Vill fortsätta samsova - pappan vill inte
Jag är mamma till ett barn på 20 månader. Hen bor mestadels hos mig och vi har alltid samsovit. Barnet sover hela natten, det är mysigt och jag kan lägga handen på barnet när det behöver tröstas osv. Jag har sovit med barnet sen hen föddes och älskar det. Hen är hos sin pappa några gånger i månaden, ibland mer och ibland mindre, beroende på pappans schema. Nu har pappan och hans tjej börjat fundera på om det inte är bäst att vårt barn sover i egen säng. Visst, det kanske är det bästa för dom - men jag vill fortsätta samsova. Det känns rätt. Men om jag inte sängtränar barnet kan ju hen inte sova i egen säng där heller. Klurigt. Dessutom är det ju två hem det handlar om, där barnet ska lära sig var det ska sova. känns som att det blir mycket för en så liten. Naturligtvis kommunicerar jag med pappan, men nu har det blivit lite som att jag hindrar barnet från att sova själv, om ni fattar... Båda vi föräldrar vet att barnet vaknar och är ledset på nätterna om hen inte sover invid oss. Ska man försöka få hen att sova i egen säng? Vad är dåligt med samsovning - är inte det naturligt? Och hur gör jag när vi vill olika, pappan och jag? Jag tror inte att barnet kommer ha problem att sova själv sedan, tror inte att samsovningen begränsar på något vis. Men barnet är ju fortfarande så litet.