• Anonym (ABC)

Ny tjänst på samma företag, hur funkar det med lön?

Jag ska få en ny tjänst på samma företag som jag nu jobbar på. Hur fungerar det då med lönesättningen? Kommer jag fortsätta med min nuvarande lön fram till nästa lönerevision eller har man en förhandling direkt? Eller är det en kombination med att man har förhandling innan man påbörjar den nya tjänsten men få ökad lön först i april när lönerevisionen är?

Det är en tjänst på samma avdelning som jag är nu men med mer ansvar och högre kompetenskrav. Det är ett större företag där det är väldigt noga med regler som finns i kollektivavtal så allt kommer att skötas "via regelboken".

Min chef kommer ju såklart att säga hur det fungerar, men jag vill gärna vara förberedd själv också.

• Svar på tråden Ny tjänst på samma företag, hur funkar det med lön?
  • Anonym (båda)

Du ska förhandla om högre lön nu OCH sen få högre vid nästa lönerevision.
    Om du inte får så pass mycket högre i lön nu att de säger att det även innehåller den årliga löneförhöjningen.

Ha gärna en facklig representant med dig vid förhandlingarna eller kolla på fackets hemsida för tips. Jag är med i ST och de har många bra tips som man kan läsa även om man inte är medlem.

Förhandlar du inte nu är risken att chefen ger dig för låg lön i förhållande till ditt ökade ansvar. Jag jobbade statligt och allt sköts by the book, men jag missade den biten, jag tog det för givet att jag skulle få högre när jag fick, visserligen inte ny tjänst men ökat ansvar och utvidgade arbetsuppgifter men icke.

Istället bytte jag jobb. Det är det bästa sättet att få upp sin lön.

• Anonym (ABC)
    Anonym (båda) skrev 2014-09-21 07:35:43 följande:

Du ska förhandla om högre lön nu OCH sen få högre vid nästa lönerevision.

Om du inte får så pass mycket högre i lön nu att de säger att det även innehåller den årliga löneförhöjningen.

Ha gärna en facklig representant med dig vid förhandlingarna eller kolla på fackets hemsida för tips. Jag är med i ST och de har många bra tips som man kan läsa även om man inte är medlem.

Förhandlar du inte nu är risken att chefen ger dig för låg lön i förhållande till ditt ökade ansvar. Jag jobbade statligt och allt sköts by the book, men jag missade den biten, jag tog det för givet att jag skulle få högre när jag fick, visserligen inte ny tjänst men ökat ansvar och utvidgade arbetsuppgifter men icke.

Istället bytte jag jobb. Det är det bästa sättet att få upp sin lön.

Min chef är väldigt bra och väl medveten om att jag vill ha högre lön, är helt klart den som ställer högst krav i de vanliga förhandlingarna och är också den som brukar få mest så jag vet att de värdesätter mig.
  • Anonym (båda)
    Anonym (ABC) skrev 2014-09-21 07:52:59 följande:
    Min chef är väldigt bra och väl medveten om att jag vill ha högre lön, är helt klart den som ställer högst krav i de vanliga förhandlingarna och är också den som brukar få mest så jag vet att de värdesätter mig.
    Bra, men ta det inte för givet. Jag fick också mest i de vanliga förhandlingarna, fick ofta bra kred osv. även av cheferna långt över min chef. Därav att jag tog för givet att jag skulle få högre lön för de utökade ansvarsområdena. Men det fick jag alltså inte.

Har fått frågan om jag kan tänka mig att komma tillbaka, men de vill inte ge mig den lön jag då kräver. Är ganska hård på lönen dock, 5000 mer än där jag är idag, vilket blir 8000 mer än vad jag hade på mitt förra jobb.
  • Anonym (still)
    Anonym (ABC) skrev 2014-09-21 07:52:59 följande:
    Men ändå, man väntar inte i ditt läge för att man har en så himla bra och snäll chef. Blir man erbjuden en "högre" tjänst så måste man ju aktivt prata om lönen med chefen och inte gå och vänta på att han gör det. Man skriver inte under några anställningsavtal innan man kommit överens om den nya lönen.

Den nya lönen ska man ha från dag 1.
  • Anonym (ABC)
    Anonym (båda) skrev 2014-09-21 07:59:24 följande:

Bra, men ta det inte för givet. Jag fick också mest i de vanliga förhandlingarna, fick ofta bra kred osv. även av cheferna långt över min chef. Därav att jag tog för givet att jag skulle få högre lön för de utökade ansvarsområdena. Men det fick jag alltså inte.

Har fått frågan om jag kan tänka mig att komma tillbaka, men de vill inte ge mig den lön jag då kräver. Är ganska hård på lönen dock, 5000 mer än där jag är idag, vilket blir 8000 mer än vad jag hade på mitt förra jobb.

Ja det är just det där med att jag kanske missar något som jag startade den här tråden för. Även om de inte försöker blåsa mig så kommer de ju inte ge mig mer än vad jag själv begär. Tack för hjälpen!
Svar på tråden Ny tjänst på samma företag, hur funkar det med lön?