• Trishadayum

    Min dotter vill ta livet av sig

    Hej... Jag har en dotter som är 17 år gammal som varken vill gå till skolan eller träffa någon annan och som bara vill prata med mig, dag in och dag ut. Hon ber mig om en lösning men jag vet inte vad jag ska göra. Hon tycker inte att livet är något hon vill ta del av eftersom att hon inte har mål, hon vet inte vad hon vill göra med sitt liv, hon vill i alla fall inte plugga eller träffa folk. Hon hade en dröm som jag och min man inte höll med om då vi ansåg att det inte var hur vi ville att hennes framtid skulle vara, vi vill att hon helst ska studera klart och få en bra framtid, en garanterad framtid. Vi vill hennes bästa. Under flera år har hon hotat med att ta livet av sig, hon bara gråter nästan varje kväll och hon blir jätte arg ganska snabbt. Hon gillar ingenting i hennes liv.

    Hon låter väldigt deprimerad men utanför hemmet så ser hon glad ut, även hennes lärare, de ifrågasätter varför hon inte går till skolan, vi anmäler och säger att hon är sjuk dvs förkyld mm.... Och de tror inte för att när hon är i skolan så är hon väldigt social och bubblig av sig. Hon kan gå ifrån att vara glad till ledsen i sekunden och den masken förstår jag mig inte på... Vet inte hur jag ska lösa detta, det blir bara värre och värre

  • Svar på tråden Min dotter vill ta livet av sig
  • Trishadayum
    Tines skrev 2014-09-19 20:51:37 följande:

    Du vet inte hur du ska lösa det??

    Du ska givetvis ringa BUP redan på måndag och få hjälp!


    Hon vill inte att jag ska söka hjälp för henne, hon vill inte att jag ska vara där.
  • Långbenopluto
    Trishadayum skrev 2014-09-19 21:00:02 följande:
    Hon vill inte att jag ska söka hjälp för henne, hon vill inte att jag ska vara där.
    Men skit i vad hon vill just när det gäller detta, hon verkar vara djupt deprimerad och det kommer ni inte klara av själva!
  • tundra

    Är du hennes förälder? Du beter dig som om du lämnat på walk over. Som om du kastat upp händerna i luften redan för många år sedan och nu väntar på någon annan som kan sätta gränser och ta ansvar.

    Er dotter är en prinsessa som är söndercurlad. Någon som inte klarar att stå på egna ben och som mår kasst inuti. Hon och ni behöver hjälp. Bup är ju ett utmärkt förslag plus lite föräldrautbildning.

    Dags oxå för dig att gå i terapi om möjlighet finns via din husläkare.

  • Trishadayum
    tundra skrev 2014-09-19 21:12:57 följande:

    Är du hennes förälder? Du beter dig som om du lämnat på walk over. Som om du kastat upp händerna i luften redan för många år sedan och nu väntar på någon annan som kan sätta gränser och ta ansvar.

    Er dotter är en prinsessa som är söndercurlad. Någon som inte klarar att stå på egna ben och som mår kasst inuti. Hon och ni behöver hjälp. Bup är ju ett utmärkt förslag plus lite föräldrautbildning.

    Dags oxå för dig att gå i terapi om möjlighet finns via din husläkare.


    Vi har aldrig behövt söka hjälp ifrån ett psykiatri innan så jag vet inte hur jag ska göra eller var jag ska gå och hur jag ska ta upp det med respektive personal. Har inte gett up men hon har inte velat ha hjälp, hon bara vill skada sig själv och inte gå till skolan och ge upp helt enkelt. Det har aldrig varit så jobbigt innan så jag trodde att hon kanske bara är arg på grund av syskonen, men i år så ändrades allt och hon började öppna upp.
  • Trishadayum
    Tines skrev 2014-09-19 21:12:40 följande:

    Men skit i vad hon vill just när det gäller detta, hon verkar vara djupt deprimerad och det kommer ni inte klara av själva!


    Ja så blir det...
  • tundra

    Hon vill inte ha hjälp... Och?

    Är ni inte hennes föräldrar?

    Hon började inte skolka, prata om och skada sig och dessutom säga att hon vill ta livet av sig hux flux. Hon gråter varje kväll och du lyssnar och lyssnar och tror att man som förälder kan gulla sig runt alla problem och slippa dra den gränsen - Hit men inte längre.

    Ja. Det är dags nu.

    Följ med till skolan. Följ med till bup. Var obekväm och inte bundis/kompis/gullmamma. Visa att ni inte tänker ge er förrän hon själv visar tecken på att ta ansvar för sitt tillfrisknande och frigörelse.

  • Aaliyah

    Jag känner med dig, ts, det är inte lätt att leva tillsammans med en deprimerad person. Vad man kan göra är att söka hjälp för henne, lära sig så mycket man kan om depression, och vara så öppen mot omgivningen som man orkar med. Du kan gärna inboxa mig om du vill.


    I can only please one person per day. Today's not your day and tomorrow doesn't look good either
  • Trishadayum
    tundra skrev 2014-09-19 21:36:17 följande:

    Hon vill inte ha hjälp... Och?

    Är ni inte hennes föräldrar?

    Hon började inte skolka, prata om och skada sig och dessutom säga att hon vill ta livet av sig hux flux. Hon gråter varje kväll och du lyssnar och lyssnar och tror att man som förälder kan gulla sig runt alla problem och slippa dra den gränsen - Hit men inte längre.

    T

    Ja. Det är dags nu.

    Följ med till skolan. Följ med till bup. Var obekväm och inte bundis/kompis/gullmamma. Visa att ni inte tänker ge er förrän hon själv visar tecken på att ta ansvar för sitt tillfrisknande och frigörelse.


    Tack, jo jag ska försöka ta tag i det.
Svar på tråden Min dotter vill ta livet av sig