• Anonym (Emma)

Löss! Hur gör jag/vi nu? :-(

Nu sitter det uppe lappar om löss, på förskolan, där de vädjar om att alla ska kolla sina barn.

Jag ska strax åka och köpa en luskam och funderar på hur man luskammar mest effektivt?

Om det skulle visa sig att vi drabbats köper vi medel på Apoteket, kammar varje dag och gör om behandlingen efter en vecka (har jag googlat mig till) men hur gör man med kläder, soffan osv? Dör löss vid en viss temperatur? Hur noga måste man vara med städning/tvättning?

När jag var barn minns jag att man la kläder, hårborstar osv i frysen. Är det så nu också?

Tacksam för svar.

• Svar på tråden Löss! Hur gör jag/vi nu? :-(
  • Anonym (:P)

När det satt lappar om löss på grabbarnas förskola så tog vi rakapparaten å klippte dem ganska kort. Dem är väldigt ljushåriga och ingen av dem har haft löss.

Min lille bror kom hit vi är kontakt familj åt han. då han har asberger eller hur det stavas han hade fått nån lite lus så vi rakade honom med den så schamponera vi med ett lus medel från apoteket gick fin fint å ingen har ´haft löss..

Å ja vi frågade grabbarna innan å dem ville klippa sig så inget jag inte bara gjorde men det brukar finna instruktioner med i luskammen annars kan du ju alltid fråga dem på apoteket

• Anonym (mimmi)
    Huvudlöss kan leva i max upp till 48 timmar utanför huvudhår. Överlevnadstiden är beroende av temperatur, fuktighet och när de senast åt. Löss som faller ur håret blir snabbt svaga pga uttorkning och brist på föda. Det är mycket liten risk att en lus ?på fri fot? ska kunna hitta tillbaka till ett huvud och vara i stånd att etablera sig och börja lägga ägg. Dessutom, löss som faller utanför håret är ofta gamla, sjuka eller skadade löss.                                  
    Smitta från kammar, borstar, mössor och liknande, som används av flera personer inom en kort tidsperiod efter varandra, kan eventuellt utgöra en viss mindre smittrisk. Man bör undvika att byta borste, mössa etc med varandra och tvätta dem ofta.
    Man behöver inte sanera sitt hem vad gäller sängkläder, kläder, mattor, etc. Detta då smittrisken är minimal genom dessa material ? lusen vill och kan inte leva i dessa miljöer.

Använd dig av oljor och balsam i håret om det är så att ni inte har löss redan, för det ökar chansen att lössen inte kan sätta sig i hårbotten överhuvudtaget.
  • Anonym (Emma)

Tack snälla för era svar!

• Anonym (P)

Min yngsta dotter har fått löss flera ggr. Hon har en kompis vars pappa inte behandlar som man ska o min dotter blir smittad gång på gång av henne. I början tvättade jag allt och behandlade med lusmedel. Nu har jag köpt en luskam som heter Nitfree som "skär" bort gnetterna o lössen från hårstråna. Luskammar noggrant en gång om dagen i två veckor tills gamla o nya löss o ägg är borta. Kollar hennes hår varje dag så att inga nya löss hittat dit.

• Heranell

Om du ändå ska köpa en luskam köp medel också, så att du har hemma utifall att.
    Tidig upptäckt är viktigt. Jag brukar dela upp min dotters hår i fyra delar och kamma uppifrån och ner. Men googla! Det är viktigt att man är noggrann. Jag tror att en del bara fingrar lite i sina barns hår och tycker att de inte har några löss. Men har ditt barnv äl haft löss är det oerhört viktigt att man är supernoga vid kamning. Jag vet dock inte hur ofta man ska göra det, men varje dag i ett par veckor efter att barnet haft löss är väl en bra idé.

• Carnitas

Raka deras hår, det är den snabbaste och effektivaste sättet.
    Och hår växer ut snabbt igen, så inget man behöver oroa sig över.

Flatlöss tex, vet jag Danskarna i princip hade utrotat.
    Då kvinnorna där, rakar sig i stor utsträckning.

Sen finns diesel också om man har bråttom, så får man behålla håret.
    Eller så får man vacker köra lusskam eller såna där schampon.

Funkar temotex idag?
    Inget för barn riktigt, då det är starkt och illaluktande.

Gudasänd är djävulen, i förklädnad av vara en troende, som påstår han sprider guds budskap.(!!! OBS akta er OBS !!!)
  • Anonym (bugs)

Hedrin-produkterna funkade bra tyckte vi, fick löss för första gången i livet i våras när sonen fick hem från skolan.

Killarna klippte sig kort och behandlade en gång. Jag som hade långt hår fick göra om behandlingen och tog gång nr 2 skumprodukten och sov med den över natten, la en handduk över kudden bara.

Kammade varje/varannan dag sen i några veckor till.

Sen var det fixat.

Svar på tråden Löss! Hur gör jag/vi nu? :-(