upp era utgifter och se hur mkt ni behöver få in i månaden (inkl. önskat spar) och gå in på planeringsverktyget och testa er fram. Kolla att kryssa i och se om fyra dagar/vecka räcker, om inte se vad ni får ut om du tar ut fem osv.